Problem med att höja ljudet på stereon, vad kan vara fel?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
majjen04

Problem med att höja ljudet på stereon, vad kan vara fel?

Inläggav majjen04 » 2013-10-30 17:52

Hej

När jag skall höja ljudet via min fjärkontroll så "sprakar" det enormt i vänster högtalare, ljudet blir först ordentligt distroerat, volymen är då också högre i vänster burk, än i den högra högtalare. Man tror nästan att vänster högtalare skall sprängas.Så fort jag avslutar höjningen så låter allt bra igen. Spelar ingen roll om jag spelar vinyl, cd eller radio problemet kvarstår. Var kan felet sitta? För eller slutsteget? Vad göra?

Användarvisningsbild
aisopos

Re: Problem med att höja ljudet på stereon, vad kan vara fel

Inläggav aisopos » 2013-10-30 17:59

majjen04 skrev:Var kan felet sitta?

Volympotentiometern.

Någon elektronikspray kan hjälpa, tillfälligt eller permanent med lite tur.

När det inte längre går att hålla liv i potten med spray och sånt så är det byte som gäller.

Ja sorry, jag antar då att du har en motordriven pot, som styrs med fjärren.
Annars är det något annat fel.

Användarvisningsbild
majjen04

Re: Problem med att höja ljudet på stereon, vad kan vara fel

Inläggav majjen04 » 2013-10-30 18:14

aisopos skrev:
majjen04 skrev:Var kan felet sitta?

Volympotentiometern.

Någon elektronikspray kan hjälpa, tillfälligt eller permanent med lite tur.

När det inte längre går att hålla liv i potten med spray och sånt så är det byte som gäller.

Ja sorry, jag antar då att du har en motordriven pot, som styrs med fjärren.
Annars är det något annat fel.

Hmm 5:56 kanske kan vara något! Värt att testa.
tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2013-10-30 18:45

Njae... Jag tror inte det är ett vanligt släd-kontaktproblem.

Det du beskriver säger snarare att det är "det tredje benet" på poten som
tappat sin ordentliga kontakt med jord. Antagligen är det en kallödning eller
något liknande. Det kan även vara inuti poten som glidbanan inte kontakterar
mot det tredje stiftet, t ex på grund av sprucken glidbana.

Åtgärda innan du provar mera!, är mitt råd. Motsatsen kan kosta högtalarna
livet.

Vore jag du så skulle jag börja med att titta på kretskortets undersida och se
om lödningen är "kall" (pinnen inte är ordentligt lödd mot padden) eller om en
kretsbana (strip) är av nära padden. Det är inte så ovanligt när det gäller just
potentiometrar som kan överföra rörelser som stressar infärstningen.

Speciellt lätt hänt är det om den inte är ordentligt fastskruvad i schassiet så
att lödningarna tvingas ta hand om krafterna från manövreringen.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2013-10-30 19:14

F.ö så är väl 5-56 INTE att rekommendera?
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-10-30 21:24

Fanatic skrev:F.ö så är väl 5-56 INTE att rekommendera?

Nej. 2-26 eller olika typer av elektonikrengöring är betydligt bättre.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2013-10-30 23:54

Vinylcalle skrev:

Det sägs så men jag har alltid kört med 5.56 - och med goda resultat. Fixade till en enkel pot i mina datorhögtalare för över ett år sedan och det fungerar perfekt fortfarande.

5.56 innehåller även lite smörjmedel (olja?) och det kan vara dämpande på ev gnistbildning på trådlindade pot'ar. Om man som jag har kört miniracing och reglerar farten på motorer som kan suga i sig 13 volt och 30-50 ampere i topparna så ställer det stora krav på motståndet som används i körkontrollen. Och som sagt, 5.56 har alltid fungerat bra.

Men det är säkert inget fel på 2.26 heller, absolut inte. Det är bara det att jag alltid har 5.56 hemma för allehanda uppgifter :-)

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-10-31 03:01

Bill50x skrev:
Vinylcalle skrev:

Det sägs så men jag har alltid kört med 5.56 - och med goda resultat. Fixade till en enkel pot i mina datorhögtalare för över ett år sedan och det fungerar perfekt fortfarande.

5.56 innehåller även lite smörjmedel (olja?) och det kan vara dämpande på ev gnistbildning på trådlindade pot'ar. Om man som jag har kört miniracing och reglerar farten på motorer som kan suga i sig 13 volt och 30-50 ampere i topparna så ställer det stora krav på motståndet som används i körkontrollen. Och som sagt, 5.56 har alltid fungerat bra.

Men det är säkert inget fel på 2.26 heller, absolut inte. Det är bara det att jag alltid har 5.56 hemma för allehanda uppgifter :-)

/ B

Det kan säkert fungera men det känns dumt att snåla med 70 kr som du kan få en vanlig elektronikrengöring för.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2013-10-31 08:21

Vinylcalle skrev:

MvH Carl

5-56 får inte komma i närheten av mina stereoprylar.

Vinylcalle, har inte du någon bild på hur en pot kan se ut som servats några gånger med ovan nämnda smörja?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-01 01:31

2-ch skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH Carl

5-56 får inte komma i närheten av mina stereoprylar.

Vinylcalle, har inte du någon bild på hur en pot kan se ut som servats några gånger med ovan nämnda smörja?

Nej, tyvärr har jag inget sådant. Oftast har pottarna jag stöter på aldrig varit nära någon spray innan jag/vi ger oss på dom.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-01 21:30

Hur ser volymreglaget ut direkt på själva stereon?

Vad händer om du försöker reglera volymen där?

Om det är en fysisk ratt som du dels kan vrida på direkt på stereon och dels som snurrar på stereon när du trycker på fjärrkontrollen så stämmer tipsen om att smörja pot'en.

Om det däremot är höj/sänk-knappar på stereon eller en ratt som *inte* följer med fjärren och som dessutom inte har några ändlägen och/eller som kan användas för att reglera annat än volymen, så är det något elektronikproblem. Då lär du ha nån slags digitalt styrd volymregleringskrets.

Berätta gärna vad det är för apparat som felet finns på, annars är det svårt att gissa.

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-02 20:32

MiaM skrev:Hur ser volymreglaget ut direkt på själva stereon?

Om det är en fysisk ratt som du dels kan vrida på direkt på stereon och dels som snurrar på stereon när du trycker på fjärrkontrollen så stämmer tipsen om att smörja pot'en.

Om det däremot är höj/sänk-knappar på stereon eller en ratt som *inte* följer med fjärren och som dessutom inte har några ändlägen och/eller som kan användas för att reglera annat än volymen, så är det något elektronikproblem. Då lär du ha nån slags digitalt styrd volymregleringskrets.

Berätta gärna vad det är för apparat som felet finns på, annars är det svårt att gissa.

Hej!

Ingen fysisk ratt försteget är en EC 4,7 slutsteg EC 250 R
Reglerar ljudet via fjärr.
Felet bör väl vara i försteget eller?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2013-11-03 00:47

Även optiska pottar eller vad vi ska kalla dom råkar tyvärr ut för det här. Fenomenet brukar vara att den inte reagerar som den ska.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-03 09:43

majjen04 skrev:

Hej!

Ingen fysisk ratt försteget är en EC 4,7 slutsteg EC 250 R
Reglerar ljudet via fjärr.
Felet bör väl vara i försteget eller?

Låter det lik illa om du reglerar volymen med knapparna på fronten?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2013-11-03 10:10

Tips för felsökning:

Är beteendet reproducerbart eller kommer det och går?
Är det alltid samma volym när spraket kommer?
Försvinner det om du bankar till apparaten?
Försvinner det efter att du har kortvarigt (någon sekund) har spelat något med rejält hög volym?

Jag misstänker en glappkontakt, och om det är en elektronisk volymkontroll utan potentiometer kan den sitta i stort sett var som helst. En glappkontakt kan glappa olika mycket beroende på vad det går för signal igenom den, det är som att signalen liksom kan svetsa ihop glappet ibland så att det försvinner kortvarigt. Det gäller mer på ställen där det går mycket ström, tex i eller efter slutsteget. Signalberoendet gör att man kan tro att felet har med volymkontrollen att göra, men det behöver det inte ha.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2013-11-03 10:39

Det är en apparat liknande denna:

Bild

Inga vanliga pottar i sikte!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
majjen04

Inläggav majjen04 » 2013-11-03 23:41

Svante skrev:Tips för felsökning:

Är beteendet reproducerbart eller kommer det och går?
Är det alltid samma volym när spraket kommer?
Försvinner det om du bankar till apparaten?
Försvinner det efter att du har kortvarigt (någon sekund) har spelat något med rejält hög volym?

Jag misstänker en glappkontakt, och om det är en elektronisk volymkontroll utan potentiometer kan den sitta i stort sett var som helst. En glappkontakt kan glappa olika mycket beroende på vad det går för signal igenom den, det är som att signalen liksom kan svetsa ihop glappet ibland så att det försvinner kortvarigt. Det gäller mer på ställen där det går mycket ström, tex i eller efter slutsteget. Signalberoendet gör att man kan tro att felet har med volymkontrollen att göra, men det behöver det inte ha.

De kommer inte och går utan finns hela tiden
Kommer så fort jag höjer något dvs varje gång vid varje volym. "spraket" är mkt högre än normalvolymen och drabbar endast vänster kanal. efter ca 2 sek så är volymen jämn.
Har ej bankat till försteget.
Spelar ingen roll om jag spelar i flera timmar så fort jag höjer eller sänker ljudet så börjar oljudet i vänster kanal

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2013-11-04 03:18

Det låter som om de digitala styrsignalerna som överför önskad volymnivå till själva volymreglerings/dämpningskretsen läcker in i ljudet. Gissningsvis så skickas dessa signaler bara några gånger och stängs sedan av eftersom kretsen bör behålla inställt värde och man inte vill att signalen ska läcka över ens lite svagt.

Exakt vad detta beror på är svårt att säga, men felet bör sitta okring av just den (ic-)krets som reglerar volymen för problemkanalen. En vild gissning kan vara en trött elektrolyt som ska agera avkoppling av någon spänning, men det kan vara alla möjliga och omöjliga andra fel. Mätning och helst schema/servicemanual behövs.

Återgå till Teknikforum