av jansch » 2013-03-25 19:10
Det fanns inte många tillgängliga dome:ar under framförallt 60-talet. Den första jag fick händerna på var Philips AD160 (hette den väl) och då 1969 eller 1970. Membranet såg ut som en liten pingpongboll, en halv alltså.
Den mätte inte speciellt bra men lät hyfsat. Då, under den perioden kom Celestion med en diskant som såg ut som ett turbinhjul - nån form av diffusor - och lät bättre men mätte ännu sämre. Den hette HF1300 och HF1400(en bättre eller senare variant).
Jag tror jag har en sådan liggande någonstans med mätdata.
Jag TROR att Celestion diskanten var en dome.
AR hade på den tiden en riktigt "hemsnickrad" dome till sina högtalare.
Nån annan som känner till andra tidigare Dome:ar?
IÖ har flera gånger skrivit att Dome:ar normalt har sämre energikurva - I praktiken blir dom alltså då inte lika rundstrålande som en bra kondiskant. (fri tolkning av IÖ)
MIN ERFARENHET är att Perless MT20, MT225 och MT24 inte är lika bra "rundstrålare" som t.ex. Monacor DT28N. Perlessdiskanterna är framförallt väldigt "taggiga" i polardiagrammet vilket är naturligt då membranet "bryter upp" tidigt. Om man tittar på främre halvsfären har inte Monacor så svårt att matcha en Perlessdiskant. I allra översta frekvensområdet där Perlessdiskanten är helt "död" är Monacoren oxå "taggig".
Hur det är med andra dome:ar vet jag inte, Monacoren är ju en ganska stor dome vilket BORDE medföra att den skulle vara förhållandevis sämre "rundstrålare"