Strömrenare, hifi-svammel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2013-03-02 02:14

Harryup skrev:.....
Ökad tysthet mellan tonerna och mindre brus är vad jag tycker att man vunnit i några anläggningar jag lyssnat på.

Mvh/Harryup

Å så länge dä inte ä blinntestat på korsen å tvären, så sigger dä nog inte i realiteterna så möe . . . eller . . . typ ? 8) :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 07:28

Laila skrev:Å så länge dä inte ä blinntestat på korsen å tvären, så sigger dä nog inte i realiteterna så möe . . . eller . . . typ ? 8) :wink:

Instämmer, i princip. Men det är för omständigt att göra blinda långtest. Det är nog trökigt att få till ett blindtest i normal realtid. Och nån gång måste man även få lita på det man hör när intrycken är tillräckligt tydliga. Det är jobbigt att hela tiden vara neurotiskt misstänksam mot allting. Det förtar liksom lyssningsupplevelsen. Sen kan man undra varför erkänt hifi-strävande tillverkare isolerar och skärmar sina nättrafo ordentligt? Är det för att dom gillar att strö pengar omkring sig i onödan?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 09:02

Så här ser kopplingen med den jordande kondingen ut som jag pratade om tidigare.
Bilden är hämtad från ett schema på en gammal Fender Twin.

Bild

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 10:54

Kronkan skrev:Här två ställen som har den. 850 kr. En bedömningssport om det är prisvärt. Men köper då och då ett tillbehör. Någon gång per år.
http://www.hifistallet.se/hifi/oehlbach/oehlbach-phaser

http://www.akkelisaudio.com/webshop.html

Fast du måste också ha en faspenna. Med apparaten så får du veta vilken pinne som skall vara fas. Faspennan använder du i honan för att se var fasen är. Så märkar man upp om man vill och sticker in hanen i honan och det blir så bra så bra.
Jag vill inte lämna några intryck. Lätt att lura sig. Tror jag. Men har alltså rätt riktning i fasen genomgående. Sedan ungdomen. En vana alltså.

Jag är själv vanligtvis kund hos Akkelis.

Jag testade nyss en enkel gammal skruvmejsel för säg tian-tjugan med en sån där flimrande glimlampa som visar att man ska hålla fingrarna borta från just den skruvskallen. Den visad förstås fas men också "krypet i fingrarna" från apparatchassien. Dock var flimmret svagt när krypet var lågt och mejseln måste göra mekanisk kontakt med metallen direkt utan eloxeringen på aluminium som isolator.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-02 11:21

Flint skrev:
Kronkan skrev:Här två ställen som har den. 850 kr. En bedömningssport om det är prisvärt. Men köper då och då ett tillbehör. Någon gång per år.

Fast du måste också ha en faspenna. Med apparaten så får du veta vilken pinne som skall vara fas. Faspennan använder du i honan för att se var fasen är. Så märkar man upp om man vill och sticker in hanen i honan och det blir så bra så bra.
Jag vill inte lämna några intryck. Lätt att lura sig. Tror jag. Men har alltså rätt riktning i fasen genomgående. Sedan ungdomen. En vana alltså.

Jag testade nyss en enkel gammal skruvmejsel för säg tian-tjugan med en sån där flimrande glimlampa som visar att man ska hålla fingrarna borta från just den skruvskallen. Den visad förstås fas men också "krypet i fingrarna" från apparatchassien. Dock var flimmret svagt när krypet var lågt och mejseln måste göra mekanisk kontakt med metallen direkt utan eloxeringen på aluminium som isolator.

Dels så är du mycket duktigare på sådant där än vad är. Vad gäller elektronik och sådant är förståelsen relativt fundamentalt. Har tidigare enbart använt en faspenna vid installation men för en del apparater haft svårt att i praktiken avgöra. När jag skaffade mig "phasern" så visade det sig att väldigt mycket stämde. Men nu stämmer det. Tror jag.

Det var en skivbutik igår som frågade mig vad göra åt ljudet gissade runt och klämde sedan sa jag att jag ville prova ett annat RIAA (än den inbyggda) vilket han hade drällande i butiken. Attan vad bra det blev . Idag skall jag märka upp butikens ström till apparaterna. Lite service får man ge.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2013-03-02 11:22

Kronkan skrev:
Flint skrev:

Dels så är du mycket duktigare på sådant där än vad är. Vad gäller elektronik och sådant är förståelsen relativt fundamentalt. Har tidigare enbart använt en faspenna vid installation men för en del apparater haft svårt att i praktiken avgöra. När jag skaffade mig "phasern" så visade det sig att väldigt mycket stämde. Men nu stämmer det. Tror jag.

Det var en skivbutik (Linne skivbörs) igår som frågade mig vad göra åt ljudet gissade runt och klämde sedan sa jag att jag ville prova ett annat RIAA (än den inbyggda) vilket han hade drällande i butiken. Attan vad bra det blev . Idag skall jag märka upp butikens ström till apparaterna. Lite service får man ge.Och nu vet jag att det blir rätt och snabbt åtgärdat.

För övrigt är jag inte vän med anläggningen idag. Inte alls. Sådana dagar finns ju också

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-02 14:07

Detta med kryp i metallchassin/höljen, är det något som bara gäller med stora nätdelar med vanliga nätdelar? Var och kände på mina nuvarande apparater och jag kände inte det minsta, men jag tror dessa har switchade nätdelar. Kan det vara någon skillnad?

/ B

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-02 14:17

En helsida i senaste H&M tutar:

"Ni vet väl att välljud börjar i nätutaget!
Isol-8-s värenomerade ingengörer har med sina nya innovativa lösningar tagit nätfilter till en ny nivå. Du har aldrig hört din anläggning låta så mycket bättre för en såpass liten investering!"

OBS! Alla felstavningar är annonsörens, jag bara citerar. De kanske inte använde nätfilter till printern när de skrev ut...

Och står det i tidningen då är det sant!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-03-02 14:25

hifikg skrev:OBS! Alla felstavningar är annonsörens, jag bara citerar. De kanske inte använde nätfilter till printern när de skrev ut...

Om det är något som stör mig så är det felstavning i reklam och skyltar. Det ger ett mycket slarvigt intryck och man undrar om det är samma brist på noggrannhet när det gäller val av leverantör, service mm.

En av de värre var en nyöppnad restaurang som på en 4 meter bred skylt ovanför entrén skrev "Steckhus" :-) Någon vecka senare dök det upp reklam i vår brevlåda med samma fina felstavning, plus en del andra inuti trycksaken.

Oavsett om man är svensk eller inte, känner man sig det minsta osäker på stavning så kollar man väl en extra gång innan man tillverkar dyra skyltar och reklammaterial?

/ B

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 14:29

Med risk att hamna på för djupt vatten påstår jag att alla nätdelar som innehållet likriktning inducerar någon form av störning till chassiet. Ringkärnetrafo mer en E-kärna och som det verkar mest switchade nätdelar pga den höga switchfrekvensen. Att du inte märker av nåt "kryp" i din anläggning kan bero på att någon del (eller alla) är jordad(e) och därmed störningen minskad men om en enhet blir jordad via signalkabeln till/från en annan enhet som verkligen är jordad så har du istället en störkälla i den signalkabeln beroende på resistansen i skärmen vilken bildar ett spänningfall av störströmmen och som därmed hamnar/funkar som signal. Sett så vore kanske den bästa lösningen att nätjorda varje enhet för sig och sen bara ha signalkabelns jord ansluten i ena ändan. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker ovanligt högt och kanske för löst.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-02 15:06

Flint skrev:Med risk att hamna på för djupt vatten påstår jag att alla nätdelar som innehållet likriktning inducerar någon form av störning till chassiet. Ringkärnetrafo mer en E-kärna och som det verkar mest switchade nätdelar pga den höga switchfrekvensen. Att du inte märker av nåt "kryp" i din anläggning kan bero på att någon del (eller alla) är jordad(e) och därmed störningen minskad men om en enhet blir jordad via signalkabeln till/från en annan enhet som verkligen är jordad så har du istället en störkälla i den signalkabeln beroende på resistansen i skärmen vilken bildar ett spänningfall av störströmmen och som därmed hamnar/funkar som signal. Sett så vore kanske den bästa lösningen att nätjorda varje enhet för sig och sen bara ha signalkabelns jord ansluten i ena ändan. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker ovanligt högt och kanske för löst.

Blir det inte lite väl mycket induktans på jorden då? Man får ju se den som en del i strömkretsen och jordströmmen måste i så fall gå all världens väg.

Personligen vill jag helst ha balanserad signalöverföring med 4 anslutningar. En för Hot, en för Cold, en för signaljord och en för chassijord. Signaljord och chassijord kan kopplas ihop men kan vara åtskilt i en sådan koppling.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 15:12

petersteindl skrev:Blir det inte lite väl mycket induktans på jorden då? Man får ju se den som en del i strömkretsen och jordströmmen måste i så fall gå all världens väg.

