Diffusor av papp?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
nikstra

Diffusor av papp?

Inläggav nikstra » 2013-03-26 21:37

Jag behöver några diffusorer att testa med. Fungerar det att vecka en (well)pappskiva lite lagom oregelbundet eller är papp för klent?

Det verkar vara lite för mycket pyssel att snickra en eller flera diffusorer om det visar sig att de inte ger någon förbättring i mitt rum.

Användarvisningsbild
PontusEriksson

Inläggav PontusEriksson » 2013-03-26 21:52

Det borde funka tycker jag, det jag möjligen kan tänka mig är att det kanske kan bli resonanser i kaviteten bakom wellpappen, och så behöver det nog vara ganska rejält tillknycklad för att ha märkbar effekt, det räcker nog inte med en stor bula bara.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2013-03-26 22:06

Jo, jag tänker mig att vika den så profilen blir som tänderna på ett sågblad fast oregelbundet med olika stora "tänder" och kanske upp till en decimeter djupa veck.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-03-26 22:46

Blir det inte en massa såna här diffusorer över efter påsken?

Bild
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
nikstra

Inläggav nikstra » 2013-03-26 23:01

Det kanske det blir... Har funderat på äggkartonger men hur långt ned i frekvens diffuserar de? Att det fungerar bra i rep-lokaler har jag hört men hur blir det i ett lyssningsrum?

Man kanske skulle sätta dem i vinkel mot varandra så att de tillsammans bildar en vågig yta...

Användarvisningsbild
micromodular

Inläggav micromodular » 2013-03-26 23:09

nikstra skrev:Det kanske det blir... Har funderat på äggkartonger men hur långt ned i frekvens diffuserar de? Att det fungerar bra i rep-lokaler har jag hört men hur blir det i ett lyssningsrum?

Man kanske skulle sätta dem i vinkel mot varandra så att de tillsammans bildar en vågig yta...

Ingen dum idé alls att skapa större vinlade ytor med äggkartonger...tror jag. Äggkartongerna börjar diffusera ganska högt upp i frekvensområdet typ 5-600 Hz eller mer plant monterat.

Om man får stora kaviteter bakom pappdiffarna så kanske en dos fogskum stabiliserar en aning för övrigt.
Definitionen på musik är hur organiserat oljudet är

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Diffusor av papp?

Inläggav paa » 2013-03-26 23:24

nikstra skrev:Jag behöver några diffusorer att testa med. Fungerar det att vecka en (well)pappskiva lite lagom oregelbundet eller är papp för klent?

Det verkar vara lite för mycket pyssel att snickra en eller flera diffusorer om det visar sig att de inte ger någon förbättring i mitt rum.

På den här sidan finns det exempel på en liknande konstruktion:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... 9536&st=30
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
nikstra

Re: Diffusor av papp?

Inläggav nikstra » 2013-03-26 23:33

paa skrev:
nikstra skrev:Jag behöver några diffusorer att testa med. Fungerar det att vecka en (well)pappskiva lite lagom oregelbundet eller är papp för klent?

På den här sidan finns det exempel på en liknande konstruktion:
http://www.euphonia-audioforum.se/forum ... 9536&st=30

Ja, jäklar. Det där var ju ett riktigt seriöst bygge :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-03-26 23:34

Jag har fått till mig att om en diffusor skall vara effektiv så är det a och o att den är tät, helt tät!

Det blir det inte med varianten som länkades.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Återgå till Teknikforum