Frågpr angåede bas/basar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ivil

Frågpr angåede bas/basar

Inläggav Ivil » 2013-10-20 12:22

Hej!
Här kommer en för mig knepig frågeställning. Vet knappt vad jag frågar efter :D
Jag är i köptag av nya högtalare och har lysnnat på en del saker. Bäst hitintills är monitor audio rx6 och 8.

Jag har inte riktigt förstått det här med bas... jag måste ha missat någon/några parameter?
Varför har man gärna många basar? Jag förstår att man får jämnare nivå i rummet (utsläckningar osv blir mindre med flera basar placerade på olika platser) Men blir det någon skillnad att ha flera element i samma högtalare`?

Jämför man tex Monitor audio rx6 (två element) mot pip (som jag aldrig har lyssnat på), så har pip på pappret bättre basegenskaper (jämför frekvensgång) Vill minnas att pip gick djupare?. Är detta då en högtalare som upplevs ha bättre bas. Jag antar att det inte bara är frekvensgång som spelar in hur jag upplever basen

Jag förstår att distorsion påverkar uppfattningen av bas.
Minsar denna generellt med fler element?
Timing är nått som också påverkar, kan man säga nått generellt om ett eller flera element? Kan en 15"are ha samma timing som en 6"

Rx8orna går bort pga att de är så djupa i storlekt och det hade inte sett klokt ut där hemma. Rx6:orna upplever jag som trevliga, men vet inte om baskapaciteten räcker till... När jag läste i tråden för rx6:orn klagades det på att så stora högtalare inte gick djupare i frekvens 38hz vid -3db. Det ända som stör mig är att jag upplever dem som lite för detaljerade...lite för mycket.

Så min fråga är kan då en stativare som ex pip (eller annat) spela bättre än rx8orna. Jag hade gärna hittat en mindre högtalare, men hitintills så har jag inte hört en stativare som låter större än dessa högtalare.

Jag får ursäkta för mina dåliga formulering, men jag får inte ihop det hära...har jag bara lyssnat på dåliga stativare, minstingar i samma serie som ex rx1, som då har samma element och på så vis inte samma förutsättningar som en specialbyggd stativare. Eller är det fler parameterar som gör att stativare har svårt att klå rx6 och 8?

Hoppas att någon här förstår och kan guida mig i djungeln av högtalare... Kanske har tips på en billigare som klar de ovan nämnda?

/Andreas

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-20 13:04

Kort svar: Ja!
piP kan spela bättre än Rx8, och den är på intet vis unik när det kommer till mindre högtalare som i absoluta termer kan spela "bättre" (vad det nu är). Alla högtalare handlar om kompromisser på ett eller annat vis och golvare vs stativare innebär att man som konstruktör prioriterat olika saker till viss del. Ska en given budget bara behöva räcka till 2st element, en liten låda osv så får man en större frihet när det kommer till kvaliteten på de ingående komponenterna. Pengarna räcker till bättre grejer helt enkelt.
Tycker man det är viktigare med djup bas och höga ljudtryck så behöver man istället större låda, mer konarea och flera element men då rent logiskt med begränsningar när det kommer till kvaliteten. Visst kan man kombinera kvalitet och kvantitet men det är då det börjar ge sig iväg i pengar..

I prisklassen runt 10-15k tror jag alltså att man fortfarande hittar en högre kvalitet rent generellt bland stativare än bland golvare, men där någonstans finns säkert golvare som ändå är tillräckligt bra för mångas behov både när det kommer till kvalitet och förmåga till djup bas och ljudtryck. Det handlar väl om vad man prioriterar.

Just piP kombinerar den rena och upplösta klang en bra stativare har som fördel över prismässigt jämförbara golvhögtalare med en bas som i både djup och nivå inte behöver skämmas för sig jämfört med just golvhögtalare. Den är dock, såklart, även den en kompromiss och vill man göra en liten högtalare med djup bas så sker det alltid på bekostnad av maximalt ljudtryck. För mitt behov så spelar de starkt nog i 99% av fallen och trots basförmågan starkare än någon annan högtalare jag hört i jämförbar storlek. Jag kan dock i princip garantera att de inte kan konkurrera med Rx8 eller andra motsvarande högtalare när det kommer till just den biten.

