av emil_fh » 2014-03-05 00:22
Föredrar själv att under "Preferences" "Playback" i Foobar2000, välja "album" och "apply gain". Om du sedan högerklickar på "All Music" väljer "Replaygain" och "Scan selection as albums (by tags)" så kommer du behålla inspelade nivåskillnader inom albumen, men nivån kommer utjämnas album emellan.
Har du istället en enda stor samling med random låtar så välj istället "track" "apply gain" och när du högerklickar på hela samlingen väljer du "Replaygain" och sedan "Scan per-file track gain" för att få en utjämnad medelnivå mellan låtarna.
För att undvika klippning så kan du antingen under inställningarna i "Playback" välja olika metoder för detta. Jag föredrar dock att istället välja endast "apply gain" och sedan under "Playback" "DSP manager" lägga till DSPn "Advanced limiter" då jag (utan bifogad källa) läst mig till att det ska vara bättre.
Edit: om du tidigare haft andra inställningar för Replaygain, så skulle jag högerklicka på "All music" och sedan "Replaygain" "Remove ReplayGain information from files" innan du ändrar detta, för att vara på den säkra sidan att allt beräknas på nytt efter den metod du önskar.