Moderator: Redaktörer
zartok skrev:Först en förklaring bakom min fråga.
Vi kan mäta alla ljud som vi kan höra, och få dessa på papper i olika frekvenskurvor.
Därmed så finns det väl tekniskt bara en dimension på ljud?
Almen skrev:zartok skrev:Först en förklaring bakom min fråga.
Vi kan mäta alla ljud som vi kan höra, och få dessa på papper i olika frekvenskurvor.
Därmed så finns det väl tekniskt bara en dimension på ljud?
Nej, det tror jag inte man kan säga.
Däremot kan man säga att det tekniskt sett inte finns något sådant som "transparent ljud".
AndreasArvidsson skrev:Jag förstår inte problemet som folk har med uttrycket transparent ljud. Min tolkning är att ljudet upplevs transparent när man inte längre hör någon färgning.
Att det rent mättekniskt inte finns något som heter transparens spelar mindre roll. Även om man skulle kunna tolka det som att en transparent apparat är en apparat som inte har någon dist(inkl linjär).
Andreas tumregel angående transparens:
Transparens = Avsaknad av färgning/distortion.
Så problemet löst
[Högtalaren X] målar upp en storslagen och sömlöst homogen ljudbild med renhet, transparens och musikalitet i absolut världsklass. Det här är högtalare som berör, men som samtidigt erbjuder en sällsynt imponerande utflykt för den kräset analyserande lyssnaren.
Almen skrev:Nja, min invändning är närmast filosofisk/semantisk. För mig kan komponenter vara transparenta, men inte signalen man skickar igenom dem. Alltså, om en signal skickas in i en komponent som inte kunnat detekteras som färgande, kallar man då signalen på utgången för "transparent"?
Nyckelordet är ditt "upplevs"; visst kan man subjektivt uppleva transparens (att "vara där") vid lyssning, men det har inte så mycket med den tekniska termen att göra. Man kan kalla en fönsterruta för transparent/genomskinlig, men man säger inte att ljuset är transparent/genomskinligt.
Här är ett färskt exempel på en subjektiv användning av ordet i fråga:[Högtalaren X] målar upp en storslagen och sömlöst homogen ljudbild med renhet, transparens och musikalitet i absolut världsklass. Det här är högtalare som berör, men som samtidigt erbjuder en sällsynt imponerande utflykt för den kräset analyserande lyssnaren.
bassman skrev:Almen skrev:
Däremot kan man säga att det tekniskt sett inte finns något sådant som "transparent ljud".
Är det inte dax att skrota det begreppet då. (?)
AndreasArvidsson skrev:Du har helt rätt i att en komponent kan vara icke-påverkande(alltså transparent). Signalen kan dock bara vara påverkad eller icke-påverkad.
Utan att referera till upplevelsen så kan det bli lite konstigt när man benämner ljudet som transparent, men jag tror nog ändå de flesta förstår vad man menar.
Jag tror inte vår syn på frågan skiljer sig speciellt mycket.
Objektivisten skrev:'Transparent' men 'tråkigt' -ljud brukar ju oftast användas i samma mening. Och det är ju inte så konstigt att det blir 'tråkigt' om det inte hörs nåt ljud alls.
paa skrev:Objektivisten skrev:'Transparent' men 'tråkigt' -ljud brukar ju oftast användas i samma mening. Och det är ju inte så konstigt att det blir 'tråkigt' om det inte hörs nåt ljud alls.
Nej, det är "korrekt ljud" som brukar beskrivas som tråkigt. Trots att korrekt signalöverföring per definition är samma sak som transparent signalöverföring.
Objektivisten skrev:'Transparent' men 'tråkigt' -ljud brukar ju oftast användas i samma mening.
paa skrev:Objektivisten skrev:'Transparent' men 'tråkigt' -ljud brukar ju oftast användas i samma mening. Och det är ju inte så konstigt att det blir 'tråkigt' om det inte hörs nåt ljud alls.
Nej, det är "korrekt ljud" som brukar beskrivas som tråkigt. Trots att korrekt signalöverföring per definition är samma sak som transparent signalöverföring.
Svante skrev:Objektivisten skrev:'Transparent' men 'tråkigt' -ljud brukar ju oftast användas i samma mening.
*suck*
Jag får väl motverka den statistiken: Färgat ljud är dödtrist. Ofärgat ljud är vad ljudet var, dvs kul om det var kul, trist om det var trist, glatt om det var glatt och argt om det var argt. Alltså precis som det avsågs vara.
MiaM skrev:zartok skrev:Hur mäter drömskt, luftigt ljud?
Fel, kanske?![]()
![]()
En gissning är att "luftigt" ljud innebär en smula höjd diskant med låg distortion.
Svante skrev:Objektivisten skrev:'Transparent' men 'tråkigt' -ljud brukar ju oftast användas i samma mening.
*suck*
Jag får väl motverka den statistiken: Färgat ljud är dödtrist. Ofärgat ljud är vad ljudet var, dvs kul om det var kul, trist om det var trist, glatt om det var glatt och argt om det var argt. Alltså precis som det avsågs vara.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster