Moderator: Redaktörer
flathead skrev:Om du behöver mer effekt än det översta på sidan du länkade till ger ta 2 sådana.
Ljudnivån på det översta är enormt mycket mindre än det nedersta.
aisopos skrev:flathead skrev:Om du behöver mer effekt än det översta på sidan du länkade till ger ta 2 sådana.
Ljudnivån på det översta är enormt mycket mindre än det nedersta.
Jag tror också att det elverket beter sig betydligt snyggare vid varierande last.
Dvs mer stabil spänning och frekvens.
Om ni klarar er med max 1000W ljus borde ett sådant verk kunna fungera.
Om ni följer flatheads tanke på att ta två verk så måste ni inse att det betyder
2 helt skilda elsystem, som inte kan kopplas ihop.
T.ex. ett för PA och det andra för ljus.
OCH att spänningsskillnaden mellan kan bli precis vad som helst, det kan komma
att skilja 1000V mellan jorden på ena systemet och det andra, dvs det kan bli
riktigt livsfarligt. Att t.ex. ta på metallhöljena på två saker samtidigt.
Eller kanske inte ...? det är ju samtidigt galvaniskt skiljt ...![]()
Men med jordtag och sånt finns det kanske lösningar. Men det är bortom mitt
kompetensområde.
För övrigt är 5,5kVA-verket ett trefas, dvs du kan som mest få ut dryga 1,5 kVA på en fas.
Men det var väl ingen enskild utrustning som drar mer?
Undrar hur ett sådant verk beter sig när man snedlastar det hårt?
t.ex. max ström på en fas och inget på de två andra?
aisopos skrev:Jag ska bara påpeka att det kanske är precis så enkelt som flathead skriver, bara att
koppla ihop jorden.
Men jag har snappat lite från någon elektriker någon gång, och det där med jordning
och jordtag och sånt verkar en del se bekymmersamt på.
Så jag ville bara ta upp just detta, att det kanske är något man bör fundera lite på.
Men samtidigt vet jag ju hur hantverkare gör.
Dom ställer ju bara upp elverket kopplar in maskinen och kör så det ryker ...
aisopos skrev:WhereNextColumbus skrev:... som vart med förr, så allt är utrett nu.
Kanon!!!![]()
Nothing beats experience.
flathead skrev:Elverken har två typer av jordning beroende på hur avancerade dom är.
Enklare har nollan och fasen förbundna och tillgängliga för anslutning på extern jordskruv.
flathead skrev:Lite mer avancerade har nollan separerad för att medge användande mot befintligt nät och jordfelsbrytare i samma system då ska nollan ha jordreferens bara vid jordfelsbrytaren.
flathead skrev:Dom du hyr lär fungera alldeles utmärkt sammankopplade kolla att dom antingen har inbyggd jordfelsbrytare eller att du får med sådan när du börjar kör med jordspett.
MiaM skrev:flathead skrev:Elverken har två typer av jordning beroende på hur avancerade dom är.
Enklare har nollan och fasen förbundna och tillgängliga för anslutning på extern jordskruv.
Helst är nog nollan och skyddsjorden förbundnaflathead skrev:Lite mer avancerade har nollan separerad för att medge användande mot befintligt nät och jordfelsbrytare i samma system då ska nollan ha jordreferens bara vid jordfelsbrytaren.
Jordfelsbrytare är ju lite speciellt ihop med elverk. Om man inte har något jordspett så kan jordfelsbrytaren bara skydda mot överledning mellan fas/nolla och elverkets skyddsjordsanslutning, men inte mot överledning mellan fas/nolla och äkta jord. Om man skulle råka ut för dubbla fel, d.v.s. två olika överledningar mellan fas/nolla och äkta jord, så skydar inte jordfelsbrytaren och det blir dessutom farligt (om minst en av överledningarna utgörs av en person / ett djur, eller något där strömmen kan orsaka brand).
Men visst är det väl så att jordspett inte behövs för tillfällig användning av portabla prylar? Däremot behöver man jordspett om man förser sitt hus med reservkraft.flathead skrev:Dom du hyr lär fungera alldeles utmärkt sammankopplade kolla att dom antingen har inbyggd jordfelsbrytare eller att du får med sådan när du börjar kör med jordspett.
Då är det sammankoppling av just jorden och inget annat som gäller (så att inte nån annan får syn på tråden och gör en hane-hane-fulkabel...).
aisopos skrev:aisopos skrev:WhereNextColumbus skrev:... som vart med förr, så allt är utrett nu.
Kanon!!!![]()
Nothing beats experience.
Förresten.
Kan du hålla ögonen öppna på hur det görs, och sen skriva lite om det här?
Alltid trevligt att få lära sig lite nytt.
WhereNextColumbus skrev:aisopos skrev:WhereNextColumbus skrev:... som vart med förr, så allt är utrett nu.
Förresten.
Kan du hålla ögonen öppna på hur det görs, och sen skriva lite om det här?
Alltid trevligt att få lära sig lite nytt.
Önskar att jag hade gjort det, men det var så mycket annat för mig att hålla reda på och hinna med...
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 14 gäster