Blindtest av USB-kabel

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-05 07:08

jansch skrev:Hänger inte riktigt med hur "jordströmmar" etc kan påverka överföringen via USB..... om vi pratar om icke trasiga USB portar och kablar.

Den teoretiska skillnaden skulle väl vara vad som händer på en analoga sidan av en USB-DAC (eller vad man nu använder USB till - ska man lyssningstesta måste det ju på något ställe i kedjan till slut bli analogt ljud).

Det kanske är bättre med en "dålig" USB-kabel, eventuella oönskade strömmar från jordslingor kanske då hellre tar en annan väg än via USB-kabeln? :)

(Vi kan väl vara överens om att alla stationära och många bärbara datorer dels har signaljord ansluten till elnätets skyddsjord och dels oftast har läckströmmar mellan nätets fas/nolla och skydds/signaljord, och vi kan väl konstatera att de flesta ljudanläggningar sällan/aldrig är en "ö" helt isolerad från elnätet, speciellt om det ingår hemmabiogrejer med t.ex. en skyddsjordad TV eller liknande. Som upplagt för smärre jordströmmar)

jansch

Inläggav jansch » 2013-10-06 21:06

Jovisst MiaM....

Visst kan man nog leda brum eller annat skräp via jord och ha olika potential på det som borde vara "jord".

Det jag dock tycker är häftigt med en digital överföring såsom USB är ju att den är så okänslig för störningar. "Dynamiken" (nu får jag nog skit för att jag använder det begreppet här) i signalen behöver inte vara mer än sådär 15dB för att ha en perfekt överföring.
Tänk dej en analog överföring där bruset eller brummet har en bruströskel på 15dB under full utstyrning....

VARFÖR jag inte hängde med i ditt uttalande är väl för att icke önskade "jordströmmar" inte beror på kabeln utan på fler än en jordreferens.

Intressant är ju att USB är specat för hur mycket ström som kan överföras på kabeln från värdutrustningen då den kan nyttjas för spänningsmatning. Man kan alltså FÖRVÄNTA sig att "USB-jorden" guppar lite upp och ner och detta ska då inte kunna störa bitöverföringen.
Så USB kabelns jordanslutning bör man nog inte ha som refererens

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2013-10-06 22:38

USB-kablar kan vara helt olika uppbyggda. Om man läser testen i Stereoplay så ser man klara skillnader mellan kablarna. Vad detta betyder i form av ljudkvalité har jag ingen uppfattning om men olika kablar uppförde sig olika med olika daccar. De "bättre" kablarna hade t.ex. skilda skärmar för varje kardel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-10-07 07:00

Just ja, återledningen av matningen via USB-jorden kan väl också påverka ljudet. Om vi igen tar exemplet att datorns signaljord och förstärkarens signajord har (mer eller mindre) kontakt med skyddsjord var sin väg så kommer den ström som USB-jorden inte förmår att leda att istället gå via de analoga utgångarnas signaljord.

ja, detta givetvis förutsatt att en USB-dac (eller motsvarande) inte är galvaniskt skiljd, och/eller förutsatt att datorn och förstärkaren inte har en jordslinga via elnätet.

Jag kan tänka mig att det också blir skillnad beroende på om man har en separat USB-DAC eller något inbyggt i en (hemmabio)förstärkare. Är det inbyggt i förstärkaren så kan eventuella jordströmmar gå direkt via de digitala USB-kretsarna till vilken väg nu jordströmmarna vill vandra vidare ut ur förstärkaren (via t.ex. nätkabelns skyddsjord, signalkablar till TV'n eller vad det nu må vara som inte påverkar ljudet på samma sätt), medan är det en separat USB-DAC som inte är galvaniskt skiljd så "måste" jordströmmarna följa signalkablarna.

Jag har ingen riktig koll på Stereoplay men rent allmänt så verkar ju hifi-tidningar variera från att vara väldigt vetenskapliga till att vara öppna för vilket hokus-pokus som helst.

Föregående

Återgå till Teknikforum