Defekt NAD 319

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Marbu

Defekt NAD 319

Inläggav Marbu » 2013-08-09 22:33

Min nad sa upp sig för ett par år sedan, ställde undan den då ja inte löste varför..

nu har min andra förstärkare även sagt upp sig så hade tänkt få igång naden igen..

felet ja kommer ihåg var att den startade men stod i protection läge (inte säker)

när ja startade den ett par år senare låter de som ett relä håller på å slå AV/PÅ hela tiden. någonstans vid lågnivåingångarna.

någon som kan hjälpa mig felsöka lite? :)

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2013-08-10 07:00

Vill du ha praktisk hjälp att felsöka, isåfall var bor du eller kan du täna dig skicka den?

Eller är det bara diskussn ?

Användarvisningsbild
Marbu

Inläggav Marbu » 2013-08-10 13:01

jag har viss elektronik kunskap, gick elektronik utbildning i gymnasiet men man tappar ju fort när man inte håller på med de..

kan tänka mig å skicka den på lagning, beror ju helt på va de kommer kosta mig. kanske finns någon som har haft liknande fel eller något som brukar ge sig på dessa stärkare?

jag bor i Vänersborg

MVH

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-17 17:53

Hur gick det? Fick du fixat den?
Sitter oxå med en Nad 319 som går in i Protection mode.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-10-17 19:35

Skulle tippa på utgångsreläet som givit upp.
Jag hade själv en NAD på arbetsbänken så sent som igår (216) och i mitt steg sitter det i mitten av steget nära ingångskontakterna, det fanns bara ett relä i konstruktionen.

Vill man lösa själv så är nog inte det några problem, 6 lödpunkter så är reläet väck, sen i med ett nytt med liknande specifikationer.

Soundbrigade på forumet bor i vänersborg, om han vill hjälpa vet inte jag, men ett pm har ingen dött av!

Lycka till!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-10-17 19:35

Skulle tippa på utgångsreläet som givit upp.
Jag hade själv en NAD på arbetsbänken så sent som igår (216) och i mitt steg sitter det i mitten av steget nära ingångskontakterna, det fanns bara ett relä i konstruktionen.

Vill man lösa själv så är nog inte det några problem, 6 lödpunkter så är reläet väck, sen i med ett nytt med liknande specifikationer.

Soundbrigade på forumet bor i vänersborg, om han vill hjälpa vet inte jag, men ett pm har ingen dött av!

Lycka till!

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-17 19:51

Okaj :)

Lödningen löser jag men är det för överjävligt så har jag en arbetskamrat som är riktigt bra på att löda.
Mitt problem är att den inte går in i Protection när den bara står igång men när man börjar spela så tar det runt 20 minuter så går den in i Protection.
Tror du att det oxå kan bero på utgångsrelät?
Är AL609 på kortet utgångsrelät?

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-10-18 07:59

Då vi har olika slutsteg så har jag ingen aning om vad ditt relä är benämnt som.
Mitt är svart fyrkantigt.

Om du tar av locket och slår på steget så bör du kunna höra vad som klickar några sekunder efter att steget blivit påslaget.
När du tror att du hör vilken komponent som klickar kan du sätta ett finger på höljet på reläet och KÄNNA om det klickar vid påslag.

Var försiktig vad du pillar på, det finns dödliga spänningar på korten.
Vet du inte vad du gör, låt bli!

Att ditt steg går in i protection 20min efter påslag är väl igentligen inget typiskt symptom på att reläet är slut, det brukar väl mest märkas precis vid uppstart om det är slitet.

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-10-18 08:09

Kom på en sak till.
Om steget fungerar bra i 20 min (kanske tills det blivit varmt) och sedan slutar fungera så kan det vara problem med dåliga lödningar.

Om du tycker att det är roligt att löda så kan du ju smälta om lödpunkter, på korten, och kanske speciellt de som är till likriktare, kondensatorer, transistorer, reläer och lite större komponenter.

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-18 08:30

smile skrev:Kom på en sak till.
Om steget fungerar bra i 20 min (kanske tills det blivit varmt) och sedan slutar fungera så kan det vara problem med dåliga lödningar.

Om du tycker att det är roligt att löda så kan du ju smälta om lödpunkter, på korten, och kanske speciellt de som är till likriktare, kondensatorer, transistorer, reläer och lite större komponenter.

Tackar!
Ska kolla på detta i helgen.

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-19 07:36

Hittade detta när jag började skruva loss korten i förstärkaren.

Bild

Om ni tittar på den övre spolen så ser ni några skavmärken ungefär vid kl 8, spolen låg tryckt mot det benet som sticker ut runt kl 9.
Spelade med förstärkaren större delen av kvällen och den gick inte in i Protect :)
Hoppas nu bara att det bara var det som orsakade problemet!

Användarvisningsbild
smile

Inläggav smile » 2013-10-19 09:00

Kul! Hoppas det löser problemet!

Som kuriosa så är det ju utgångsreläet som syns överst i bild, svart och fyrkantigt :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2013-10-19 09:01

Hoppsan, ja sånt kan ju hända, lurigt. :)

Såna där kortisar brukar ju inte vara utritade på schemat ..... :D
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-22 17:54

Attans!
Det var inte det som var felet, satt och lyssnade idag och efter ca 30-40 minuter så poppade det till ganska rejält i högtalarna och förstärkaren gick in i Protect. Dock så gick den ur Protect och ljudet kom tillbaka efter några sekunder men då lät det som att jag hade rattat in någon skitkanal på AM-bandet.
Stänger jag av den och väntar en stund så är den som vanligt igen.

Så det blir till att skruva isär den och kolla alla lödningar och se över alla komponenter.

Användarvisningsbild
TFagerlund

Inläggav TFagerlund » 2013-10-22 18:57

Hittade en del fina lödningar...

Bild

Bild

Återgå till Teknikforum