Hur mäta med U-mik? Tips och tricks sökes

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trepip

Hur mäta med U-mik? Tips och tricks sökes

Inläggav Trepip » 2013-03-20 12:58

Jag har nyligen skaffat mig en U-mik för att mäta hur mitt rum och mina högtalare/system beter sig. Men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska göra för att förstå detaljerna. Jag mäter U-mik kopplat till REW.

Som jag har förstått det så behöver man inte kalibrera ljudkortet eller mikrofon när man kör med U-mik eftersom att den har en i kalibreringsfil medskickad, men jag kan ha fel här för det är inte alldeles tydligt i REW manualen. Men när man ser mätningen så varierar mic/meter cal mellan 2dB till minus 4,6dB. Jag tycker att det känns mycket. Men det är kanske ok?

Nu vet jag inte hur man lägger upp bilder här lättast så jag kan inte visa hur det ser ut, men så fort jag har rett ut det kommer det bilder.

En annan sak som förbryllar mig lite är att från ca 3kHz så låter det som att svepet går flera gånger, som att det kvittrar liksom. Är det normalt?

Om detta har dryftats tidigare så tar jag gärna emot en länk som jag kan fortsätta mina frågor i, jag räknar med att det kan bli en del...
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-20 14:10

Antar att kalibreringdata måste in någonstans.

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 93#1454393

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-03-20 14:54

Jag har gjord som beskrivs i länken. så är mic/meter cal värdet jag får rimligt?
Den tar ju inte hänsyn till datorns ljudkort. Det är ju trots allt datorn som skickar ut signalen. Men det kanske inte är nödvändigt?

Vidare är jag lite förundrad över hur lite inverkan högtalarplaceringen har på SPL kurvan som man får som resultat. Så jag undrar om jag gör fel på nåt sätt :oops:
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-03-22 15:52

På länken nedan finns en bild som visar vad jag menar.
https://www.dropbox.com/s/lm9p5est68zuo ... ic_cal.jpg

Är det ett normalt beteende? Behöver jag vidta någon åtgärd, (nu menar jag inte hur rummet och högtalaren beter sig för där finns ett stort lass förbättringspotential... :) det får komma när jag förstår hur jag ska utnyttja mätgrejerna).
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-27 15:02

Så här blir mina mätningar...

Bild

Kommer inte ihåg om detta var på 1 eller 1½ meter, men det är med 1/6 oktav smoothing.

Här är mätning med första filtret och det som sitter i nu, eller om jag ska vara ärlig så ligger det bakom i en snygg hög med en massa krokodilklämmor och sockerbitar... :oops:

Bild

Har samma volym men ändrat skalan lite, annars är det svåraste att låta bli volymen.

Med 1/24 oktavs smoothing ser det ut så här..
Bild
Hmm, är nog inte samma högtalare som i dom två ovan mätningarna..

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-27 15:26

Glömde så klart att skriva det jag tänkte, ganska typiskt mig....

Starta REW minst beta 12 (eller 11) det är först där som den känner av UMIK'en själv då ställer den in sig och frågar snällt efter kalibreringsfilen, bara att välja och trycka OK, så är den på plats.

Jag har inte kalibrerat ljudkortet, har väll funderat på att göra det men inte fått tummen ur... Det som rekomenderas på REW forumet är att köra HDMI, då den har "känd" frekvenskurva.
Finns massor av info där http://www.hometheatershack.com/forums/spl-meters-mics-calibration-sound-cards/

En annan sak som förbryllar mig lite är att från ca 3kHz så låter det som att svepet går flera gånger, som att det kvittrar liksom. Är det normalt?

Nä det känns inte riktigt rätt, för mig så är det ett svep från 20-20000, eller start och stopp frekvens kan man ju ändra själv. Man kan ju bestämma om man vill köra ett eller flera svep, men då går den från start till slut för att sedan börja om.

