Spolarnas orientering i delningsfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Spolarnas orientering i delningsfilter

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-15 20:41

Jag har ju konstaterat att Magnepan ofta placerar spolarna i sina delningsfilter på ett udda sätt, lite tvärtemot vad som föreslås för att spolarna ska inverka lite på varandra. Hur tror ni placeringen på verkar funktionen i dessa delningsfilter?

Bild

Bild

Kul om man kunde få dem uppmätta. Någon i Jönköpingstrakten som kan vara behjälplig?

I princip skulle de ha kunnat räkna in påverkan i filterfunktionen. Ingvar Öhman trixar med spole baktill på baselementet i piP.

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2014-01-15 22:18

De två spolarna på första bilden är ju långt i från optimalt placerade. Troel Gravesen har gjort mätningar på detta. Har själv mätt lite och kan bekräfta att hans slutsatser stämmer. Länk.
http://www.troelsgravesen.dk/coils.htm
Medlem i MEK

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-01-15 22:32

sitter de jättelimmade s a s så kan de vara svåra att lossa... annars hade då jag gjort det för en lyssningstest, alltså sätta vissa på högkant å vinklade :wink:

det gjorde en hel del sist jag va inne å spökade runt ang. mitt hemmabygge :D fast detta ska ju vara proffsigt gjort iof..
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-01-15 23:13

Men om delningsfilterfunktionen med dessa spolplaceringar är så som tillverkaren önskar, då lär det bli tal om en annan funktion om man flyttar spolarna. Dessvärre är det just det man gör när komponenterna byts till vad man tror är högvärdigare dito. I så fall är det inte bara komponenternas signatur man hör utan även andra filterkurvor.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-01-15 23:20

ja då blir det komplicerat mätmässigt, men om de ömsom drosslarna påverkar varandra tidsmässigt så kanske vi kan vara överens :lol:
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-01-16 03:21

Man kan väl säga att det inte behöver vara fel att placera spolarna som på bilden, det blir en koppling mellan dem som är ganska svag och som kan vara medräknad i designen.

Att beräkna ett filter utan kopplingen och inte kontrollmäta, och sedan sätta ihop filtret kommer däremot att ge en liten påverkan. Med betoning på liten.

Man kan ju tänka sig hur liten del av fältlinjerna som går genom ena spolens mitt som kommer att nå den andra spolens mitt. Det blir inte så himla mycket och det kan tänkas att inverkn blir nära försumbar. Och som sagt, kanske medräknad.

Jag såg fö rätt nyligen en bild här på faktiskt med ett filter där spolarna satt i 90 graders vinkel med varandra, men där ändå en del fält skulle nå en anna spole pga att den var förskjuten i sidled.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum