Frågor kring Kondensatorer, (ang delningsfilter Beovox M75)

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-27 13:40

Flint skrev:Wictor
Om du byter alla elektrolyterna mot filmkondensatorer får filtret helt nya förutsättningar eftersom film har lägre ri än elektrolyter. Det kommer säkert att låta annorlunda men om det garanterat låter bättre vete håken. Med lite tur så kanske.

Bytte kondingar på en Beovox s45, från origanlets elektrolyter till Audyn MKT, det var inget bra byte.
Det blev ett vasst och elakt ljud, svårt att sätta fingret på, men dom lät mycket sämre, min inte allt för intresserade hälft hörde och komenterade detta när jag håll på med bytet. Annars brukar hon mest svara artigt, mmmm det låter bra... (ibland mmmm, det låter bra älskling. Då har jag för hög volym eller så har jag glömt nått viktigare :lol: )

Provade även med andra MKT kondingar men med samma resultat. Mätte sedan upp orginal kondensatorerna med Woofer tester'n och hittade bara en som behövdes bytas, då provade jag mig fram genom att impedans mäta skrotlådans elektrolyter mot orginalet tills jag hittade en som gav liknande kurva.

Så jag håller med Flint, byt bara om du verkligen behöver.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-27 13:52

Bild http://www.rumoh.eu/

Här brukar jag köpa delar till delningsfilter från, det mesta finns på lager och om man skickar ett mail innan och betalar med PayPal så slänger dom iväg det med "vanlig brev post". Då kommer det direkt ner i lådan på en 2-4 dagar och sist betalade jag "bara" 32kr i frakt.

Har även fått "finare" komponenter när den jag beställt varit/tagit slut.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-03-27 14:31

Wictor skrev:Bild på härligheten.
Bild

Ser ut som ett riktigt skitfilter!

Inte värt att byta komponenter där, så länge som dom som sitter är hela.

Föregående

Återgå till Teknikforum