Hur "ska" man koppla in en PEQ avsedd för PA-bruk?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
bosco

Hur "ska" man koppla in en PEQ avsedd för PA-bruk?

Inläggav bosco » 2013-07-29 10:06

Hej,

Tänkte koppla in någon form av PEQ i surroundsystemet. PA-prylar jobbar väl med helt annan linjenivå? Är det därför många klagat på brus i t.ex. DCX2496 (när man inte ger den tillräcklig innivå samtidigt som utnivån är för hög för hemmaprylar)?

Tänkt kopplingskedja:
  1. Surroundreceiver
    Marantz SR-6006 (RCA)
    D/A output: Rated output — 2V (at 0 dB playback)

2. Behöver jag en grunka här för att höja
    nivån?

3. PEQ
    T.ex. DBX Driverack PA+ (balanserad XLR)
    Input Impedance: >40kΩ
    Max Input: >+20dBu

Output Impedance: 120Ω
    Max Output Level: >+20dBu

4. Behöver jag en grunka här för att sänka
    nivån?

5. Slutsteg
    Rotel RB-1582 (RCA)
    Input Sensitivity / Impedance: 1.9V / 12kΩ

Det finns ju några med Behringer och DBX på forumet, hur har ni gjort?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-29 10:16

De balanserade ingångarna kopplar du lämpligtvis med kabel som består av två ledare plus skärm. I XLR-änden kopplar du de två ledarna till plus och minus och skärmen till jord. I RCA-änden (till försteget) kopplar du plusledaren till mittstiftet och både minusledare och skärm till RCA-kontaktens jord. I princip kan du få lite bättre störavstånd genom att inte koppla minusingången direkt till jord i RCA-kontakten utan att seriekoppla en krets med samma impedans som förstegets utgångar. Detta behövs bara om det kommer in störningar (av annan typ en helt vanligt brus).

DBX-burken har elektriskt balanserade utgångar. Då använder du bara plus och jord i utgångskontakterna, och kör en vanlig kabel med en ledare plus skärm till slutstegens RCA-kontakter.

OBS att här tappar du halva spänningen, så med 2V ut från försteget får du bara 1V till slutsteget. Detta beror på att halva utspänningen ligger över varje halva av utgången och du använder bara ena halvan.

Om det däremot är någon (kanske oftast äldre?) burk med transformatorbalanserade utgångar så kopplas den på samma sätt som ingångarna. Då får du dessutom full signalspänning.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2013-07-29 10:29

Tack för svar! Men behöver jag inte höja signalnivån innan jag kommer till DBX:en? För att få bättre bitutnyttjande. Har sett uttrycket "Gain Structure" i samband med detta men de flesta guider förutsätter att man t.ex. har slutsteg med variabel gain.

Användarvisningsbild
bosco

Inläggav bosco » 2013-07-29 23:17

Jag tror att jag helt enkelt köper en Samson S-Convert som konverterar till/från -10dBV/+4dBu.

Bild

DBX:en har förvisso en switch för -10dBV, men bara för input. Dessutom kanske jag kör snikvarianten och köper en DCX2496 istället för DBX.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2013-07-30 09:02

På hometheatershack finns en beskrivning om gain structure och kopplingar mellan konsument- och pro-audio. Eventuellt är Samson-manicken onödig och höjer bruset du hör i högtalarna, om receiverns signal ut är brusig förstärker du ju även bruset före det går vidare till slutsteg. Du kan även kolla vad receivern verklighen ger för spänning ut, den kanske inte stämmer med siffrorna i manualen och kan vara fullt tillräcklig för att dbx:en / Behringern ska funka bra.

http://www.hometheatershack.com/forums/ ... ystem.html

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-07-30 13:12

Om du kan löda kablar själv så kostar det "bara" lite jobb att prova att koppla direkt utan någon omvandlarburk.

Användarvisningsbild
dac83

Inläggav dac83 » 2013-08-04 17:20

bosco skrev:Jag tror att jag helt enkelt köper en Samson S-Convert som konverterar till/från -10dBV/+4dBu.

Bild

DBX:en har förvisso en switch för -10dBV, men bara för input. Dessutom kanske jag kör snikvarianten och köper en DCX2496 istället för DBX.

du kanske skulle kolla in miniDSP som ett alternativ så slipper du övergången mellan balanced/unbalanced, dock så har inte jag haft några problem när jag kört balacerat mot obalanserat, visst volym rattarna närmade sig max oftast men bruset har varit rimligt lågt men å andra sidan har jag använt det till basar och det blir ju inte riktigt så känsligt för brus som fullregister.

Återgå till Teknikforum