Vilken överföringsfunktion för bilbruk?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morgan

Vilken överföringsfunktion för bilbruk?

Inläggav Morgan » 2013-10-16 22:34

Funderar på att lasta in en burk i bagageluckan, där det ska husera två kompletta trevägare i ett och samma kabinett. En speakonkontakt för snabb i- och urkoppling och monteringsöglor för att hålla på plats.

Jag har sett flera länkar till ohyggligt komplicerade poster med formler för att räkna på bilkupéns storlek, förluster, läckage, mm. Sådant orkar jag inte sätta mig in i, så jag frågar här istället:

Vilka egenskaper bör en bashögtalare i bilkupé ges? Randvillor: Inte EQ, Rak eller svagt stigande kurva mot lägre frekvenser. Gräva ner till 25Hz räcker. Rejäla resurser att dra på starkt är ett krav.

Är det slutna burkar med mjukt fall från 80Hz som möter kupéns gain med rakast resultat?

Är jag på fel forum och frågar sådant här?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-16 22:44

Kolla JBL:s applikations-PDF för GTO1014 och GTO 1214
De heter GTO1014TD.pdf och GTO1214TD.pdf,
Där ser man direkt att slutet är bästa lösningen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-17 07:01

Även Peerless har ett dokument om slutna lådor i bil.
http://www.tymphany.com/files/resources ... XLScar.pdf

Linkwitz skriver också lite om kavitetseffekten i bil/rum.

http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm

At frequencies below the lowest room resonance the sound pressure will increase at a rate of 12 dB/oct for a closed box speaker that is flat under anechoic conditions, assuming that the room is completely closed and its surfaces are rigid. This case has some significance for the interior of automobiles.

Användarvisningsbild
Morgan

Inläggav Morgan » 2013-10-17 09:22

Ska den slutna burken börja falla av vid 80Hz? Eller nere vid 60Hz? Eller uppe vid 150 Hz? Var ska den ha sin "topp", och vilket Q-värde är lämpligt?
Hobbyakustiker (kontrollrum, lyssningsrum, hemmabiosar).
Hobbykabeltillverkare :)

Användarvisningsbild
Evil_Homer

Inläggav Evil_Homer » 2013-10-17 09:45

Nu är jag långt ifrån någon bilstereoexpert, men vill man ha det lite rätt iaf så kör man med ett framsystem och sub/subbar.

Inte sitter du hemma och lyssnar på stereon med ryggen mot dina frontar?

Hade jag haft begränsad budget så hade jag lagt pengarna på ett bra framsystem + ett fyrkanalssteg som går att brygga ena sidan på så är det lätt att hänga på en sub i framtiden.

Ner med dörrsidorna och täck med Dynamat eller liknande så har du kommit en bra bit på vägen, även mitt orginalsystem i 9-5an vann galet mycket på detta.
Onkyo 5007. JBL 3632. Crown CDi 1000

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-10-17 10:44

Morgan skrev:Ska den slutna burken börja falla av vid 80Hz? Eller nere vid 60Hz? Eller uppe vid 150 Hz? Var ska den ha sin "topp", och vilket Q-värde är lämpligt?

Linkwitz räkneexempel utgår tydligen från en kupélängd om 2.5 m.
http://www.linkwitzlab.com/images/graph ... re-spl.gif
I min kombi sätter höjningen in med ca 12 dB/oktav under 52 Hz. Frekvensgången är rak ner till ca 40 Hz utan sub.

Återgå till Teknikforum