darkg skrev:En del effektförstärkare gillar inte att utgången lämnas öppen. Det ställer potentiellt till det om man ska trixa med A/B-omkopplare.
Några frågor på det:
1a) Är det bara ett litet antal förstärkare där det här är ett problem? Typ så att man (utan att vara mycket apparatkunnig) kan hålla reda på när man bör akta sig?
Ja, det är nog inte så många.
darkg skrev:1b) Finns problemet även på en del transistorsteg?
Det har jag aldrig hört talas om, utan det har nog bara varit rörsteg.
darkg skrev:2) Är detta ett problem även när ingången är kortsluten (ingen insignal)?
Ja, det är oberoende saker.
darkg skrev:
3) Kan det vara ett problem även helt korta tider eller går det att säga en "säker" tid som utgångarna tryggt kan lämnas öppna?
Vet inte.
darkg skrev:
4a) Är det någon gång inte säkert att belasta utgången med en resistor (med lämplig resistans och effekttålighet?)
Resistans är säkert.
darkg skrev:
4b) Bör man använda en resistor som är på 8 ohm, om nu förstärkaren är avsedd för högtalare med den impedansen, eller går det minst lika bra med ett högre värde - hur högt i så fall?
En lösning vore ju att under omkopplingen koppla in resistorn parallellt med högtalaren "make before break".
Den kan säkert vara större. En högtalare har ju inte 8 ohms impedans för alla frekvenser.
darkg skrev:4c) Finns det förstärkare avsedda för 8 ohm som inte med säkerhet skulle tåla att belastas med 8 ohm parallellt med högtalaren?
Om det finns ytterligare aspekter på problematiken som jag inte har lyckats förutse med frågorna välkomnar jag besked om dem också

Under längre tider ja. Men att under en kort tid (tiden för en omkoppling) lasta med 4 ohm måste vara tämligen riskfritt.
Öht så måste man väl säga att en förstärkare som går sönder av att kabeln till högtalaren lossnar är om inte feldimensionerad så iaf illa dimensionerad. Det inträffar på en del rörförstärkare har jag hört, och det beror på att den inre utimpedansen är relativt hög och att motkopplingen då blir lastberoende.
Jag har som sagt aldrig hört talas om trissesteg som har de här problemen.
...och sen kan man ju klara sig undan problemet genom att F/E-lyssna i stället. Då är lasten alltid inkopplad.
En konstruktör som idag släpper ett slutsteg som går sönder av öppen utgång eller högtalare med 3 ohms impedans skulle få ganska många returer, så marknaden är nog rätt självreglerande, där.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.