Resonanslåda gitarr

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Raukman

Resonanslåda gitarr

Inläggav Raukman » 2005-10-27 15:37

Hallå, satt och funderade över formen och volymen på akustiska gitarrer.
Vad är det dom dikterar formen på dom? jag menar, formen är ju tämligen ergonomisk (på dom flesta iallafall), men finns det nån tanke bakom formen från början? Den borde ju minska elaka resonanser till en viss del, med tanke på att endast topp och botten är "raka", dom andra är ju välvda! Men även resonanser därifrån borde ju minska pga. det oftast sitter några tvärgående "bjälkar" här å där!

Volymen: Är volymen och hålets storlek anpassade till varandra? Det är ju ett tämligen stort hål till en så liten låda! Hamnar möjligtvis resonansfrekvensen utanför dess arbetsområde? Annars tycker jag att det borde inverka negativt på ljudet på, en kraftig förstärkning vid den frekvensen!

Bara några funderingar jag har...

//Peder

Användarvisningsbild
xeizo

Inläggav xeizo » 2005-10-27 15:40

Formen är såvitt jag vet utformad för att fungera som en akustisk "förstärkare" av gitarrens ljud.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-10-27 16:20

lådformen är nog mycket estetisk men sen så agerar den ju resonanslåda också så nog har det lite betydelse hur den är formad.
hålet ger en helmholtzresonans och är rätt viktig.. detta kan man prova genom att medans man plinka på en sträng täppa till hålet med ett papper. ljudet förändras rätt mycket.
Mvh
Magnus

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-10-27 17:36

Kraniet skrev:hålet ger en helmholtzresonans och är rätt viktig.. detta kan man prova genom att medans man plinka på en sträng täppa till hålet med ett papper. ljudet förändras rätt mycket.

Ja exakt, det är ju det jag menar, men är resonansfrekvensen med i beräkningarna? Tycker att hålets storlek borde ge en väldigt låg resonansfrekvens?! Kan den verkligen inverka så mycket på ljudet så högt upp i frekvensområdet? Mer än pga. restprodukter från portresonanser!? En vanlig gitarr är ju tämligen liten låda på, jämfört med exempelvis en spansk gitarr som ju är enorm!

//Peder

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-10-27 21:04

Ujja, den formen ligger det mycket empiri bakom. Formen ska ju både passa i knät och ge ett bra ljud. Jag kan inte det där så hemskt noga, men vet i alla fall att hålet har precis samma funktion som basreflexröret i en högtalare, dvs ger mer bas. Sen fungerar locket som en högtalarkon som kopplar den relativt lilla rörelsen i strängen till en stor mängd luft via lockets relativt stora yta. Locket ska vara tunt och lätt, men samtidigt hållbart. En nylonsträngad gitarr drar med c:a 100N i varje sträng, dvs det är som om en 60-kilosperson skulle stå på stallet. Därför sitter det stag på insidan av locket för uppstyvning. Det finns ett gäng olika sätt att ordna de här stagen. Locket har ett antal resonanser och det är viktigt hur de ligger, men mycket mer vet jag inte om dem.

Den som vill läsa på kan läsa Erik Janssons kompendium på
http://www.speech.kth.se/music/acviguit4/part6.pdf
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Raukman

Inläggav Raukman » 2005-10-30 17:03

Tack Svante, nu fick jag faktiskt svar, på dom funderingar jag hade, på ett mycket bra sätt.

//Peder

Återgå till Teknikforum