Vad skulle det medföra för nackdel i så fall? LP-filter? Möjligen, med utrustning med väldigt hög impedans.
Senast redigerad av Flint 2013-03-02 15:17, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2013-03-02 15:17

Flint skrev:
petersteindl skrev:Blir det inte lite väl mycket induktans på jorden då? Man får ju se den som en del i strömkretsen och jordströmmen måste i så fall gå all världens väg.

Vad skulle det medföra för nackdel i så fall? LP-filter?

En stor area runt den slutna strömkretsen där yttre störningar lättare kan tränga in.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-03-02 15:18

petersteindl skrev:
Flint skrev:

Vad skulle det medföra för nackdel i så fall? LP-filter?

En stor area runt den slutna strömkretsen där yttre störningar lättare kan tränga in.

Mvh
Peter

Nej.
Senast redigerad av Flint 2013-03-02 16:05, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-03-02 15:22

Bill50x skrev:
hifikg skrev:OBS! Alla felstavningar är annonsörens, jag bara citerar. De kanske inte använde nätfilter till printern när de skrev ut...

Om det är något som stör mig så är det felstavning i reklam och skyltar. Det ger ett mycket slarvigt intryck och man undrar om det är samma brist på noggrannhet när det gäller val av leverantör, service mm.

En av de värre var en nyöppnad restaurang som på en 4 meter bred skylt ovanför entrén skrev "Steckhus" :-) Någon vecka senare dök det upp reklam i vår brevlåda med samma fina felstavning, plus en del andra inuti trycksaken.

Oavsett om man är svensk eller inte, känner man sig det minsta osäker på stavning så kollar man väl en extra gång innan man tillverkar dyra skyltar och reklammaterial?

/ B

Håller med, jag har slutat påpeka andras felstavningar, folk blir bara trötta på mig, men om jag sålde skyltar och någon beställde "Steckhus" så skulle jag nog dubbelkolla. Å andra sidan kanske de tar betalt per bokstav... och räknar kallt med att få göra en ny skylt inom en vecka. De ska ju leva de också.

Användarvisningsbild
zartok

Inläggav zartok » 2013-03-04 18:39

Nu kanske jag får äta upp det jag skrivit... min anthem kom hem idag. jag spelade den och allt var gottmos. sen när jag skulle känna hur varm den gick så stack det något vansinnigt i fingrarna när jag tog på den. mängder ström gick i chassit! Då vände jag på sladden. ska se om det gör någon skillnad :) gör det det så är nog sladdvöndandet inte ren humbug vad gäller ström i chassit iaf. om det påverkar ljudet är väl en annan femma :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-04-28 15:04

mrk skrev:
NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?

Jag kunde inte gå på mässan i år, men har tidigare varit på Isotek-demo

Tyvärr var det en riktigt märklig demo, inför varje byte av strömrenare, kabel eller kombination av dem båda gavs en mindre föreläsning om vilka skillnader vi skulle höra och efter varje förändring summerades dessa skillnader

Själv hörde jag ingen skillnad alls, men kunde inte riktigt slå mig fri från en viss känsla av ovisshet

Var med om en liknande demo på Sweetspot i Jönköping igår. Var lite frikyrkomöte över det hela där pekpinnen svingades friskt och ingen ifrågasatte den mässande pastorn... Det fanns skillnader med och utan strömrenare, frågan är varför? En undran: Om nu Primare-elektroniken är så känslig, varför inte ta med detta i utvecklingsarbetet? Strömrenare+grendosa för 23700 kr låter ju sjukt! Diskuterande senare även frågan med John Larsen och han hade en hel anekdoter om dessa strömrenare... Enligt Audioactive var strömrenare, dyrkabel, spikfötter (så att högtalaren står still!) och ett dyrt apparatrack som isolerar mot omgivningen ett måste för optimal återgivning. Har dock svårt att förstå nyttan med ett rack som i så fall inte är anpassat till de prylar som ska stå i det. Det duger knappast med ett rack för vad som helst om man är ute efter isolation, allra minst med en mängd apparater i samma rack. För vilken apparat stämmer man då av isolationen?

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2013-04-28 16:01

RogerGustavsson skrev:
mrk skrev:
NiklasF skrev:Måste ju vart ett gäng som var på mässan i stockholm där Isotek körde demo, vad säger ni som var där?

