Kabelarea.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bakerman22

Kabelarea.

Inläggav bakerman22 » 2013-03-28 21:24

Om man har 1,5mm2-kabel, och vill använda sej av flera för att uppnå samma area som en 2,5mm2, hur många behöver man då ?

Om man bara tittar på siffrorna så ser det ju ut som att två skulle räcka, men något säjer mej att det inte blir så..

Matte har aldrig varit min starka sida.. :oops:

Användarvisningsbild
filiphag

Inläggav filiphag » 2013-03-28 21:48

Eftersom man anger kabeltjocklek i just area så är det faktiskt så enkelt att 2st 1,5kvmm ledare blir 3kvmm.

Sen beror det ju på vad man är ute efter för egenskaper.
En tjock eller flera tunnare ledare har ju olika egenskaper beroende av vad man skickar in, likström, växelström, hög eller låg frekvens.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-28 21:54

Okej. Tack för svaret. :)

Användarvisningsbild
aisopos

Inläggav aisopos » 2013-03-28 21:57

Och sen kan det finnas lite regler i vissa situationer, som inte alltid är rent
fysikaliskt eller matematiskt betingade.
T.ex är det inte bara att dra dubbla 1,5mm2 i huset elsystem för att låta
det ersätta en 2,5mm2.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-28 22:26

Jag håller på att göra en kabel till en startbox till en radiostyrd bil.
Den ska gå att köra direkt på ett bilbatteri. Kontakten in i startboxen är 2,5mm2, så jag gissar att motorn inte drar mer än så. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-29 00:37

Alltså, det är ju flera saker som avgör dimensionering av kabelarea.

En är hur mycket ström kabeln klarar innan den blir för varm. Den bestäms i viss mån av kabelarean, men dubbla arean ger inte riktigt dubbla strömtåligheten. Om man dubblar diametern på en cylindrisk ledare fyrdubblas tvärsnittsarean, men mantelarean blir bara dubbelt så stor. Kabeln med dubbla diametern får därmed inte fyra gånger så stor strömkapacitet, eftersom värmeavledningsförmågan snarast beror av mantelarean.

En kabel har också en resistans, och den gör att det blir spänningsfall över kabeln, och att spänningen över lasten sjunker. Detta kan vara ett problem utan att kabeln i sig blir för varm eller går sönder. I fallet med högtalarkabel kommer spänningsfallet att bli frekvensberoende eftersom högtalarlasten är det, och därmed blir tonkurvan krokig. Här kommer inte bara kabelns area in, utan även dess längd.

Ang att parallellkoppla kablar för att få ökad strömtålighet, så vill det till att kontakteringen är god. Om ena kabeln är sämre kontakterad så kommer en större del av strömmen att gå genom den andra kabeln, som kanske blir överbelastad. Å andra sidan ökar mantelarean på ett trevligare sätt vid parallellkoppling än om man ökar ledarens tvärsnittsarea.

Så kan det vara.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-29 00:41

Jag tog tre 1,5mm2, tvinnade ändarna och lödde. Bara för att vara på den säkra sidan. :wink:
Flaskhalsen i mitt fall torde då vara originalsnutten som sitter på kontakten, och den tycker man ju skulle palla med det motorn vill dra från batteriet, eftersom den snutten är just original. :)

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-29 01:10

bakerman22 skrev:Jag tog tre 1,5mm2, tvinnade ändarna och lödde. Bara för att vara på den säkra sidan. :wink:
Flaskhalsen i mitt fall torde då vara originalsnutten som sitter på kontakten, och den tycker man ju skulle palla med det motorn vill dra från batteriet, eftersom den snutten är just original. :)

Ja, fast flaskhalsresonemanget håller bara för risken att kabeln blir överhettad. Om motorn ska få alla tolv volten så vill det till att kabeln är kort också. 10 cm 2,5 mm2 kan ara ok, men 3 m 4 mm2 kan vara för klent i det avseendet. Typ.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2013-03-29 10:48

Det är ca 1,5 meter 4,5mm2 fram till den sista snutten.
Jag får helt enkelt hålla koll på värmen. :)

Återgå till Teknikforum