Moderator: Redaktörer
denim44demon skrev:Jag har alltid tyckt det är lite svårt att förstå vad som gör en dålig respektive en bra dac och hur stora skillnader det kan bli. Har tänkt att antingen så klarar den omvandlingen från ettor och nollor helt ok eller så blir det riktigt fel. Men man blir ju lite nyfiken såklart!
På dacmagic finns det också olika filter beroende på vilket ljud som "passar" individen bäst om jag förstått det rätt (feelgood?). Frågan är vilket filter min reciever som agerar försteg lägger på?
Almen skrev:denim44demon skrev:Jag har alltid tyckt det är lite svårt att förstå vad som gör en dålig respektive en bra dac och hur stora skillnader det kan bli. Har tänkt att antingen så klarar den omvandlingen från ettor och nollor helt ok eller så blir det riktigt fel. Men man blir ju lite nyfiken såklart!
Kolla mätningarna på Stereophile eller Miller Audio. Det är ganska stort spann där.
Almen skrev:denim44demon skrev:På dacmagic finns det också olika filter beroende på vilket ljud som "passar" individen bäst om jag förstått det rätt (feelgood?). Frågan är vilket filter min reciever som agerar försteg lägger på?
Det där är ju också lite fånigt. Det finns ett filter som ger korrekt regenerering, varför inte implementera det och vara nöjd?
Komorok skrev:En Dac är inte det första jag hade lagt pengar på. Men om allt annat är tillfredställande bra så...
tvett skrev:Istället kan du fundera över om det är bättre med din (eventuella) airport express som ger 44.1k istället för appleTVns tvingade uppskalade 48k.
denim44demon skrev:Almen skrev:denim44demon skrev:Jag har alltid tyckt det är lite svårt att förstå vad som gör en dålig respektive en bra dac och hur stora skillnader det kan bli. Har tänkt att antingen så klarar den omvandlingen från ettor och nollor helt ok eller så blir det riktigt fel. Men man blir ju lite nyfiken såklart!
Kolla mätningarna på Stereophile eller Miller Audio. Det är ganska stort spann där.
Har du några länkar till den info som du tycker att jag bör läsa för att förstå dessa DACs funktion bättre. Men det borde alltså tyda på att det skulle kunna göra stor skillnad med en extern DAC, eller?
Almen skrev:denim44demon skrev:På dacmagic finns det också olika filter beroende på vilket ljud som "passar" individen bäst om jag förstått det rätt (feelgood?). Frågan är vilket filter min reciever som agerar försteg lägger på?
Det där är ju också lite fånigt. Det finns ett filter som ger korrekt regenerering, varför inte implementera det och vara nöjd?
Kan man göra en jämförelse med RIAA-steg?
denim44demon skrev:Komorok skrev:En Dac är inte det första jag hade lagt pengar på. Men om allt annat är tillfredställande bra så...
Hmm, undra om man kommer till den punkt då allt är tillfredsställande?![]()
denim44demon skrev:Är det någon mening att satsa på en extern DAC mellan Airport Express eller Apple TV och en receiver? Synpunkter?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster