jag ser att det finns en mängd olika horntyper för diskantdrivers.
hur skiljer sig dessa ljudmässigt?
jag vet inget om horn.
vad är tradeoffsen generellt med horn vs inte horn förrutom ljudstyrkan?
Moderator: Redaktörer
paa skrev:Det finns flera olika approacher när det gäller horn.
Den klassiska är att det ska ge så rak frekvensgång över så stort frekvensområde som möjligt. Bra på den tiden när inte förstärkarna nästan räckte till. Exponential eller hypex kan dom kallas.
En annan är att få så lite reflektion som möjligt i horn och i övergången till baffeln. Tractrix och kugelwellen är två exempel.
En tredje är att få så jämn spridning som möjligt inom en önskad vinkel, som kan vara större horisontellt än vertikalt.
Sådana horn (eller i modernt språkbruk; waveguide) brukar behöva ges lite eq i filtret för att få rak frekvensgång, men det brukar ju finnas nivå som räcker till och blir över. Många typer, men SEOS är ett sent tillskott med intressanta egenskaper.
hm2 skrev:paa skrev:Det finns flera olika approacher när det gäller horn.
Den klassiska är att det ska ge så rak frekvensgång över så stort frekvensområde som möjligt. Bra på den tiden när inte förstärkarna nästan räckte till. Exponential eller hypex kan dom kallas.
En annan är att få så lite reflektion som möjligt i horn och i övergången till baffeln. Tractrix och kugelwellen är två exempel.
En tredje är att få så jämn spridning som möjligt inom en önskad vinkel, som kan vara större horisontellt än vertikalt.
Sådana horn (eller i modernt språkbruk; waveguide) brukar behöva ges lite eq i filtret för att få rak frekvensgång, men det brukar ju finnas nivå som räcker till och blir över. Många typer, men SEOS är ett sent tillskott med intressanta egenskaper.
tackar!
jag antar att åsikterna går isär vad gäller vilket som låter "bäst".
PappaBas skrev:hm2 skrev:paa skrev:Det finns flera olika approacher när det gäller horn.
tackar!
jag antar att åsikterna går isär vad gäller vilket som låter "bäst".
Det går inte gradera på en skala som bra eller dåligt. Det är vad det är och de försöker åstadkomma olika saker.
hm2 skrev:jag ser att det finns en mängd olika horntyper för diskantdrivers.
hur skiljer sig dessa ljudmässigt?
jag vet inget om horn.
vad är tradeoffsen generellt med horn vs inte horn förrutom ljudstyrkan?
flathead skrev:CD-horn är väl typ 3 olika horntyper kombinerade i ett.
Medans dom tidigare från rent koniska och framåt är enskilda typer.
Nissep skrev:Mannen som började använda ordet waveguide var väl ändå Earl Geddes.
Andra har har gjort liknande skapelser men det var han som började använda själva ordet.
Peavey skapelse var en rippoff på hans jobb.
JM skrev:Nissep skrev:Mannen som började använda ordet waveguide var väl ändå Earl Geddes.
Andra har har gjort liknande skapelser men det var han som började använda själva ordet.
Peavey skapelse var en rippoff på hans jobb.
Geddes arbeten har aldrig riktigt accepterats i forskningskretsar.
Varför?
JM
Han har ju ändå lyckats doktorera i akustik, hur gick det till om han inte accepterats i forskarkretsar eller saknar förståelse för väsentliga begrepp och fenomen inom relevant fysik?Piotr skrev:Kanske för att han har en ovetenskaplig approach, och saknar (eller saknade iaf.) förståelse för väsentliga begrepp och fenomen inom relevant fysik.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster