Har sett att en del högtalare är byggda med vinklade bafflar (eller som i pi60 med en diskant som förskjutits bakåt), och såg nu i diy-forumet en länk till en högtalare som visserligen hade en konventionell, rak baffel men där avsikten är att den ska vinklas bakåt 5-10 grader.
Jag vill minnas att jag läst i någon tillverkare av högtalare med vinklad baffels motivering att poängen är att bas/mellanregistret och diskant-domen ska hamna på samma avstånd ifrån lyssnarens öron och då ljudcentrum i baselementen ligger insjunket i förhållande till diskantdomen så är en bakåtvinkling en smidig lösning på problemet att få ljudet i fas.
Är detta en faktor att ha i beaktande vid konstruktion av högtalare (det handlar ju inte om några stora skillnader i avstånd) och om svaret är "JA", finns då en poäng med att laborera med bakåtvinkling av samtliga högtalare med en konventionell, rak baffel? Eller är högtalare med rak baffel kompenserade för detta i filtret så att det blir en försämring om man vinklar? Går det ens att kompensera för detta i filtret (måste ju handla om någon form av fördröjning av signalen)?
En annan fundering är att tillverkaren jag syftar till ovanför gör högtalare med lutande baffel men 2st bas/mellanregisterelement. Blir det inte per automatik "fel" att vinkla med 2st sådana element? Deras akustiska centrum kan ju omöjligt hamna på samma plats på en lutande baffel..