Det där med multipla baslådor och isobarik

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 13:24

Alexi skrev:
tvett skrev:Bild
Du är härmed varnad enligt policy #3. inlägg där det bara står text som inte ger svar på frågor eller bidrar med något till ämnet.

Alexi, modererar du helt godtyckligt numer?

Med tanke på all skit som får florera här på forumet utan markeringar, stalking, trollande, flamebaitande, rena otrevligheter, hot, så väljer du att plocka fram rödtexten och en varning för en marklöpare, med hänvisning till SPAM?

Policy #3 skrev:3. Inget spam!
En del människor tror att ett forum är som en chatt och gör en massa inlägg där det bara står text som inte ger svar på frågor eller bidrar med något till ämnet. Sådana beteende gillar vi inte helt även om vi inte kommer att gå in och ta bort inlägg av den orsaken.

Beror det på att din uppfattning om sub-placering (som jag till viss del delar med dig) denna gång sammanfaller med Richards kategoriska "fakta" och "sanningar"? Det är ideligen flamebaitande inlägg från Richard som sällan eller aldrig innehåller argument och vid frågor om förtydligande blir det tystnad, man kan se hur marklöpare sveper förbi.
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
-Palle-

Inläggav -Palle- » 2013-08-14 14:12

Ja nu förstår jag faktiskt inte alls hur den här varningen kan vara motiverad av Alexi? Lägg energi på att moderera där det behövs, istället för som nu att bara se mellan fingrarna och låtsas som det regnar... :roll:

Försök att se vilka som faktiskt försöker bidra på ett konstruktivt sätt och värdesätt det!
Dom som mest är här för att provocera fram bråk och inte kan/vill argumentera, det är på dom man som moderator skall utöva sina befogenheter..

Gör man inte det så är risken stor att dom som faktiskt bidrar med något vettigt tröttnar på att "bråkstakarna" får härja fritt och väljer att lämna forumet. Det vore himla synd om det blev så tycker jag...
LJUD: Denon AVR-X7200WA - cr80es - 2 x Rotel RB-1090 - Ino i64s - 2 x Rotel RB-1092 - Ino InfraZ-4 - Ino i16s - 8 x Ino a2
BILD: Oppo UDP-203 & Toshiba HD-XE1->Sony VW95ES->Seymour UF

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-08-14 14:44

MagnusÖstberg skrev:
njoak skrev:
Alexi skrev:Om man struntar i kostnaden, men har brist på lådvolym och inte tänkt spela så starkt att luftkompressionen i lådan blir hörbar dist, då borde Isobarik vara ett tänkbart alternativ.

Jag tycker också att hos de flesta jag lyssnat hos så har det oftast fungerat bäst med basarna placerade väldigt nära frontarna. Att få till det bra med fyra eller fler basar utspridda i rummet och hitta bästa platserna är inte lätt. Så en lång linje nära frontarna är en bra utgångspunkt iaf.

+1

Att hamna i en situation där det är attraktivt att "köpa sig" mindre lådvolym låter inte orimligt i mina öron, särskilt om man är ute efter stora infrariggar.

Men det där blir lite motsägelsefullt. Varje modul som används i isobarik kan visserligen spara lådvolym, men du kan inte nyttja kapaciteten hos elementen lika mycket utan att du hamnar i trångmål med dist pga höga ljudtryck i lådan. Höga ljudtryck ger tillkommande dist.

Vill du ner till infrafrekvenser är det så stor luftpumpningsförmåga som gäller och det med så låg dist som möjligt.

Isobarik är väl en bra kompromiss om man absolut inte vill ha stora lådor och kan tänka sig att inte spela så starkt.

Alltså ska man plocka fram fördelarna med isobaric så ska man jämföra ett element i en låda med två element i isobarickonfiguration i samma låda. Då går det ofta att får mer och djupare bas. Så om utrymmet är den begränsande faktorn så kan isobaric vara motiverat och ge bättre resultat. Detta till priset av priset och att det behövs dubbla förstärkareffekten (vilket elementen tål eftersom de är två).

Vill man plocka fram nackdelarna så ska man jämföra två element i en fyra gånger så stor låda med två isobaricmonterade element. Då kommer man att finna att verkningsgraden är 4 ggr så stor, effekttåligheten samma, så maxnivån stiger med 6 dB. Med ett alternativt synsätt kan systemet pumpa dubbelt så mycket luft, vilket också ger 6 dB högre maxnivå. Detta till priset av en 4 ggr så stor låda.

...så allt beror på hur man jämför. Frågan "är isobaric bra" går inte att besvara förrän man har definierat i vilken jämförelse "bra" ska gälla.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
tvett

Inläggav tvett » 2013-08-14 15:00

Två element i pushpull isobarik presenterar en marginellt mindre konarea, något vi inte vidrört än. Istället blir elementet helt "symmetriskt", med vad det innebär för dist etc. Men som Magnus nämnt, man får mindre marginal för dist pga lådtrycket.

Jag håller med Svante om att man inte kan säga om isobarik är bra eller inte. Det beror på tillämpningen, annars är isobarik isobarik, varken mer eller mindre, det är bara viktigt att förstå hur det funkar innan man diskuterar det i relation med andra saker, som sluten, BR, placering...
/J

Cygnus resurectum

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2013-08-14 15:16

Vill man diskutera min moderering får man göra det via pm eller kommentarer och synpunkter. Inte för att jag kommer plocka bort varningen. Det har vi aldrig gjort. En varning gör ingen skada om man sköter sig, eftersom det behövs två inom rimligt nära tid för att man ska få semester.

Varningar är nästan alltid något man bygger upp till, så det kan för utomstående verka märkligt när bara sista droppen är den som orsakar varningen.

Att tro att man får bete sig hur man vill i vissa trådar eller mot vissa medlermmar bara för att de har avvikande hifirelaterade åsikter, är i sig helt galet och inget de ska behöva försvara med krav på "fakta" eller "sanningar".

Om man tycker någon medlem skriver flamebate:ande, nappa inte då. Don't feed the trolls. Man kan aldrig rättfärdiga ett dåligt beteende med referens till hur andra beter sig.

Vill ni replikera på detta inlägg så får ni som jag skrev ovan inte göra det i denna tråd.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-14 16:18

Alexi skrev:
tvett skrev:Bild
Du är härmed varnad enligt policy #3. inlägg där det bara står text som inte ger svar på frågor eller bidrar med något till ämnet.

Hur fan tänkte du nu?

Skall du tillämpa den regeln så förutsätter jag att du sätter dig ner och tillämpar den på varenda person som brutit mot den.

Att du dessutom tillämpar den på en person som aktivt är med ch hjälper personer på DIY-delen i hög omfattning, men bryr dig inte om de som aldrig skriver om hifirelaterade saker ter sig galet märkligt.

Då kan du i princip varna varenda aktiv medlem på forumet direkt. Du kan börja med mig. Jag har en varning redan, så lös prblemet

Det här känns som någt du väntat på, rent personligt.

.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2013-08-14 16:33

Jag håller med Alexi att det har varit mycket dryga kommentarer och tjat om okunskap osv när det gäller isobarik som exempel. En väldigt tråkig ton i många inlägg.

Väldigt tråkigt att de som drygar sig inte verkar vilja ta åt sig utan hänvisar till andras beteende, precis som Alexi påpekar. Man får stå för sitt eget beteende och det är ingen tävling om vem som ska få komma till tals.

Som moderatorer har vi inte som uppgift att backa upp någras sanningar, utan det är hur man beter sig mot varandra som vi reagerar mot.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2013-08-14 16:51

Sicket skitsnack. Det sker hur selektivt som helst, det finns inte någon objektivitet att tala om.

Skall man använda stadgarna på det viset kan man åtminstone vara tydlig med att det är personligt.

Den här tråden kan låsas. Ämnet är utagerat och några fler tekniska förklaringar kommer inte.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Föregående

Återgå till Teknikforum