Jag har för mig att det varit upp någon gång tidigare i forumet, men nu
kan jag inte hitta det hur jag än söker.
Men någon kanske vet någon formel för detta på rak arm, eller kan
hjälpa mig leta reda på det.
Moderator: Redaktörer
sebatlh skrev:Det är väl denna lilla diffekvation du vill lösa.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Böjvåg
Bara att stoppa in värden med andra ord![]()
aisopos skrev:Jag har för mig att det varit upp någon gång tidigare i forumet, men nu
kan jag inte hitta det hur jag än söker.
Men någon kanske vet någon formel för detta på rak arm, eller kan
hjälpa mig leta reda på det.
Naqref skrev:Adhoc skrev:Panelabsorbenterna brukar kallas "limp" mass membrane på engelska , vilket väl kan översättas till att membranet ska fixeras löst/slappt mot kaviteten (men tätt).
Behöver inte vara så slappt som man tror. Vanliga uppreglade gipsskivor på en betongvägg är utmärkta membranabsorbenter trots att upphängningen inte är helt mjuk. Formeln för att räkna på dessa absorbenters frekvens är dessutom rätt enkel och har två ingående variabler - ytdensisteten på skivan och avståndet bakom skivan till den fasta väggen.
fr=c/(2*pi*sqrt(d*m))
Där är d avståndet mellan skiva och fast vägg [m] och m är skivans ytdensitet [kg/m^2].
I vanliga rum har man flera av dessa absorbenter normalt (om man inte bo i en betongbunker) så man kan ha rätt mycket för lite energi vid vissa frekvenser.
Sen får man inte glömma bort Cremereffekten som kan ge betydande förluster i ett rum.
Svante skrev:Nej, det är inte trivialt, och det finns dessutom flera resonansfrekvenser. Jag kan tänka mig att grundmoden inte är den intressantaste i många sammanhang.
Varför vill du veta?
aisopos skrev:Tack paa. Visserligen ett specialfall då, men alltid något.Svante skrev:Nej, det är inte trivialt, och det finns dessutom flera resonansfrekvenser. Jag kan tänka mig att grundmoden inte är den intressantaste i många sammanhang.
Varför vill du veta?
Då mycket, då det gäller ljuddämpande väggar, faller ner i vilken resonans-
frekvens väggen har, så tycker jag det skulle vara trevligt att kunna räkna
ut denna frekvens.
Alternativt lite tumregler, tabeller eller andra ungefärliga uppgifter.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster