Ljudlig skillnad på olika förstärkare och slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-24 20:49

en annan sak som påverkar är förståss stegets brusgolv, om man har maximalt tyst rum så kan det vara värt att sattsa på elektronik med lågt brusgolv, speciellt med extrema inspelningar.

sedan kan man också ha prestanda för prestandans skull http://www.pinkfishmedia.net/forum/show ... tcount=598 någon som tror att det gåt att höra skillnad mellan en uppgraderad och icke uppgraderad mdac i blindtest ens under ideala omständigheter?

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-25 11:05

Olika apparater i kedjan har olika uppgifter. Att högtalare har den största påverkan på ljudet är nog de flesta överens om förutsatt att kedjan i övrigt fungerar som det är tänkt.

Mina egna erfarenheter när det gäller just slutsteg är att det är ganska små skillnader det rör sig om och ofta är det svårt att vara säker på huruvida skillnaderna är verkliga eller inbillade.
Det finns säkert de som har en helt avvikande åsikt än min men i mina ögon visar det ändå på en tydlig trend.

Välj dina högtalare och välj därefter en förstärkare som orkar driva dessa.
Skillnaden mellan ekonomiska alternativ jämfört med mer kostsamma dito behöver inte nödvändigtvis vara signifikant ljudmässigt.
Svårare laster ställer högre krav och sannolikt kommer det att betinga ett högre slutpris för tillfredsställande prestanda.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2013-04-25 11:21

Kan man inte höra skillnad på ( de flesta ) förstärkare så är endera signalkällan eller högtalaren alltför dålig, dvs de inför en maskerande effekt.

Tycker jag.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-25 12:07

markusA skrev:Välj dina högtalare och välj därefter en förstärkare som orkar driva dessa.

Detta argument har jag aldrig förstått.

Med att springa runt hos handlare och mässor så märker man att det är omöjligt att bedöma talare utan att ha koll på insignal, rum mm.

Dvs det är först med bra elektronik man kan välja högtalare enl min erfarenhet.
Och det är först i sitt eget rum man slutligen vet hur talaren funkar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-25 12:40

sportbilsentusiasten skrev:
markusA skrev:Välj dina högtalare och välj därefter en förstärkare som orkar driva dessa.

Detta argument har jag aldrig förstått.

Med att springa runt hos handlare och mässor så märker man att det är omöjligt att bedöma talare utan att ha koll på insignal, rum mm.

Dvs det är först med bra elektronik man kan välja högtalare enl min erfarenhet.
Och det är först i sitt eget rum man slutligen vet hur talaren funkar.

Ser inget konstigt i markusA's uttalande. Man måste inte skaffa en förstärkare som klarar alla möjliga lastförhållanden när man själv sitter på burkar som inte kommer i närheten av att behöva en sådan. Vilken nytta har man av en stärkare som kan leverera 2 kW i 0.5 ohm om man högtalare med snygg impedanskurva runt 8 ohm och ett maximalt effektbehov på tiotalet W? Har jag ett par elektrostater, skulle jag i första hand leta efter ett stabilt steg inte ett effektmonster. Flertalet svenska högtalartillverkare verkar ha insett att det är en fördel när lasten för slutstegen blir rimlig.

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2013-04-25 16:04

Nej inte alls konstigt i sig, men jag förstår inte argumenten bakom riktigt.

För mig är inte problemet effekt, det är kvaliteten på stärkaren.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-25 16:19

sportbilsentusiasten skrev:Nej inte alls konstigt i sig, men jag förstår inte argumenten bakom riktigt.

För mig är inte problemet effekt, det är kvaliteten på stärkaren.

Det är vad många siffernissar missar, det är ju inte bara effekten (och andra siffror) som betyder något. Givetvis måste förstärkaren ha nog kraft att driva en given högtalare och det skiljer stort mellan olika högtalare. Från några få watt för att skrämma grannarna på flykten till kanske 500 W eller mer för att klara topparna om man spelar tex en symfoniorkester med naturlig (1:1) volym.

Men detta är ju ren sifferexercis, vet man verkningsgraden på högtalarna och på ett ungefär hur högt man vill kunna spela i ett givet rum så är det ju bara att räkna.

Men som Sportis skrev, kvaliteten på återgivningen är ju det som avgörs med lyssning och som kan skilja stort mellan olika stärkare.

/ B

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-25 17:23

Så svårt kan det väl inte vara att se logiken bakom det jag skrev?
Genom att veta vilka krav som ställs på förstärkeriet så kan man anpassa stärkaren efter behovet. Man behöver inte köpa grejer som är störst och bäst på allt... Det räcker med att de är tillräckligt "bra" på vissa egenskaper.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-04-25 20:18

markusA skrev:Så svårt kan det väl inte vara att se logiken bakom det jag skrev?
Genom att veta vilka krav som ställs på förstärkeriet så kan man anpassa stärkaren efter behovet. Man behöver inte köpa grejer som är störst och bäst på allt... Det räcker med att de är tillräckligt "bra" på vissa egenskaper.

Absolut.

För mig är trots allt ljudkvaliteten det viktigaste. Och för rimliga pengar. Och jag kompromissar hellre med effekten och får dra ner volymen när det börjar låta illa istället för att ha massor med effekt som jag använder ytterst sällan. Hade jag råd och plats kanske jag skulle vilja ha "extra allt".

Det jag vände mig emot är att många tror att man kan välja slutsteg efter hur många watt de är på och om de orkar driva ens högtalare. Underförstått då att inom sin effektkurva låter alla förstärkare likadant. Det gör de inte.

/ B

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-25 20:46

Menar ni egentligen inte samma sak? Visst finns det kombinationer av produkter med rimlig prislapp som spelar skjortan av system med "extra allt"? Problemet är kanske att hitta de kombinationerna... Största skillnaderna hittar man nog i början och slutet av kedjan, dvs. inspelningen, högtalarna och dess omgivning.

Användarvisningsbild
markusA

Inläggav markusA » 2013-04-25 21:55

Jo, jag tror vi är ganska eniga. Fokus på rätt pryl för rätt uppgift.
Bara för att något mäter ok så behöver det inte vara likvärdigt, det finns fallgropar.

Föregående

Återgå till Teknikforum