Moderator: Redaktörer
Alexi skrev:Enkelt, köp å prova! De är inte svårt å sälja Krell igen så riskfritt å prova.
Däremot tror jag inte ett dugg på KSA-250:
http://www.stereophile.com/content/krell-ksa-250-power-amplifier-measurements
Alexi skrev:Den är bara rak mellan 200-8000Hz. -0,2dB är faktiskt lätt att höra.
Undra om den mäter ännu värre i 4ohm.
ollebolle skrev:hifikg: Titta även på nästa graf, den över distorsionen.
Det är inte direkt imponerande.
Åtminstone inte över 1khz
det hade jag heller inte trott innan jag testat. Skillnaden är såpass stor att jag tror de flesta kan höra den och vid direkt jämförelse A/B och jag tror också de skulle säga att de inte var beredda att betala 30kkr för ett slutsteg med en sådan förvrängning.hifikg skrev:Alexi skrev:Den är bara rak mellan 200-8000Hz. -0,2dB är faktiskt lätt att höra.
Okej... fast jag tror inte jag hör det och antagligen betyder det samtidigt att jag inte behöver något annat slutsteg än det jag har heller. Skillnaden lär bli minimal i mina gamla öron. Lutar mig tillbaka och lyssnar vidare
Alexi skrev:det hade jag heller inte trott innan jag testat. Skillnaden är såpass stor att jag tror de flesta kan höra den och vid direkt jämförelse A/B och jag tror också de skulle säga att de inte var beredda att betala 30kkr för ett slutsteg med en sådan förvrängning.hifikg skrev:Alexi skrev:Den är bara rak mellan 200-8000Hz. -0,2dB är faktiskt lätt att höra.
Okej... fast jag tror inte jag hör det och antagligen betyder det samtidigt att jag inte behöver något annat slutsteg än det jag har heller. Skillnaden lär bli minimal i mina gamla öron. Lutar mig tillbaka och lyssnar vidare
hifikg skrev:Blir lite sugen på Krell ibland. Det är något som sitter i ryggmärgen. Det var ändå en Krell jag hade tänkt mig när jag stegade in hos Lars Bengtsson med fickorna fulla av cash en gång i tiden. Sen gick det som det gick och 208-an står kvar och värmer lyssningsrummet sedan dess. Då var det KSA-50 som frestade, nu finns ett KSA-250 på blocket. Läser man specen så är det väl inte så mycket "häftigare" än 208-an, förutom vikten då, som är tre gånger så stor.
"Solid-state class-A stereo amplifier. Rated minimum continuous output power: 250Wpc into 8 ohms (24dBW), with no more than 0.1% THD; 500Wpc into 4 ohms (24dBW), with no more than 0.1% THD; 1kWpc into 2 ohms (24dBW); 2kWpc into 1 ohm; 4kWpc into 0.5 ohm (24dBW). Frequency range: 0Hz–250kHz. Input impedance: 47k ohms, non-inverting and inverting inputs. Input sensitivity: 2.3V. Slew rate: >100V/µs. S/N ratio: 120dB, "A" weighted. Power consumption: 12A continuous.
Dimensions: 19" W by 8.5" H by 24" D (including front and rear handles). Weight: 140 lbs."
Skulle helt klart se mäktigt ut i riggen. Finns det någon enda anledning att tro att något verkligen skulle låta bättre med den pjäsen än med min NAD?
hifikg skrev:Alexi skrev:Den är bara rak mellan 200-8000Hz. -0,2dB är faktiskt lätt att höra.
hifikg skrev:Blir lite sugen på Krell ibland. Det är något som sitter i ryggmärgen. Det var ändå en Krell jag hade tänkt mig när jag stegade in hos Lars Bengtsson med fickorna fulla av cash en gång i tiden. Sen gick det som det gick och 208-an står kvar och värmer lyssningsrummet sedan dess. Då var det KSA-50 som frestade, nu finns ett KSA-250 på blocket. Läser man specen så är det väl inte så mycket "häftigare" än 208-an, förutom vikten då, som är tre gånger så stor.
"Solid-state class-A stereo amplifier. Rated minimum continuous output power: 250Wpc into 8 ohms (24dBW), with no more than 0.1% THD; 500Wpc into 4 ohms (24dBW), with no more than 0.1% THD; 1kWpc into 2 ohms (24dBW); 2kWpc into 1 ohm; 4kWpc into 0.5 ohm (24dBW). Frequency range: 0Hz–250kHz. Input impedance: 47k ohms, non-inverting and inverting inputs. Input sensitivity: 2.3V. Slew rate: >100V/µs. S/N ratio: 120dB, "A" weighted. Power consumption: 12A continuous.
Dimensions: 19" W by 8.5" H by 24" D (including front and rear handles). Weight: 140 lbs."
Skulle helt klart se mäktigt ut i riggen. Finns det någon enda anledning att tro att något verkligen skulle låta bättre med den pjäsen än med min NAD?
flathead skrev:Att stirra sig blind på THD ger ju inte mycket.
Verkar ju vara till största delen 2a ton dist vilket örat är förlåtande mot.
Jag har flera klass A trisse stärkare som vid ren THD mäter mediokert men som folk har uppfattat som trevliga då det är till största delen 2a tons dist.
Sen är ju inte direkt energiklass A+ på varken dom eller på många rörstärkare så vinterbruk rekomenderas.
Fick skruva ner bias i mitt OTL steg från 600 till 200mA för att det skulle gå att vistas i samma rum.
IngOehman skrev:flathead skrev:Att stirra sig blind på THD ger ju inte mycket.
Verkar ju vara till största delen 2a ton dist vilket örat är förlåtande mot.
Jag har flera klass A trisse stärkare som vid ren THD mäter mediokert men som folk har uppfattat som trevliga då det är till största delen 2a tons dist.
Sen är ju inte direkt energiklass A+ på varken dom eller på många rörstärkare så vinterbruk rekomenderas.
Fick skruva ner bias i mitt OTL steg från 600 till 200mA för att det skulle gå att vistas i samma rum.
KlassA-steg som mäter mediokert, vad är det för skrot?
KlassA använder man ju just för att få låg distorsion, inte för att få hög.
Och dominerande andraton är inte heller typiskt för P-P-steg. Om de mäter
så, så beror det nog på tillkortakommanden i ingångssteget.
Vh, iö
Alexi skrev:Den är bara rak mellan 200-8000Hz. -0,2dB är faktiskt lätt att höra.
markusA skrev:Krell är Krell och när de såldes som nya ansågs de låta bra.
De lär inte låta sämre idag även om referenserna har ändrats.
Bara att lyssna och se om de faller dig i smaken.
flathead skrev:Skrev jag någonstans P-P IngOehman ?
flathead skrev:Jag backar till dom rent klassiska konstruktionerna där Hood har aktiv last och där Mr Pass kör passiv i form av glödlampa.
flathead skrev:Där mäter prylarna inte särskilt toppen men låter bra och distorsions fördelningen ligger med huvuddelen på 2a ton.
flathead skrev:OTL steget är P-P med återkoppling och mäter bättre än 0,1%THD/1W, det är inte heller nåt att hurra över när Hans Beijners ligger på 0.01% men fullt acceptabelt byggt på vad som fanns i gömmorna.
flathead skrev:Det som talar mot Både Klass-A och OTL är energi förbrukningen och värmen, sommartid blir det bastu efter en stunds spelande med 50 gradiga flänsar
flathead skrev:Har ingen ork att pennfäktas men vart lite sne över ditt som jag tyckte ogrundade utfall, nu åter till nåt roligare efter denna flykt från trådämnet
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster