Vi har ju de senaste element parametrarna
Stora motorn då:
Fs - 23.7Hz
VAS - 189.4L
Qms - 5.604
Qes - 0.315
Qts - 0.298
Re - 6.43Ohm
Le - 0.738mH
BL - 23.93
Mms - 188.4g
Cms - 0.24mm/N
Sd - 754cm2
Xmax - 20mm
Xmech - 30mm
Det kanske svarar på några frågor. Nu vet jag inte om parametrarna är "vettiga" men de är inte nödvändigtvis slutgiltiga. De är dock vad jag förstår något som de kan bygga.
Behovet är väl att det ska fungera i lådor från 70-200 liter.
Finns det några gränsvärden för distorsion där den är hörbar? Målet är väl att det iaf ska klara ner till 10Hz utan störande distorsion.
Elementet ska användas med EQ som redan sagts och jag antar att de flesta tänkt driva med ett "class-d" slutsteg eller större (>200W?) klass AB-steg.
edit: frågan som uppkom i samband med framtagandet av elementet var:
Hur kan vi säkerställa att elementet inte bottnar på ett skadligt sätt?
Tillverkaren säger att elementet kan bottna med motorn som han skissat på nu, men menar att det inte skulle ta allt för mycket skada då talspolen är icke-metallisk. Sen om detta är "tillräckligt" är ju också en fråga.
edit2: med de parametrarna får jag att elementet kommer behöva ca 89Vrms för att nå upp till xmech. Nivån vid 10Hz är då -23dB i 2pi i en 70 liter låda med isotermisering. I 200 liters låda verkar det räcka med bara ca 53Vrms för att nå xmech. Så jag antar att det är de nivåer som elementet ska klara.
Kanske vill man att elementet ska klara mer effekt än så? Jag antar att ett "icke-bottnande" element även det har begränsningar i hur mycket det tål. Då menar jag inte bara talspolen utan vilka fysiska krafter spindel och annat (som blir begränsande) tål innan de går sönder eller får försämrad funktion.
Vilka är extremvärdena på volt som man kan "råka" ge ett element?