Den ultimata högtalarmotordesignen.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2013-05-03 10:10

Undras hur starkt det blir i den däringa lilla leksakssubben i plexiglas?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-05-03 11:07

Ca 43% som med alla bra wiskeys :)

Syftet är nog inte välljud, utan demoljud.

Om kuben är 3,5 dm har den en volym på ca 42 l. Om elementet pumpar 1,5 liter blir alltså trycket ca 3600 Pa eftersom luften är att betrakta som i stort sett ideal under rådande förhållande (överhettad, rel låga tryck) även om kompressionen inte är särskilt linjär.

Med det trycket blir kraften på lådan ca 440N per vägg, dvs lådan kommer nog att svänga med rätt duktigt.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-03 14:44

rikkitikkitavi skrev:Ca 43% som med alla bra wiskeys :)

Inget bra med 43%, då är den med all sannolikhet kylfiltrerad. 46% och övet är det som gäller. Helst 55-63.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-03 16:19

Nattlorden skrev:
rikkitikkitavi skrev:Ca 43% som med alla bra wiskeys :)

Inget bra med 43%, då är den med all sannolikhet kylfiltrerad. 46% och övet är det som gäller. Helst 55-63.

Jag väljer att inte se varken alkoholstyrka eller ev. filtrering som en kvalitetsindikator. Så länge whisky är en smaksak faller de flesta sådana generaliseringar bort för min del.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2013-05-03 16:33

penke62 skrev:Jag väljer att inte se varken alkoholstyrka eller ev. filtrering som en kvalitetsindikator. Så länge whisky är en smaksak faller de flesta sådana generaliseringar bort för min del.

Du menar att bortplockande av smakämnen är positivt?

Vill du dricka vid 43%, så är det inget svårt att vattna ned en fatstyrkebuteljering - du får ut mer av flaskan och behåller alla smakämnena.

Sannolikheten att en whisky skulle vara som bäst vid 43% är osannolik, det där är en standardisering för försäljning som är anpassad för att kunna drickas med is utan att grumlas.

Vill man få ut max antal flaskor utan att försämra whiskyn via kylfiltrering, så är det nedvattning till 46% som gäller.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2013-05-03 16:40

Bild

Användarvisningsbild
HenrikTornquist

Inläggav HenrikTornquist » 2013-05-03 16:58

Sorry.
Grab the keys, start the car
Take me home, to where my records are
Hit the gas, take the open road
I'm turning on the stereo first thing when I get home

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2013-05-03 22:05

Vi har ju de senaste element parametrarna

Stora motorn då:

Fs - 23.7Hz
VAS - 189.4L
Qms - 5.604
Qes - 0.315
Qts - 0.298
Re - 6.43Ohm
Le - 0.738mH
BL - 23.93
Mms - 188.4g
Cms - 0.24mm/N
Sd - 754cm2
Xmax - 20mm
Xmech - 30mm

Det kanske svarar på några frågor. Nu vet jag inte om parametrarna är "vettiga" men de är inte nödvändigtvis slutgiltiga. De är dock vad jag förstår något som de kan bygga.

Behovet är väl att det ska fungera i lådor från 70-200 liter.
Finns det några gränsvärden för distorsion där den är hörbar? Målet är väl att det iaf ska klara ner till 10Hz utan störande distorsion.
Elementet ska användas med EQ som redan sagts och jag antar att de flesta tänkt driva med ett "class-d" slutsteg eller större (>200W?) klass AB-steg.

edit: frågan som uppkom i samband med framtagandet av elementet var:
Hur kan vi säkerställa att elementet inte bottnar på ett skadligt sätt?

Tillverkaren säger att elementet kan bottna med motorn som han skissat på nu, men menar att det inte skulle ta allt för mycket skada då talspolen är icke-metallisk. Sen om detta är "tillräckligt" är ju också en fråga.

edit2: med de parametrarna får jag att elementet kommer behöva ca 89Vrms för att nå upp till xmech. Nivån vid 10Hz är då -23dB i 2pi i en 70 liter låda med isotermisering. I 200 liters låda verkar det räcka med bara ca 53Vrms för att nå xmech. Så jag antar att det är de nivåer som elementet ska klara.
Kanske vill man att elementet ska klara mer effekt än så? Jag antar att ett "icke-bottnande" element även det har begränsningar i hur mycket det tål. Då menar jag inte bara talspolen utan vilka fysiska krafter spindel och annat (som blir begränsande) tål innan de går sönder eller får försämrad funktion.

Vilka är extremvärdena på volt som man kan "råka" ge ett element?
Mvh
Magnus

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2013-05-04 01:11

http://www.youtube.com/watch?v=OBN33UVQWSo
membranet var en fyrkantig träskiva och det finns inga spiders på den.

At the 2004 CES we showed a 24" square baffle unit, with a Qts of 0.72 and an Fs of 7 Hz. Flat anechoic response to 6 Hz. And capable of over 66 liters of linear air displacement! That generates reference level (121 dB SPL) output at 20 Hz, when sitting naked in a room - no room gain, no baffle, no box required. The first true dipole driver (not sub - no baffle, remember!) that can do reference outputs. With flat output to the single digits. How's that for a driver? Here's a view of the beast from its side, when sitting in its cradle at CES 2004:

Användarvisningsbild
P1200VB

Inläggav P1200VB » 2013-10-17 11:53

Morello skrev:Har inte Cervin Wega gjort element (15-18"?) med tvenne "spiders" och sålt under varumärket "Stroker"?

Jag kan mkt väl minnas fel.

De har gjort några varianter med dubbla spindlar dels den gamla tävlingsmodellen som ser ut så här.

Bild

Den gamla strokern har ganska hög distorsion och inte särskilt bra slaglängd (18 tummaren har hyfsad men 12" och 15" rätt medioker) men o andra sidan hög känslighet och går att spela riktigt högt med i rätt avstämd låda.

http://www.youtube.com/watch?v=YephK07k_Kw

Stroker Pro har i vart fall enligt CV själva ganska bra slaglängd. "80mm lineär exkursion" bör man kanske ta med en nypa salt men den ser onekligen ut att kunna vandra en del rent mekaniskt.

http://www.youtube.com/watch?v=8aA4FQBovJA

Bild

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-10-17 12:33

Den där dual gap-motorn liknar ju Adires XBL2-princip ganska mycket, eller om det är tvärtom:
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Föregående

Återgå till Teknikforum