Flint skrev:Med risk att hamna på för djupt vatten påstår jag att alla nätdelar som innehållet likriktning inducerar någon form av störning till chassiet. Ringkärnetrafo mer en E-kärna och som det verkar mest switchade nätdelar pga den höga switchfrekvensen. Att du inte märker av nåt "kryp" i din anläggning kan bero på att någon del (eller alla) är jordad(e) och därmed störningen minskad men om en enhet blir jordad via signalkabeln till/från en annan enhet som verkligen är jordad så har du istället en störkälla i den signalkabeln beroende på resistansen i skärmen vilken bildar ett spänningfall av störströmmen och som därmed hamnar/funkar som signal. Sett så vore kanske den bästa lösningen att nätjorda varje enhet för sig och sen bara ha signalkabelns jord ansluten i ena ändan. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker ovanligt högt och kanske för löst.
Krypet kommer av att nätavstörningsfiltret innehåller två kondingar som är från resp tåt in (fas och nolla, beroende på hur man vänder stickkontakten) kopplade till jord, dvs skyddsjord som chassit är ansltet till. det läcker genom 50Hz på dessa som gör att chassit hamnar på en potential.
Är då inte apparaten ansluten till jordat uttag eller skyddsjorden är undermålig uppstår en potential i chassit.
Det gäller främst switchade nätaggregat som har dessa filter men i princip allt har ju ett filter på ingången idag.
Mao, jordar du inte en apparat som har jordad sladd riskerar du få mera störningar, och riskerar också liv och hälsa.
Switchade nätdelar introducerar två typer av störningar, ledda via ledare eller kapacitiv koppling och radierade, dvs via luften.
50 Hz transformatorer är ju i princip transparenta för HF störningar pga den kapacitiva kopplingen prim-sek (om man inte har en HF skärm som jordas mellan prim och sek). Ringkärnor har lite lägre läckinduktans (eftersom de har bättre koppling prim-sek vilket indikeras av lägre radierat magnetfält) och därför tom ännu sämre "bromsning" av störningar då läckinduktansen fungerar som ett filter (jmfr med induktanser i nätfilter)
Sedan har man strömstötarna när glättningsbanken laddas upp men det är mycket beroende av hela kretsen, från inkommande el i ställverk till tråddiameter från likriktarbrygga till glättningskondingar. de kan vara rätt stora och innebära en del elektromagnetisk störning.