Suck...Ledsen allihop att jag inte svarat: jag har inte kommit åt mitt konto sen jag startade tråden. Jag passade på att uppdatera min e-postadress och fick aldrig något nytt aktiveringsmail. Har också försökt att maila Naqref, Vee-Eight och Haali via de e-poster jag hittade i en klistrad post i "Redaktionen informerar". Två av adresserna var inte i bruk...!
Så nu har jag gjort ett tillfälligt konto bara för att kunna visa livstecken.
Ett par funderingar:
1.
Har friskat upp mitt minne kring resonanser lite. Ju längre avståndet är mellan två motstående väggar, desto lägre frekvens hamnar grundtonen för resonansen. Och detta är bra för vi vill inte ha frekvensområden inom det hörbara området där resonanserna ligger för glest?
Därför vill man ha lite större dimensioner för att även den lägsta basen skall ha jämnt spridda resonanser? Kan det stämma?
Roger: Den här magiska 4,5m-gränsen har jag också hört talas om. Vart kan man härleda det ifrån? Om man tänker på att sprida resonanserna så kommer den första resonansen uppträda vid frekvensen ca 38Hz? 344/(L*2) där L = 4,5m? Det känns inte helt rätt, isf skulle man väl vilja att resonanserna börjar vid 20Hz? Kommer 4,5m-gränsen från ngt annat tro?
2.
Nattlorden: Ja men golv, väggar och tak räknar jag in som att man har full kontroll över. Vi låtsas att vi börjar med ett tomt betongrum

Antar att man kan få instruktioner från inhyrd akustiker om hur man bör konstruera innerväggar, tak och golv? Bra tabell! ska försöka få tag i källan.
3. Hur är det med Schröderfrekvensen. Den sjunker med ökande rumsvolym... (och vad innebär det isf ) ?