Jag kunde inte gå på mässan i år, men har tidigare varit på Isotek-demo

Tyvärr var det en riktigt märklig demo, inför varje byte av strömrenare, kabel eller kombination av dem båda gavs en mindre föreläsning om vilka skillnader vi skulle höra och efter varje förändring summerades dessa skillnader

Själv hörde jag ingen skillnad alls, men kunde inte riktigt slå mig fri från en viss känsla av ovisshet

Var med om en liknande demo på Sweetspot i Jönköping igår. Var lite frikyrkomöte över det hela där pekpinnen svingades friskt och ingen ifrågasatte den mässande pastorn... Det fanns skillnader med och utan strömrenare, frågan är varför? En undran: Om nu Primare-elektroniken är så känslig, varför inte ta med detta i utvecklingsarbetet? Strömrenare+grendosa för 23700 kr låter ju sjukt! Diskuterande senare även frågan med John Larsen och han hade en hel anekdoter om dessa strömrenare... Enligt Audioactive var strömrenare, dyrkabel, spikfötter (så att högtalaren står still!) och ett dyrt apparatrack som isolerar mot omgivningen ett måste för optimal återgivning. Har dock svårt att förstå nyttan med ett rack som i så fall inte är anpassat till de prylar som ska stå i det. Det duger knappast med ett rack för vad som helst om man är ute efter isolation, allra minst med en mängd apparater i samma rack. För vilken apparat stämmer man då av isolationen?

Attans, den demon missade jag. Var var de? Rum 7 står det på listan, hmm. Apropå rack så användes detta som rack för inte sååå billigt stuff. Och det funkade det med...

Bild

Även Electrocompaniets rigg supportades av IKEA´s erkända hifi-rack.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-04-28 18:06

Flint skrev:Med risk att hamna på för djupt vatten påstår jag att alla nätdelar som innehållet likriktning inducerar någon form av störning till chassiet. Ringkärnetrafo mer en E-kärna och som det verkar mest switchade nätdelar pga den höga switchfrekvensen. Att du inte märker av nåt "kryp" i din anläggning kan bero på att någon del (eller alla) är jordad(e) och därmed störningen minskad men om en enhet blir jordad via signalkabeln till/från en annan enhet som verkligen är jordad så har du istället en störkälla i den signalkabeln beroende på resistansen i skärmen vilken bildar ett spänningfall av störströmmen och som därmed hamnar/funkar som signal. Sett så vore kanske den bästa lösningen att nätjorda varje enhet för sig och sen bara ha signalkabelns jord ansluten i ena ändan. Rätta mig om jag har fel. Jag tänker ovanligt högt och kanske för löst.

Krypet kommer av att nätavstörningsfiltret innehåller två kondingar som är från resp tåt in (fas och nolla, beroende på hur man vänder stickkontakten) kopplade till jord, dvs skyddsjord som chassit är ansltet till. det läcker genom 50Hz på dessa som gör att chassit hamnar på en potential.

Är då inte apparaten ansluten till jordat uttag eller skyddsjorden är undermålig uppstår en potential i chassit.

Det gäller främst switchade nätaggregat som har dessa filter men i princip allt har ju ett filter på ingången idag.

Mao, jordar du inte en apparat som har jordad sladd riskerar du få mera störningar, och riskerar också liv och hälsa.

Switchade nätdelar introducerar två typer av störningar, ledda via ledare eller kapacitiv koppling och radierade, dvs via luften.

50 Hz transformatorer är ju i princip transparenta för HF störningar pga den kapacitiva kopplingen prim-sek (om man inte har en HF skärm som jordas mellan prim och sek). Ringkärnor har lite lägre läckinduktans (eftersom de har bättre koppling prim-sek vilket indikeras av lägre radierat magnetfält) och därför tom ännu sämre "bromsning" av störningar då läckinduktansen fungerar som ett filter (jmfr med induktanser i nätfilter)

Sedan har man strömstötarna när glättningsbanken laddas upp men det är mycket beroende av hela kretsen, från inkommande el i ställverk till tråddiameter från likriktarbrygga till glättningskondingar. de kan vara rätt stora och innebära en del elektromagnetisk störning.

Användarvisningsbild
KentLindqvist
fd Korksniff

Inläggav KentLindqvist » 2013-05-02 17:55

En fråga på temat, min super reverb var också ojordad. Jag bytte kabel till en jordad och satte jorden i en skruv i chassit. Kan jag skada mig själv eller stärkaren?
HIFI är det nya varg.

Föregående

Återgå till Teknikforum