Men jag har hört samma, kanske, men längre ner säg runt 300-600 hz och då lät det mer som att "pumpade", kvittrande fast med en lägre frekvens?
Jag kom alldrig fram till vad det var, men jag misstänker att det var något med mitt filter som belastade slutsteget så att det började "pumpa" (klippa), för när jag ändrade lite bland motstånd och spolar så försvann det. Kan det vara så att delningsfiltret spökar genom att impedansen blir för låg, så pass att slutsteget klipper?

Å, sen "blöddrar" mina "PringelsPOP" som avgasröret på en gammal Opel Kadet från 60 talet, en sån som har 25 mm avgasrör och en 1.1 liters motor på 36Hk.
Det hörs bara när man kör svep eller testtoner, finns säkert där när man spelar musik men det hörs inte, så mycket...
Det är så klart basreflexröret som spökar, mitt fel...

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-27 15:54

Trepip skrev:På länken nedan finns en bild som visar vad jag menar.

Är det ett normalt beteende? Behöver jag vidta någon åtgärd, (nu menar jag inte hur rummet och högtalaren beter sig för där finns ett stort lass förbättringspotential... :) det får komma när jag förstår hur jag ska utnyttja mätgrejerna).

Låg volym? Det ser ut som att mina mätningar ligger lite högre, vet inte om det spelar så stor roll.

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-27 15:58

Vad är det svarta strecket för något?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2013-03-27 16:34

RogerGustavsson skrev:

Kalibreringsfilen för mikrofon.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Marten_Med_

Inläggav Marten_Med_ » 2013-03-27 16:48

Så här var det uppställt vid mätning... Om det är rätt eller inte har jag inte någon susning om. Glad amatör som man är...

Bild

Gav denna kurva

Bild

Mätning av basreflexrör

Bild

Gav denna kurva

Bild

och tillsammans ser det ut så här.

Bild

Filtret ser ut så här och simullerad kurva (Boxsim)
Bild

Bild

På denna bild från REW så finns mätningar på 1 M, dom två nedre, höger och vänster högtalare.
Bild

Stämmer ganska bra tycker jag...
Komm just på att mina inlägg inte innehåller så mycket om mätningarna, ska fundera och skriva lite till senare ikväll...

\M
<'(((><

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-03-27 21:48

Ah, vad roligt med lite svar!
De mätningarna som jag har presenterat ovan är vid lyssningsplats.

steveo1234 skrev:
RogerGustavsson skrev:

Kalibreringsfilen för mikrofon.

Sitter och skäms lite nu, det är klart att det är kalibreringsfilen rätt av... :oops: Jag tänkte att det var nåt som mättes upp vid svepet och man skulle kompensera för.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2013-07-08 13:56

Marten_Med_ skrev:Glömde så klart att skriva det jag tänkte, ganska typiskt mig....

Nä det känns inte riktigt rätt, för mig så är det ett svep från 20-20000, eller start och stopp frekvens kan man ju ändra själv. Man kan ju bestämma om man vill köra ett eller flera svep, men då går den från start till slut för att sedan börja om.

Men jag har hört samma, kanske, men längre ner säg runt 300-600 hz och då lät det mer som att "pumpade", kvittrande fast med en lägre frekvens?
\M

Nu har jag kommit fram till att det var hur W7 var uppsatt som gjorde kvittrandet. Efter tips från en tråd http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=54687 om spotify som låter dåligt där sprudel tipsade om att ändra enligt supernollans recept. När svante nämnde att om man inte gör ändringarna så kan man få ett "kvittrande" så provade jag med en gång och det fungerade! Härligt. Nu blir det till att mäta om och se om det påverkade resultaten som jag fick tidigare.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Falken

Inläggav Falken » 2013-10-17 12:58

Marten

Är avstämninigsfrekvensen runt 55hz?
Det finns inga genvägar till det perfeka ljudet /Bruflos HIFI PS: Vad Har du för Dolby?

Återgå till Teknikforum