Diskussion om linjär distorsion

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Pabo

Diskussion om linjär distorsion

Inläggav Pabo » 2004-01-15 19:27

Har funderingar kring ämnet linjär distorsion och hur mycket sådan vi egentligen omges av.

Definitionen av linjär distorsion är, en förvrängning av insignalen som inte ger ett nytt frekvensinnehåll. Exempel på linjär distorsion är fasvridning och noder/moder i ett rum.

Min fråga är hur man anger linjär distorsion? Olinjär distorsion är ju (RMS-värdet av utsignalen minus insignalen)/insignalen. Vid en specifik frekvens kan ju rummet skapa en nod som förstärker 12dB och det skulle i sådana fall ge en distorsion på 200% 8O

Anledningen till min fråga är att många klass-D förstärkare ger ganska stor fasvridning vid högre frekvenser och därmed linjär distorsion. Hur mycket är då 20 graders fasvridning vid 20kHz mätt i linjär distorsion?
Driver uppstartsföretaget Audio Bricks tillsammans med Lars Petersen

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2004-01-17 13:53

Vete katten egentligen hur man med en specifik siffra anger den linjära disten, dock kan jag för diskussionens skull säga hur jag hade försökt definierad den. :)

För enkelhetens skull så hade jag delat upp den i två delar. Frekvensgång och fasgång.

Frekvensgång:
Här hade jag helt enkelt kört med standardavvikelsen i dB inom det aktuella frekvensområdet (20-20000Hz?).
Skulle jag använda ett enkelt värde för att bedöma en frekvenskurvas hörbarhet så hade jag omformat det hela som så att peakar hade fått större genomslagskraft i slutvärdet än dippar.

Fasgång:
Här hade jag använt samma tillvägagångssätt men intresserat mig för grupplöptiden istället. D v s standardavvikelsen (i ms) hos grupplöptiden inom det aktuella frekvensområdet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-04-25 00:54

Naqref skrev:Vete katten egentligen hur man med en specifik siffra anger den linjära disten, dock kan jag för diskussionens skull säga hur jag hade försökt definierad den. :)

För enkelhetens skull så hade jag delat upp den i två delar. Frekvensgång och fasgång.

Frekvensgång:
Här hade jag helt enkelt kört med standardavvikelsen i dB inom det aktuella frekvensområdet (20-20000Hz?).
Skulle jag använda ett enkelt värde för att bedöma en frekvenskurvas hörbarhet så hade jag omformat det hela som så att peakar hade fått större genomslagskraft i slutvärdet än dippar.

Fasgång:
Här hade jag använt samma tillvägagångssätt men intresserat mig för grupplöptiden istället. D v s standardavvikelsen (i ms) hos grupplöptiden inom det aktuella frekvensområdet.

Det låter ju förnuftigt.

Gillar att larvet om att viss distorsion inte är distorsion, inte hade börjat
spridas ännu på den tiden.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-04-25 19:07

Guud vilken tröttsam bump.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-04-25 19:31

Vi har Distortion, som är såndistortion, dendistortion, dittdistortion och dattendistortion. Vissdistortion kallas ofta distortiondistortion eller distortion rätt och slätt. Lätt? Är det inte bäst att kalla tex dendistortion för den distortion den är, dendistortion alltså, istället för bara distortion. Folk kan ju tro att man menar vissdistortion.... :roll:
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
anjora

Inläggav anjora » 2013-04-25 22:25

Saken är den att folk har börjar använda ordet distortion för icke linjära fel, detta är en ren definitionsfråga. Problemet är att detta är svårt att ändra på vid det här lager.

Återgå till Teknikforum