Egna DVD-A inspelningar

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-03 12:49

RogerGustavsson skrev:Behringer C-2 verkar väl ändå inte vara några höjdare på papperet? Man har sett bättre frekvensgång... Om det handlar om puristiska upptagningar är det knappast aktuellt med överdriven närmikning och då får frekvensgången gärna vara mera balanserad för lite längre upptagningsavstånd. Riktade mikrofoners frekvensgång är väldigt avståndsberoende. Rundtagande har inte det fenomenet men placeringen kräver en del tålamod.

Roger har helt rätt, men tyvärr är det nog så att man får räkna med en ganska vajjig frekvensgång hos mickar i den prisklass vi talar om..

Själv anväder jag helst rundtagande småmembransmikrofoner, tyvärr har jag inte hittat några sådana i budgetklassen.. (I alla fall inte på den här sidan 3000:- styck)

vill man lära sig lite mer om olika "minimalistiska" mikrofon-uppställnings-tekniker kan man kolla på DPA's sajt under Microphone University > Stereo Techniques..

Ett par njurar i ORTF eller NOS uppställning är välldigt användbart på sologitrarr eller piano...

/ptr

Användarvisningsbild
BAMBAM

Inläggav BAMBAM » 2005-11-03 15:58

Budget runduptagande småmembran, den här har rekommenderats av några:
Behringern EMC8000
52€
http://www.musik-produktiv.at/shop2/sho ... lle/listen

Den här har jag hittat själv, mellanstort membran :-)
750 SEK från www.musikborsen.se
Mikrofon Superlux CM-H8K/O (Art: 137601)

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-03 16:32

BAMBAM skrev:Budget runduptagande småmembran, den här har rekommenderats av några: Behringern EMC8000

Den här har jag hittat själv, mellanstort membran :-)
750 SEK från www.musikborsen.se
Mikrofon Superlux CM-H8K/O (Art: 137601)

Behringern är tyvärr jäkligt brusig, Superlux har jag ingen som helst koll på, men kollar men deras sajt : Superlux så ser deras stormembranarna ut som Bosse Hanséns HCM-101, så man kan kanske anta att dom kommer från samma Kinesiska fabrik...?

Det verkar ju gå ett tjog kinsesiska mikrofonfabriker på dussinet nu för tiden...

/ptr

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-03 19:27

ytterligare fördjupning om stereotekniker hittar man i två artiklar av stereoguron Burce Bartlett..

STEREO MICROPHONE TECHNIQUES

STEREO RECORDING PROCEDURES

Båda förståss på engelska, men grundläggande läsning för den som tänker ge sig in på minimalistiska och andra inspelnings äventyr!

/ptr

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2005-11-04 00:48

Tack för alla goda tips.

Vem va det som nämnde den här diy-miken ?
http://www.svalander.se/shoppen/mik.htm

Någon som använt den eller lyssnat på resultatet ?

Användarvisningsbild
ptr

Inläggav ptr » 2005-11-04 01:22

det är i stort sätt samma kapsel som dikuteras i tråden om : mätmikrofoner.. ~ en bit ner..

Det vgår säker at DIY'a med den, men för att få till nått som låter bra skall det till ganska avanserade förstärkarkonstruktioner.. Jag tror, om jag minns rätt, att det holländska fabrikatet Sonodore använder nån variant av Panasonic kapseln... Deras Mikkar kostar typ bortåt €2000 per styck...

Sonodore mikkarna till sammans med deras egen mickförstärkare och handgjorda kablar tillhör det där segmentet av ljudinspelningsutrustning där vi kan börja snacka om puristiska audiofil verktyg.. :o :o :o

Väcker stora habejär i mina kretsar... :oops:

Jag är ingen DIYare, men om Ing. Öhman börjar berätta om sin revulutionerande 70-tals mick under Faktiskt DIY rubrik, så kanske jag ger mej på ett sånnt projekt.. (en vilsen tanke med anledning av Panasonic kapslarna... 8O )

/ptr

Föregående

Återgå till Teknikforum