Min CD-spelare släpper ifrån sig oljud på tomgång.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Min CD-spelare släpper ifrån sig oljud på tomgång.

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-25 17:04

Jag har upptäckt att min CD-spelare släpper i från sig oljud. Drar man upp volymen till max, med CD-spelaren inkopplad, och igång, men ingen skiva i, så hörs från högtalarna ett svagt brusande och något slags högfrekvent oljud. Kanske inte något stort problem då musik spela på full gas garanterant gör att man inte kommer att höra dessa störningar. Jag har inte provat hur det är om man spelar en skiva med tystnad, så att spelaren så att säga har en signal att jobba med, även om den signalen är 0.
Är det här något som är normalt för CD-spelare? Eller måste jag slänga den här och köpa en ny? Om jag köper en ny, hur vet jag att den inte skickar ut nåt spök på utgången?

Ja, jag har provat att inte ha något inkopplat och då är det knäpptyst. Det är alltså inte försteget som är boven.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-09-25 17:15

Har inte du en fin Denonspelare? :o
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-25 17:29

dawen skrev:Har inte du en fin Denonspelare? :o

Fin och fin. Föregångaren var det, men den lades ner och ersattes av denna. Jag köpte den dels på chans, dels för att jag inte kunde hitta någon annan som uppfylde en del andra krav jag hade.

Användarvisningsbild
silvervarg

Inläggav silvervarg » 2005-09-26 09:27

Tja, det låter i och för sig som en liten brist i CD-spelaren. Kanske en kompromiss i konstruktionen.
Kan du höra brummet/bruset om du vrider volumkontrollen till det läget du normalt lyssnar i och inte spelar någon signal?
Prova gärna att spela digital tystnad också.
Finns bl.a. ett spår med digital tystnad att ladda ner här:
http://www.binkster.net/extras.shtml

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-09-26 10:16

silvervarg skrev:Tja, det låter i och för sig som en liten brist i CD-spelaren. Kanske en kompromiss i konstruktionen.
Kan du höra brummet/bruset om du vrider volumkontrollen till det läget du normalt lyssnar i och inte spelar någon signal?
Prova gärna att spela digital tystnad också.
Finns bl.a. ett spår med digital tystnad att ladda ner här:
http://www.binkster.net/extras.shtml

Nä, man måste "gasa på" ordentligt, nästan fullt, för att det ska höras. Nu kan jag inte spela musik på den nivån, för då brinner nog filtren i mina högtalare, motstånden tål bara 10W, inte 200 som man kommer att få med volymkontrollen på det vis som krävs för att oljudet ska höras.
Vid "normal lyssningsnivå" eller "så-högt-jag-vågar-spela-nivå" hörs ingenting, inte ens om man läggar örat invid högtalaren. Det verkar som att störningen är svag och att det krävs rejäl förstärkning för att den ska vara hörbar.

Jag ska prova med digital tystnad på en CD när jag kommer hem igen, troligen till helgen.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-09-26 10:30

Max_Headroom skrev:Vid "normal lyssningsnivå" eller "så-högt-jag-vågar-spela-nivå" hörs ingenting, inte ens om man läggar örat invid högtalaren.

Mitt tips är då att försöka glömma bort vad som händer när man vrider på volymen till max! :)

(kan det kanske vara små störningar från matningen eller nåt som strålar in i ljuddelen? isåntfall kanske det går att skärma själv)

Användarvisningsbild
rqu

Inläggav rqu » 2005-09-26 10:31

Drar man upp volymen till max, med CD-spelaren inkopplad, och igång, men ingen skiva i, så hörs från högtalarna ett svagt brusande och något slags högfrekvent oljud
Många CD-spelare har en muting-transistor som ser till att spelaren inte brusar alls när det inte är någon signal, den leder ner signalen till jord, allt för att CD-spelaren inte ska verka brusa! Så det testet är inget bra sätt att se om en spelare brusar eller inte... Mutingtransistorn gick för övrigt sönder på min gamla Denon-DAT, då lät det fräs i diskanten fast bara ibland...

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-09-26 12:48

Det kan också röra sig om externa störningar om störningen låter som mer än bara ett jämnt brus, min digitalbox genererar en fin liten ton i motsvarande tysthetstest med min DVD och en ännu värre ton i tunern där den hörs igenom lågmäld musik. Den försvinner helt när man stänger av digitalboxen.

Annars tycker jag inte det är något att bry sig det allra minsta om om det krävs en totalt öronknäckande volym med inkopplad ljudsignal för att störningen skall höras utan ljudsignal.

Återgå till Teknikforum