Du får väl helt enkelt komma till rätta med dina prioriteringar. Vill du ha maximal ljudkvalitet för pengen är det nog stativare som gäller, men vill du även kunna dra rejält ibland kanske de inte räcker för behovet och då gäller golvare..
Jag är lite basnarkoman så jstället för att köpa en golvare för över 10K hade jag lagt de pengarna på en stativare och senare kompletterat med ett par subwoofers, eller om det är bråttom, lagt kanske 5k på en bra stativare och använt resterande mot basar. Den golvare som kan konkurrera i nivå och djup med även ganska billiga subbar kommer att kosta betydligt mer..
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-10-20 14:35

Tack för ditt långa och beskrivande svar!
Här kommer jag med en kompletterande fråga... Vad är ljudtryck.
Om jag har två högtalare som har en jämn frekvebsgång till 35hz vid ett visst antal decibel, hur funkar då ljudtryck? är inte antal decibel och ljudtryck samma? Eller hur hänger dem ihop? (eller frångår jag rak frekvensgång)

Mvh /Andreas

Användarvisningsbild
BPM

Inläggav BPM » 2013-10-20 15:34

Maximalt ljudtryck handlar helt enkelt om hur starkt en given högtalare kan spela vid en given frekvens. Där kommer vi in på fysikens lagar..
Ett element på säg 5" kan spela lika djup bas som ett på 10", allt handlar om hur konstruktören vill att en högtalare ska beté sig. Problemet för det lilla elementet är att förmågan till att skapa ljudtryck i princip är detsamma som förmågan att flytta luft. Ett större element behöver inte röra sig lika mycket för att ge samma ljudtryck (nivå) som ett mindre element, och det gör att slaglängden (den maximala väg framåt och bakåt ett element rent fysiskt kan röra sig) behöver vara mycket större i ett litet element än i ett stort för att återge låga frekvenser med höga ljudtryck.

Ett specifikt ljudtryck vid en specifik frekvens kräver alltså en specifik mängd flyttad luft. T.ex piP klarar kanske att leverera 75dB i ljudtryck vid 35Hz (inte en aning, men det är bara ett exempel) men fortsätter man att höja volymen så börjar slaglängden i elementet att ta slut och talspolen slår i sitt ändläge (elementet "slår igenom") och då har man nått gränsen för vad elementet kan prestera med avseende på ljudtryck vid låga frekvenser. Ju lägre frekvens som ska återges vid ett visst ljudtryck, desto större konrörelser krävs så därför klarar sällan små högtalare/element att återge låga frekvenser med starka ljudtryck. Fysikens lagar ställer helt enkelt för stora krav.
Om vi jämför en 5" med en 8" så kanske det större elementet bara behöver röra sig hälften så mycket fram och tillbaka för att vid en given frekvens prestera samma ljudtryck som det mindre elementet (om ens det) så det finns helt andra förutsättningar.

Visst kan man tillverka ett litet element med enormt stor slaglängd men det skulle medföra en hel den andra problem (det blir t.ex svårt att återge mellanregistret korrekt för ett element som samtidigt behöver röra sig mycket fram och tillbaka för att återge basen) så därför gör man normalt helt enkelt inte det. Man kompletterar de små högtalarna med subwoofers (samtidigt som man skär bort den bas som spelas av subwoofern ifrån signalen till de små högtalarna) alternativt väljer större högtalare om de egna kraven alltså är större än vad ett högtalaralternativ kan uppfylla.
Ytterligare en fördel med ett större element är att de ofta kompletteras med mindre element för mellanregister och då kan man plötsligt tillåta en större slaglängd vilket ytterligare förbättrar förutsättningarna. Ett stort element behöver alltså inte röra sig lika mycket som ett litet för att prestera ett identiskt ljudtryck och eftersom ett stort element sällan behöver kunna återge mellanregistret så kan man konstruera det så att det utöver den rent storleksmässiga fördelen även får en större maximal slaglängd.

Däremot inte sagt att många inte nöjer sig med de ljudtryck som en mindre högtalare kan prestera även vid låga frekvenser, och många högtalare (piP, t.ex) presterar mer än man trodde var möjligt. Det blir dock omöjligt att när det kommer till den parametern fullt ut konkurrera med större högtalare med större (och även flera större ibland) element.

Om man ändå vill ha den kvalitet en viss stativare ger så kan man kompensera för det genom att komplettera med subwoofers och alltså skära bort den lägre basen ifrån småhögtalarens signal. Subwoofern har den storlek och slaglängd som krävs för att kunna återge låga frekvens på höga nivåer, samtidigt som den lilla högtalaren kan spela högre då avsaknaden av lågbas i dess signal gör att den inte behöver slå lika långt. Det kan även skapa fördelar i hur mellanregistret återges även om man inte spelar högt. Ett element som rör sig mindre får som sagt bättre förutsättningar att återge mellanregistret korrekt.

Kortfattat kan man nästan hävda att man för en given budget (om den inte är tokigt hög) genom att välja en bra stativare OCH basar på ett vis både har kvar kakan och äter den. Man avlastar även förstärkaren som slipper återge den lägre basen genom högtalarna (den tas ju omhand av de inbyggda förstärkeriet i subwoofrarna).
Nackdelen är att en ensam subwoofer sällan fungerar riktigt bra (man behöver 2) och att man, om man inte har en hembioreceiver som förstärkare, behöver en extern filterlösning för att kunna dela av högtalarna neråt i frekvens där subborna tar vid och börjar man addera så kan pengarna ge sig iväg.

Är man lite händig behöver dock inte en bra baslösning bli så dyr. Att bygga 2st lådor med t.ex sls10 behöver inte kosta mer än kanske 2000:- totalt och med ett PA-slutsteg för kanske 1500:- (om man har en bioreceiver som kan filtrera signalen till den) eller en femhundring till på ett subwooferslutsteg som har filter inbyggt i sig och man är hemma.
Vill man inte bygga själv så har t.ex XTZ rätt bra modeller för bra pengar, och en stativare för 5k och 2st XTZ w10.16 skulle i alla fall jag föredra framför ett par Rx8 (blir i princip samma pengar).

Därmed inte sagt att du skulle hålla med.

Återigen gäller den gamla devisen om att lyssna själv och konstatera vilka behov man har. Även om marknaden innehåller andra och kanske bättre alternativ kanske just Rx8 presterar precis vad du söker och är alldeles tillräckligt bra. Då behöver man ju inte fundera alls, utan det är bara att handla och vara glad. Vidare kräver basar och toppar en del arbete och injusteringar för att fungera optimalt tillsammans. Belöningen kan bli rejäl när det är klart (om man lyckas) men visst kan en golvare upplevas som ett smidigare, mer lätthanterligt alternativ.

Jag återger gärna egna upplevelser av olika prylar som jag tycker är värda att rekommendera men..hur ser ditt system ut i övrigt? Vad använder du för förstärkeri?

Samtidigt skulle jag själv med en budget runt 10k först och främst sondera begagnatmarknaden. T.ex System Audio SA2K Master vet jag om till salu för drygt 10k, och även andra rena high-end grejer finns att hitta för den typen av pengar och när man kommit upp i prylar som nya kostar 25-40K så är den typen av kompromisser jag nämnde tidigare betydligt mindre kännbara.
Mycket trevlig!

Användarvisningsbild
Ivil

Inläggav Ivil » 2013-10-20 16:05

Tackar! nu föll polleten ner! :D tackar så mycket!

Återgå till Teknikforum