En något osannolik händelse vid ett åskväder nyligen innebar att blixten letade sig in i huset med en urladdning. Osannolik med tanke på att vi bor i ett äldre villaområde med bara nedgrävda el o teleledningar. Samt att det inte var nedslag i omedelbar närhet eftersom det tog en liten stund mellan blixt och knall.
Det blixtrade i arbetsrummet i nedre botten och i hallen en trappa upp. Lite chockartat eftersom jag satt i arbetsrummet och såg hur det blixtrade. Troligen kom blixten in via en utomhusantenn som kommer in i arbetsrummet och var kopplade till en USB TV-Sticka.
Resultatet var att ett antal apparater som inte var kopplade till överspänningsskydd slogs ut. Två USB TV-stickor (även en HD-variant som hade antenn innanför fönstret i direkt anslutning till den andra antennen), en nätverksswitch kopplade till datorn, ADSL-modemet mellan routern och telenätet samt mest förvånande min nyligen inköpta subwoofer Sunfire HRS-12 som stod i ett annat rum på nedre botten. Resten av hembioanläggningen var inkopplad via överspänningsskydd men av en tillfällighet var inte subben det.
Allt gick på försäkringen men subben var begagnad så jag fick visserligen ut vad jag betalade för den men jag vill ju ha en fungerande så jag tänkte jag skulle göra ett försök att reparera den.
Nu står den och brummar svagt och reagerar inte på insignal. Det var så jag upptäckte att även denna slagits ut av blixten.
Jag har plockat ut förstärkardelen och försökt se om det är enbart ingångssteget som är trasigt genom att koppla isär ingångssteget från slutsteget (det är två separata kretskort med en sladd mellan). Det slutar visserligen brumma men istället står högtalaren och tickar med c:a 1 Hz frekvens (får känslan av servoloop som är bruten).
För att kunna felsöka mer seriöst behöver jag en servicemanual - elschema men jag kan inte hitta detta på nätet. Detta förvånar lite med tanke på att det är en modell med några år på nacken som fortfarande tillverkas.
Är det någon som har ett schema eller några tips om var man skulle kunna hitta ett?