Service?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Henrik62

Service?

Inläggav Henrik62 » 2012-11-22 09:22

Mitt första inlägg på detta forum blir en fråga. Jag har en mycket bra cd-spelare som inte längre vill. Lector, som den heter, vill inte längre läsa in cd-skivor. Har mailat med företaget och jag måste säga att lector är otroligt bra och hjälpsamma - får alltid svar inom någon timme. Skickar filmer hur jag ska göra osv. Enligt Lector är det lasern som har gått. Jag har köpt en ny laser+drive, vam 1202, och trodde att jag kunde göra bytet själv, men jag tror inte det. Jag måste löda fyra punkter på något som är mycket känsligt för statiskt elektricitet är något jag inte grejar. Visst kan jag prova men risken, sannolikheten, är stor att jag bara ställer till det och skapar mer problem. Så min fråga; Var kan jag få hjälp med detta? Det enda företag jag känner till är Sontec. Det måste finnas fler i Stockholm? Eller? Hoppas på svar ifrån detta utmärkta forum!

http://www.lector-audio.com/010.htm

:)

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2012-11-22 09:32

Hej Henrik, och välkommen!

Det finns massor med kompetens här på forumet. Du får snart erbjudande från någon som hjälper dig mot en flaska vin eller en kopp kaffe. :D

Kommer du till Lund så kan jag hjälpa dig.

/Bosse
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
freddenacka

Inläggav freddenacka » 2012-11-22 10:41

Utan att känna dig så är du med största sannolikhet bättre reparatör än dem.
Lämna aldrig in något hos Sontec!
Jag har hjälpt bekanta att lösa ut sina grejer där när de blivit utan i 3 år, det som kommit ut har varit i sämre skick än det var när de lämnade in dem.
De har ingen servicenivå och har kommit med bortförklaringar och nya leveranstider hela tiden.
Bortsett från att de inte har löst de ursprungliga problemen så har de också varit ovårdsamma och repat och skadat.
Att göra en "Janis" har blivit ett uttryck....................

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2012-11-22 12:54

Tack Bosse! Vilket genröst erbjudande! Synd att jag inte bor i Lund!

Freddenacka! Sontec har jag hört mycket om. Tyvärr aldrig något positivt. En vän till mig fick vänta ett år på ett par Quadar!!!! Jag är inte sådär jättepigg att gå dit. Jag hoppas att det finns fler ställen som kan serva en cd-spelare, eller att någon är lika genrös som Bosse! :)

/Henrik

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2012-11-22 13:16

Z-hifi i Solna har jag goda erfarenheter av, men vet inte om de åtar sig att reparera laserpickuper, jag hoppas det, för jag sitter i samma sits som du. Ska bara få loss ändan någon dag. 08-6511070 är numret.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2012-11-22 16:18

hifikg Tack! ska kolla upp och höra vad z-hifi säger.

Problemet för mig att göra det själv är dels ovana med också osäkerhet kring hur varm kolven ska vara mot motorn. Osäker att löda med så tunna kablar. Lite rädd att skada kortet. Osäker och ovan helt enkelt...samtidigt skulle det vara kul att KUNNA göra det själv...
:)

Användarvisningsbild
Henrik62

Inläggav Henrik62 » 2013-03-23 20:51

Efter många månader tog jag tag i mitt problem och bytte laser. Själv kunde inte göra det men Bengans ljudservice i Åkersberga gjorde det galant. Den bästa service firma jag har haft att göra med. Det går snabbt ( två dagar ), bra priser, han är kunnig och hur trevlig som helst! Perfekt helt enkelt! :-)

Återgå till Teknikforum