Omsampla 44.1 kHz -> 192 kHz

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
emil_fh

Omsampla 44.1 kHz -> 192 kHz

Inläggav emil_fh » 2014-03-04 23:57

Spelar musik från datorn med spelaren Foobar2000 och det inbyggda ljudkortet, vilket låter helt okej.

Använder WASAPI för att komma förbi windows ljudmixer.

Då ljudkortet stödjer 24-bit och upp till 192khz så undrar jag om det är användbart att utnyttja detta för flac och mp3 i vanligt cd-format.

Fann en plugin i Foobar2000 för omsampling genom mjukvara:

http://sox.sourceforge.net/SoX/Resampling

Verkar vara väldigt hög klass på denna.

Kan det vara vettigt att omsampla till 24-bit 96/192 khz för att ge DAC i ljudkortet mer utrymme så att säga. Då det ej är det bästa.

Vänliga hälsningar

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-05 00:21

gjorde så ett tag och många med mej har jag läst.. liksom att man kunde :D
men återgått till moderata värden och i stället mojsat med div. inställningar typ så här med SoX mod (finns ju två till)
Bild

fö använder jag JRiver när jag behöver njutbar kvalitet... fast intet ont ord om Foobar ändå :P
Senast redigerad av roggaro 2014-03-05 00:30, redigerad totalt 1 gång.
burning in the eyes of the maker

Användarvisningsbild
emil_fh

Inläggav emil_fh » 2014-03-05 00:28

Intressant. Är värden för Passband och Phase response något du läst eller testat dig till själv?

Enligt siden jag länkade till så ska Passband vara på originalvärdet 95% och mätningar visar på sämre resultat med Aliasing påslaget.

Vore även intressant om någon insatt kunde förklara vad dessa sliders egentligen gör. Inom datorgrafik är aliasing exempelvis något negativt.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-05 00:36

in't vet ja :lol: har bara testat mig fram till detta. aliasing/imaging känns som dither fast mer tycker då jag :wink:

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-05 17:46

roggaro skrev:in't vet ja :lol: har bara testat mig fram till detta. aliasing/imaging känns som dither fast mer tycker då jag :wink:

Allow aliasing låter jättedåligt. Undertryckningen av vikningsdistorsion är en väldigt viktig kvalitetsegenskap för omsamplare, och med den checkboxen verkar det som att man inte bryr sig så mycket om den.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-05 20:48

Svante skrev:
roggaro skrev:in't vet ja :lol: har bara testat mig fram till detta. aliasing/imaging känns som dither fast mer tycker då jag :wink:

Allow aliasing låter jättedåligt. Undertryckningen av vikningsdistorsion är en väldigt viktig kvalitetsegenskap för omsamplare, och med den checkboxen verkar det som att man inte bryr sig så mycket om den.

va väl det att det blev mer liv i luckan med den checkad och kör mest Brian Eno i bakgrunden med den spelaren :wink:

Återgå till Teknikforum