Strömmen genom belastningen.

Moderator: Redaktörer
Flint skrev:Så här då. Först uppladdning från noll med belastning 50 ohm. Vid 0.5sek blir belastningen 10ohm för att vid 1sek återgå till 50 ohm igen.
Strömmen genom belastningen.
rikkitikkitavi skrev:Switchen gillar jag, enklare än en VCSW , var hittar man en modell för den?
IngOehman skrev:Svante skrev:rikkitikkitavi skrev:Inte alla förstärkare som har lika bra PSSR vid några kHz som vid 100 Hz.
Något att beakta...
Mm, så är det nog. Sen bör man nog fundera vilket som ger mest vid 300 Hz, är det en halvvågslikriktad sinus, eller en sexpulskopplad trefaslikrikning? Svaret är inte givet, jag fick göra en simulering. Det visar sig att sexpulskopplingen ger c:a 4 dB högre nivå vid 300 Hz, vilket förvånade mig lite, men å andra sidan finns det bara energi vid multiplar an 300 Hz, medan den helvågslikriktade sinusen har energi vid alla multiplar av 100 Hz. Amplitudmässigt följs de åt ganska bra, båda lutar med c:a -12 dB/oktav
Halvvågslikriktad eller helvågslikriktad, bestäm dig.
Du menar helvågs- på båda ställena, eller hur?
Vh, iö
Laila skrev:Dä märklia ä, att ju närmare varanner mänicherna ä kunskaps
å åsiktmässikert desstå mer ä de benägna te å bråke mä varran, . . . typ![]()
Kitchenmaster skrev:IngOehman skrev:...
<snip>
...
PS. Det är dock teoretiskt möjligt att konstruera ett slutsteg som levererar
till och med mer än den dubbla effekten när impedansen halveras, men jag
känner inte till att det finns några sådana konstruktioner, annat än förstås
i mitt huvud.
Jag känner inte heller till något sådant slutsteg för hemmabruk. Inom bilstrereobranschen fanns det dock under andra halvan av 90-talet en amerikansk slutstegstillverkare som sålde ett slutsteg som gjorde just det (mer än fördubblade effekten vid halverad impedans). Jag minns tyvärr inte namnet på tillverkaren, men syftet var att få fördelar i de olika klasser av bilstereotävlingar som fanns då, som utgick från 4 ohms-effekt.

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster