Hur ska man tänka om elementmatchning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Hur ska man tänka om elementmatchning?

Inläggav Morgan » 2013-04-09 22:25

I en låda jag inte öppnat på många, många år hittade jag ett par mellanregister:
Bild
Det är föregångaren till Audax smått legendariska PA-mellanregister PR170M0, som är till förväxling lika.

Modellen heter Audax pr17-hr70-2ca7-8, där jag skulle tro att siffran 17 kan tänkas stå för yttermåttet av surrounden, siffran 70 för effekttåligheten och 2ca7 för att talspolen har två lager koppartråd lindad på aluminiumbobin till en bredd av 7mm, samt siffran 8 för den nominella impedansen. Tack för tydligheten, Audax :) Kunde ni inte bara döpt den till "le révélateur" eller vad det blir på franska?.

Så här mäter den on axis och 30° off-axis:
Bild

Som synes har de mycket hög känslighet i det tänkta arbetsområdet, som enligt diverse rekommendationer jag sett är ungefär mellan 500Hz - 5kHz. Eftersom de trots sin platta elastiska surround har en linjär slaglängd på 5mm kan man tvinga dem att jobba liiite lägre än så, men då får man nog dela ganska brant under 300Hz.

Det jag som bäst sitter och funderar på just nu är hur jag ska tänka när jag letar lämpliga element att para ihop dessa små skönheter med. Till att börja med: Ett stort baselement på 12-15"? Eller två lite mindre, parallellkopplade? Hur hitta en diskant som matchar den höga känsligheten utan att låta tratt? (Jag har bara hört Ino-diskanten göra det!)

Skulle detta mellanregister kanske vara en marriage made in heaven med AE Lambda TD15M, som har ungefär samma rykte om att vara "det bästa av det bästa" i PA-svängen? Men då börjar det rasa iväg prismässigt åt fel håll...

Jag känner mig rådvill.

Se det här som en "tipsa mig om kul saker man kan göra med X..."-tråd.
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Jocke

Inläggav Jocke » 2013-04-09 23:08

Vet ju inte hur det ser ut vid 60° men hade tänkt så här...

Över 3kHz verkar inte aktuellt... hade satt elementet i en slutet kavitet som ger -3dB vid 250-300Hz (Som i LTS 3-vägaren) för att få en rolloff på runt 18dB utan filter. Dimensionera baffeln så att det matchar avrullningen och man slipper hantera baffelsteget inom ett register... ScanSpeak 7100 har ju skaplig känslighet (95dB?) och kanske passat lika väl i Visatons WG som 9700...??? Fast det vet man inte... Stacka så många basar som behövs för att få tillräcklig känslighet eller dela aktivt bas/mellan.

Elementet ser ju intressant ut! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur ska man tänka om elementmatchning?

Inläggav paa » 2013-04-09 23:16

Morgan skrev:I en låda jag inte öppnat på många, många år hittade jag ett par mellanregister:

Det är föregångaren till Audax smått legendariska PA-mellanregister PR170M0, som är till förväxling lika.

Modellen heter Audax pr17-hr70-2ca7-8, där jag skulle tro att siffran 17 kan tänkas stå för yttermåttet av surrounden, siffran 70 för effekttåligheten och 2ca7 för att talspolen har två lager koppartråd lindad på aluminiumbobin till en bredd av 7mm, samt siffran 8 för den nominella impedansen. Tack för tydligheten, Audax :) Kunde ni inte bara döpt den till "le révélateur" eller vad det blir på franska?.

Som synes har de mycket hög känslighet i det tänkta arbetsområdet, som enligt diverse rekommendationer jag sett är ungefär mellan 500Hz - 5kHz. Eftersom de trots sin platta elastiska surround har en linjär slaglängd på 5mm kan man tvinga dem att jobba liiite lägre än så, men då får man nog dela ganska brant under 300Hz.

Det jag som bäst sitter och funderar på just nu är hur jag ska tänka när jag letar lämpliga element att para ihop dessa små skönheter med. Till att börja med: Ett stort baselement på 12-15"? Eller två lite mindre, parallellkopplade? Hur hitta en diskant som matchar den höga känsligheten utan att låta tratt? (Jag har bara hört Ino-diskanten göra det!)

Skulle detta mellanregister kanske vara en marriage made in heaven med AE Lambda TD15M, som har ungefär samma rykte om att vara "det bästa av det bästa" i PA-svängen? Men då börjar det rasa iväg prismässigt åt fel håll...

Jag känner mig rådvill.

Se det här som en "tipsa mig om kul saker man kan göra med X..."-tråd.

Om du har fyra skulle det förstås varit intressant att prova dom parvis i Synergy-hornet tillsammas med en kompressionsdiskant!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DrBoar

Inläggav DrBoar » 2013-04-11 17:36

15" bas upp till 300-400 Hz
Audaxen
Beyma CP25 640 kr på Europe Audio. Visserligen en PA diskant men med riktigt god renommé används bla i ombyggda Klipschhorn.
http://www.klipschupgrades.com/beymacp25.shtml
Med ett brant filter under 3-4 kHz kan jag inte föreställa mig att de ansträngs i hemmabruk ens om man spelar så att kittet på rutorna lossnar 8O

Återgå till Teknikforum