Glappande fjärrkontroll

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Glappande fjärrkontroll

Inläggav darkg » 2013-06-11 01:14

Jag har ett lustigt problem med en fjärrkontroll. Mest av nyfikenhet undrar jag vad som är grejen; jag har beställt en ersättning.

Det är en standard plastig doning till tv-boxen med gummiknappar som trycker på kretskortskontakter. Den lilla elektronik som finns i övrigt är samlad på någon cm² nere vid batterierna.

Felet är att några av knapparna (alltid samma) slutar fungera (ingen IR ut). När jag öppnar och stänger fungerar allt igen, i regel, en tid - kanske en halv till några dagar. Det duger aldrig att skaka, slå eller vrida på den eller, vad, jag har märkt, att ta ut och in batterierna och inte heller att helt enkelt vänta. Jag har någorlunda gjort rent inuti. Friska batterier. Jag ser inte att något kläms när man stänger höljet.

:?:
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-06-11 10:34

Gummiknappen kan hamna lite på sniskan i hålet genom skalet och ligger i "till-läge". Svårt att se med blotta ögat. Har hänt med en fjärr jag har och fjärren har då slutat funka tills man repat med nageln över knapparna och knappen stutsat ut igen.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2013-06-11 10:59

Ett tips är att öppna fjärren och rengöra allt med t.ex T-sprit, då det ansamlas
en massa fett från fingrarna under åren. Jag har haft krånglande fjärrar
som blivit fungerande efter denna åtgärd.Använd öronpinnar. Tops!
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-11 14:38

Nefilim skrev:Ett tips är att öppna fjärren och rengöra allt med t.ex T-sprit, då det ansamlas

Ahh, ännu än gång stavas problemet: för lite sprit!

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 14:47

darkg skrev:
Nefilim skrev:Ett tips är att öppna fjärren och rengöra allt med t.ex T-sprit, då det ansamlas

Njae. I det här fallet bör man nog undvika lösningsmedlet alkohol för den löser nog upp beläggningen där tryckknappen gör kontakt som jag tror är kol eller grafit eller nåt och då ökar istället problemet. Någon droppe diskmedel i lite vatten är nog bättre. Torka av både knapparnas kontaktyta och kretskortets motsvarande.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-11 14:58

Flint skrev:
darkg skrev:

Njae. I det här fallet bör man nog undvika lösningsmedlet alkohol för den löser nog upp beläggningen där tryckknappen gör kontakt som jag tror är kol eller grafit eller nåt och då ökar istället problemet. Någon droppe diskmedel i lite vatten är nog bättre. Torka av både knapparnas kontaktyta och kretskortets motsvarande.

Jag tror inte att felet ligger i knapparna, men en diskning där vore kanske på sin plats när jag ändå är inne och rotar.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-11 14:59

Adhoc skrev:Gummiknappen kan hamna lite på sniskan i hålet genom skalet och ligger i "till-läge". Svårt att se med blotta ögat. Har hänt med en fjärr jag har och fjärren har då slutat funka tills man repat med nageln över knapparna och knappen stutsat ut igen.

Bra tips! Men inte lösningen denna gång.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 15:49

Kanske en lödning som har släpp då. Det brukar ju sitta några prylar lött på kortet. Bocka lite på dom och se om lödningarna rör sig. Kanske självaste lysdioden som har släppt.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-06-11 15:55

Flint skrev:Kanske en lödning som har släpp då. Det brukar ju sitta några prylar lött på kortet. Bocka lite på dom och se om lödningarna rör sig. Kanske självaste lysdioden som har släppt.

Två ting är hålmonterade: En liten elektrolytkondensator och IR-leden. Eftersom vissa knappar påverkas, andra inte, är det inte troligt att någon av dessa glappar, som jag ser det.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2013-06-11 16:00

darkg skrev:
Flint skrev:Kanske en lödning som har släpp då. Det brukar ju sitta några prylar lött på kortet. Bocka lite på dom och se om lödningarna rör sig. Kanske självaste lysdioden som har släppt.

Två ting är hålmonterade: En liten elektrolytkondensator och IR-leden. Eftersom vissa knappar påverkas, andra inte, är det inte troligt att någon av dessa glappar, som jag ser det.

Jo, det kan nog bli en viss mekanisk förskjutning eller påverkan på kretskortet när man trycker på vissa ställen.

Återgå till Teknikforum