Fråga om högtalarfilter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Sodergarden

Fråga om högtalarfilter

Inläggav Sodergarden » 2014-03-07 19:51

Jag satt och kollade på nya högtalarfilter på nätet häromdagen och började fundera lite.

Vad är det egentligen för skillnad på filter för fyraohms högtalare och åttaohms högtalare?

Jag hade ju inbillat mig att så länge alla högtalare i en låda hade samma impedans så borde filtren vara desamma....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Re: Fråga om högtalarfilter

Inläggav Nattlorden » 2014-03-07 20:03

Sodergarden skrev:Jag satt och kollade på nya högtalarfilter på nätet häromdagen och började fundera lite.

Vad är det egentligen för skillnad på filter för fyraohms högtalare och åttaohms högtalare?

Jag hade ju inbillat mig att så länge alla högtalare i en låda hade samma impedans så borde filtren vara desamma....

Det är bara att av-inbilla dig och kika lite på hur man egentligen räknar fram dem. Boken Loudspeaker design cookbook kan t.ex. vara en idé att läsa.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-03-07 20:13

Jag kanske borde göra det, jag äger boken sen många år tillbaka men har nog inte haft lust att läsa biten om filter, jag har ändå inga ideer om att designa mina egna.

Men ändå, vad är den stora skillnaden mellan fyra och åtta ohms filter?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-07 20:31

Värdena på komponenterna ändras med en faktor två.

Sodergarden

Inläggav Sodergarden » 2014-03-07 20:37

Ok, det är inte krångligare än så alltså?

Tack för svaret!

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2014-03-08 00:08

Ja, sluta inbilla sig och börja utbilla sig i stället är bra. Ehh. Utbilda. :D

En första lurighet att komma över tror jag är att sluta tänka på filtret som att det alldeles isolerat ger en lågpassfiltrerad (eller högpass-) signal, alltså oberoende av vad man belastar det med. Alltså som en en svart låda som alltid gör samma sak. Så är det inte, tonkurvan varierar med vad man kopplar för element till det. Och eftersom olika element, även med samma märkimpedans, har olika impedanskurvor så blir det ganska komplicerat. Till detta kommer att olika element och lådkonstruktioner har olika tonkurvor, och de kan man vilja kompensera för i filtret.

Alltså, ett delningsfilter behöver dimensioneras unikt för varje högtalarkonstruktion.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Återgå till Teknikforum