Ofokuserad mitt i ljudbild pga ljudkort

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Ofokuserad mitt i ljudbild pga ljudkort

Inläggav Martin » 2013-03-18 13:27

Vad kan orsaka att en D/A-omvandlare eller ljudkort skapar en känsla av ofokuserad mitt i ljudbilden? Att ljud som annars kommer från en mindre punkt mellan högtalarna breddas lite till kanske 20-30cm.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
2-ch

Re: Ofokuserad mitt i ljudbild pga ljudkort

Inläggav 2-ch » 2013-03-18 14:41

Martin skrev:Vad kan orsaka att en D/A-omvandlare eller ljudkort skapar en känsla av ofokuserad mitt i ljudbilden? Att ljud som annars kommer från en mindre punkt mellan högtalarna breddas lite till kanske 20-30cm.

Ofokuserad låter ju onekligen som något negativt. Är du säker på vad som är "rätt"?

Jag upplevde en utökad stereobredd när jag kopplade in en separat dac.
Men ser det endast som något positivt, alltså inte mindre focuserat i mittern för det.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-18 14:51

Det är egentligen för en bekants räkning jag frågar. Hen har köpt nytt ljudkort och upplever fenomenet, alltså att inspelningar som tidigare har haft rena monoljud fokuserade i mitten nu blivit lite diffusa som en slags spatialeffekt.

Har inte själv hört det, men efter spånande på telefon kunde vi inte hitta någon bra förklaring på hur det kunde bli så.

Om omvandling sker en sample i taget i varje kanal t.ex. så skulle inte fasfelet bli tillräckligt stort. Inte heller OP-amparna kunde bidra till ett sådant här fel kom vi fram till. Så frågan är vad det kan vara om det finns en sådan effekt i ett ljudkort?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-18 14:54

Har han kontrollerat att faserna är rätt?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-03-18 14:58

En dum fråga men...
Alla ljudförbättrande åtgärer via datorn är så klart avstängda?
Dom har ju annars en förmåga att ställa till med lite vad som helst.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-03-18 15:07

Ja, han är noga med sånt. Det är en subtil skillnad som jag fattat det.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2013-03-20 00:17

Jitter kan ge liknande upplevelser. Har inte upplevt det specifikt i mitten men en ljudbild med mer luft och punktformighet har jag upplevt.

/Peter

Användarvisningsbild
dukanvadet

Inläggav dukanvadet » 2013-03-30 04:40

Kan det vara så att dacen har problem med crosstalk eller kanalbalans?. Eller så är det bara förväntade skillnader när man byter som lurar en. Det händer även den bäste

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-03-30 09:36

Lista på sannolika och osannolika förklaringar, utan egentlig erfarenhet:

1. Placebo
2. Någonting annat, som mjukvara tex omsampling som inte gör det den ska.
3. Kanske kanalerna läggs ut som
Kod: Markera allt
L L L L L L
 R R R R R R

... i stället för

Kod: Markera allt
L L L L L L
R R R R R R

...vilket skulle motsvara en fördröjning mellan kanalerna på 10 µs eller 3,4 cm löpvägsskillnad. :roll:

Det finns stor risk att kvalitativa resonemang leder till förklaringar som kvantitativt är för små för att ge hörbarhet, men som inducerar placeboeffekter i stället.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-03-30 12:47

Piotr skrev:Jitter kan ge liknande upplevelser. Har inte upplevt det specifikt i mitten men en ljudbild med mer luft och punktformighet har jag upplevt.

/Peter

Troligen detta. ,högt jitter = mera ofokuserad ljudbild. Alt. dålig analogdel med dålig strömförsörjning, troligen kanske båda...

Jag har hört exempel som påverkat så till den milda grad att skivan nästan lät ommixad på två olika spelare.
Odogmatisk sekt- granskare

jansch

Inläggav jansch » 2013-03-30 23:43

Kan du inte kolla om kanalerna verkligen är olika. T.ex. koppla helt enkelt in EN högtalare mellan +Vänster och +Höger och panorera/ändra balansen och kolla om det blir helt tyst (helt tyst blir det nog inte... men nästan).

...eller förstår jag din fråga fel?

Återgå till Teknikforum