Moderator: Redaktörer
rylandes skrev:Nja det där låter som en missuppfattning.
IIR filter påverkar ALLTID både frekvens och fas. Icke valbart.
FIR filter påverkar normalt sett bara frekvens. Men kan fås att påverka även fas om man så vill.
--
SimonMagn skrev:Hmm, jag är nog inte med än ändå![]()
Säg att en 10 perioders 54hz sinus går genom ett IIR som notchar just 54Hz. Innebär inte bara fasvridningen att (alla) dessa 10 perioder förskjuts x grader ( = y millisekunder)? Dvs att den lilla snutten 54Hz ljud kommer y ms senare.
I mitt huvud kommer visserligen då ljudvågen va fasförskjuten jämfört med resten av frekvenserna (och insignalen), men inte i jämförelse med rumsresonansen, som bara satts igång lite senare än utan filtret.
Men jag har kanske missuppfattat något led... Det hade dessutom blitt både billigare och enklare ifall ett IIR är väl så bra som FIR.
/Simon
SimonMagn skrev:Har jag förstått rätt att fasvridningen som sker helt enkelt fördröjer ljud med de frekvenser man påverkar rätt och slätt?
SimonMagn skrev:För en sinusvåg får jag inte till i mitt huvud hur man kan få den att verka motsatt rumsresonansen eftersom rumsresonansen väl borde fördröjas lika mycket som ljudet ur högtalaren, ifall man inte alternerar fasen mitt i signalen dvs, men det kan jag inte tänka mig att det skulle låta vettigt.
SimonMagn skrev:En annan fråga också: ifall man kör ett IIR notchfilter och låter resten av signalen vara orörd, "sabbar" man bara fasen på just de frekvenser man notchar då, eller påverkas fasen på andra frekvenser också?
SimonMagn skrev:T.ex. Om man skickar in en överlagrad sinus på 2000hz samt 500hz, och har notchat 50hz, kommer den signalen att gå rakt igenom oförändrad då?
Allram skrev:SimonMagn skrev:Har jag förstått rätt att fasvridningen som sker helt enkelt fördröjer ljud med de frekvenser man påverkar rätt och slätt?
JaSimonMagn skrev:För en sinusvåg får jag inte till i mitt huvud hur man kan få den att verka motsatt rumsresonansen eftersom rumsresonansen väl borde fördröjas lika mycket som ljudet ur högtalaren, ifall man inte alternerar fasen mitt i signalen dvs, men det kan jag inte tänka mig att det skulle låta vettigt.
Tänk en gång till på vad jag skrev innan. Resonansens fas bestäms av din observationspunkt i förhållande till väggarnas avstånd till varandra samt resonansens frekvens. Den fasen ändras aldrig för att du startar igång resonansen vid olika tidpunkt. Den är fast. Däremot kan du ju ändra fasläget på signalen ut från högtalarna. Genom att ändra den så att den motverkar resonansens fasläge i din observationspunkt, så jobbar det emot.
Allram skrev:SimonMagn skrev:En annan fråga också: ifall man kör ett IIR notchfilter och låter resten av signalen vara orörd, "sabbar" man bara fasen på just de frekvenser man notchar då, eller påverkas fasen på andra frekvenser också?
Fas och frekvensrespons hänger ihop (iallafall vid så låga frekvenser som där rumsresonanser uppstår och om inga delningsfilter av högre ordning finns i signalvägen inom tilltänkt frekvensområde). Påverkar man frekvensgången, påverkar man fasen. Detta samband gäller ju även för rummet. Påverkar rummet frekvensgången påverkar rummet även fasen. Så du sabbar inte fasen genom att notcha med IIR, du återställer den till sitt ursprungsläge. Och det är ju bra, eller hur?SimonMagn skrev:T.ex. Om man skickar in en överlagrad sinus på 2000hz samt 500hz, och har notchat 50hz, kommer den signalen att gå rakt igenom oförändrad då?
Ja
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster