Av det jag läst så ska det gå att ändra spänningen med jumprar
Någon som har kikat inuti ett 1080 ??
Moderator: Redaktörer
MiaM skrev:Nätsladden brukar väl också vara lite enklare på 115V-apparater, typ såndär platt delbar som bara har ett isoleringslager. Byt också ifall du får igång burken på 230V.
tvett skrev:Är det inte nätbrunn på alla 1080?
RogerGustavsson skrev:MiaM skrev:Nätsladden brukar väl också vara lite enklare på 115V-apparater, typ såndär platt delbar som bara har ett isoleringslager. Byt också ifall du får igång burken på 230V.
Ifrågasätter att det skulle vara en klenare nätsladd till 115 V-apparater - strömmen blir den dubbla mot 230 V! Eftersom strömmen är den dubbla krävs dubbla tvärsnittsarean för kablaget.
rikkitikkitavi skrev:RogerGustavsson skrev:MiaM skrev:Nätsladden brukar väl också vara lite enklare på 115V-apparater, typ såndär platt delbar som bara har ett isoleringslager. Byt också ifall du får igång burken på 230V.
Ifrågasätter att det skulle vara en klenare nätsladd till 115 V-apparater - strömmen blir den dubbla mot 230 V! Eftersom strömmen är den dubbla krävs dubbla tvärsnittsarean för kablaget.
Jag tror han syftade på att en sladd godkänd för 120V AC inte alltid är godkänd för 230-240VAC. I USA har de oftare enklare isolering tack vare sin lägre spänning.
RogerGustavsson skrev:Intressant att se schemat. Rotel RB-991 och RB-1080 har ju samma schema nästan helt igenom. Beteckning på slutstegsmodulerna är identisk!
rooni skrev:Kan det vara så att de har använt samma schema men olika komponent fabrikat ? Annars förstår jag inte bytet av beteckning från 991 till 1080 ?
rooni skrev:Kan det vara så att de har använt samma schema men olika komponent fabrikat ? Annars förstår jag inte bytet av beteckning från 991 till 1080 ?
Nopprooni skrev:Undrar om jag vågar testa med en vanlig adapter från t ex kjell eller clas
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... nformation
eller
http://www.kjell.com/sortiment/el/strom ... ter-p44098
![]()
rooni skrev:Alltså ingen billighets konvertering. Då får det väl bli Audio/videoteknik då.
Det var ju bra att jag inte provade en Kjell omvandlare då.
Användare som besöker denna kategori: MoonMartin och 15 gäster