Var får man tag på lampa till äldre Sony reciever?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

ElGato

Var får man tag på lampa till äldre Sony reciever?

Inläggav ElGato » 2013-04-16 14:54

Hej!

Jag är ute efter en ny lampa till min Sony STR-4800. ( Soffit verkar de kallas. )

Den är väldigt lik denna https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in ... =33-466-65

Fast det ska vara 5W och typ 0,417A ifall min ellära blev rätt. :)

Den som sitter i är av märket Stanley.

Vem kan tänkas sälja sådana? ( Gärna i Sthlm södra. )

MVH/Dan

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-04-16 15:02

Lampspecifikation skall stå på lampan, ofta instansat i metallen. Annars leta reda på en servicemanual och hitta rätt värde där. Sådana lampor kan du hitta lite varstans. I vintageavdelningen finns lite tips. Ett ställe som kan vara värt att kika på är Kjell & Co. Här är iaf en liknande:

http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... -5w-p63519

Conrad har många lampor via postorder:

http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=%7bv ... o2=Signal-, skallampor&dp2=websale_search&fp1=Signal-, skallampor&fp2=LinkTo2&search_input=Signal-, skallampor
Head of Design - Acoustic Illusion AB

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-16 15:33

Hej!

Tack för svar! Jag har nog alla specar. Den på Kjell är rätt men tyvärr för stor. Det ska vara 6 x 31 mm. Jag har även kollat på Conrad men de har inte heller tyvärr. Den på Elfa kan nog funka men är kanske lite för svag. Jag vet inte hur stor skillnad det är mellan 3 och 5 W.

Du menar vintageavdelningen på forumet?

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2013-04-16 15:49

På vilket håll är den för stor?

På vintageavdelningen på forumet får du förhoppningsvis bättre hjälp, där finns länkar till lite mindre butiker.
Head of Design - Acoustic Illusion AB

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-16 15:59

Framförallt längden men nog även bredden.

Ja, jag sökte runt lite på vintage avdelningen. Kunde inte hitta något direkt men jag får väl leta mer. Det kanske finns någon tråd med länkar till mindre handlare.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2013-04-16 16:05

Sök under speciallampor hos Kjell, t.ex denna axiallampa:

http://www.kjell.com/sortiment/el/belys ... 0ma-p63733

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-16 16:16

Du menar att löda på. Kan vara lite svårt att komma åt samt om jag tolkar det rätt så pallar den inte så hög ström

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-16 17:45

ElGato skrev:Du menar att löda på. Kan vara lite svårt att komma åt samt om jag tolkar det rätt så pallar den inte så hög ström

Ström är vad den drar.

Är spänningen rätt kommer den bara lysa svagare.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-04-16 18:25

Svalander har säkert med. www.svalander.se
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Kaha

Inläggav Kaha » 2013-04-16 19:15

Alfalux i Hägersten har nog bäst sortiment i Sverige på minityrlampor.
Prata med Ulf Elgquist.
Senast redigerad av Kaha 2013-04-16 22:21, redigerad totalt 1 gång.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-16 22:15

flathead skrev:
ElGato skrev:Du menar att löda på. Kan vara lite svårt att komma åt samt om jag tolkar det rätt så pallar den inte så hög ström

Ström är vad den drar.

Aha. Tänker jag då rätt att den skulle ge 0,6W?

12V 50mA

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-16 22:24

Kaha skrev:Alfalux i Hägersten har nog bäst sortiment i Sverige på minityrlampor.
Prata med Ulf Elgquist.

Grymt bra tips! De har en spollampa som är enligt önskemål. Där är är ingen bild men förhoppningsvis så är det rätt. Jag ska ringa dem imorgon.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-04-16 23:14

ElGato skrev:
flathead skrev:

Ström är vad den drar.

12V 50mA

DRA 0,6 W skulle man nog säga, vilket är lite lustigt, inget förbrukas ju, det är bara energi som omvandlas från en form till en annan. Så man kanske kan hävda att den ger 0,6 W lika bra, fast det mesta blir ju värme, och för en glödlampa är det väl mer relevant hur mycket energi som blir ljus, så ~0,03 W eller nåt ditåt kanske den ger...
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-17 12:31

Hmm. Jag hade skrivit ett svar som konstigt nog är borta. Fattar inte riktigt, konstigt...

Bra förklarat i varje fall! När vi ändå är inne på ämnet så kanske jag kan följa upp med en närliggande fråga.

Kan man då säga att verkningsgraden är 0,05?

A_Lindberg skrev:
ElGato skrev:
flathead skrev:

Ström är vad den drar.

12V 50mA

DRA 0,6 W skulle man nog säga, vilket är lite lustigt, inget förbrukas ju, det är bara energi som omvandlas från en form till en annan. Så man kanske kan hävda att den ger 0,6 W lika bra, fast det mesta blir ju värme, och för en glödlampa är det väl mer relevant hur mycket energi som blir ljus, så ~0,03 W eller nåt ditåt kanske den ger...

Användarvisningsbild
flathead

Inläggav flathead » 2013-04-17 16:41

A_Lindberg skrev:
ElGato skrev:
flathead skrev:

Ström är vad den drar.

12V 50mA

Nu brukar man väl ange glödlampor i förbrukning.

Även halogen och lysrörslampor har sin reella förbrukning angiven och sedan nån referens till den glödlamps typ den motsvarar.

Jänkarna höll ju på med CP (candlepower) ett tag som effekt angivelse på glödlampor förstås....

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-17 18:27

flathead skrev:
A_Lindberg skrev:
ElGato skrev:
flathead skrev:

Ström är vad den drar.

12V 50mA

Nu brukar man väl ange glödlampor i förbrukning.

Även halogen och lysrörslampor har sin reella förbrukning angiven och sedan nån referens till den glödlamps typ den motsvarar.

Jänkarna höll ju på med CP (candlepower) ett tag som effekt angivelse på glödlampor förstås....

Aha så verkningsgrad är kanske inte ett lämpligt begrepp här? Du menar att det skulle stå lux, candela, lumen eller något sånt.

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-17 18:30

ElGato skrev:
Kaha skrev:Alfalux i Hägersten har nog bäst sortiment i Sverige på minityrlampor.
Prata med Ulf Elgquist.

Grymt bra tips! De har en spollampa som är enligt önskemål. Där är är ingen bild men förhoppningsvis så är det rätt. Jag ska ringa dem imorgon.

Jaha, då har man träffat Ulf. :)

Han var ju trevlig men hade inte exakt den jag behövde men en som förhoppningsvis är nära nog. Den är 3mm för lång men jag hoppas på att det ska gå att få in den ändå.
Jag återkommer väl när jag testat så tråden får ett avslut eller fortsättning... :)

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-17 19:58

ElGato skrev:
Prata med Ulf Elgquist.

Han var ju trevlig men hade inte exakt den jag behövde men en som förhoppningsvis är nära nog. Den är 3mm för lång men jag hoppas på att det ska gå att få in den ändå.
Jag återkommer väl när jag testat så tråden får ett avslut eller fortsättning... :)

ElGato

Inläggav ElGato » 2013-04-17 19:58

ElGato skrev:
Prata med Ulf Elgquist.

Användarvisningsbild
A_Lindberg

Inläggav A_Lindberg » 2013-04-18 00:46

flathead skrev:Nu brukar man väl ange glödlampor i förbrukning...

Ja absolut, det gör man, jag blev bara att filosofera kring begreppet, energiprincipen och allt det där.
Driver musikproduktionsföretaget TwinOak Productions på Åland.

Återgå till Teknikforum