Brumbrum... via USB? Det var inte USB-brum!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gilgo

Brumbrum... via USB? Det var inte USB-brum!

Inläggav gilgo » 2014-03-15 17:03

Brumproblem!

Har följande setup.
Miniburk med XBMC (openelec) --> Wadia 121 DAC --> VincentSP331 --> Audio Physics Tempo 5

+Wadia 121 --> MiniDSP --> 2st Hypex DS4.0 med Seas L26RO4Y

Vincent går ej via MiniDSP. Allt utom datorn går via en Supra grendosa.

Testat:
Galvanisk avskiljare antennkabel. Positivt resultat.
Skärmade nätkablar till sub och Vincent. Positivt resultat.
Ny väggvårta till MiniDSP. Positivt resultat.

Mem en gnutta brum kvarstår. Detta gäller endast subborna dessutom. Upplever inte att golvarna brummar. Testade att växla källor på Wadian och konstaterade snabbt att brummet endast förekommer när USB är källa (d.v.s. datorn). Så antagligen borde det enligt min teori vara nätagget till datorn som är den kvarvarande boven. Är jag ute och cyklar? Eller är det något jordknas? Behövs en galvanisk avskiljare till MiniDSP? Det sitter en fläkt i datorn, kan den störa tro? Finns det USB-kablage med galvanisk avskiljning?

När jag tänker på det så inser jag att MiniDSP ligger gömd bakom datorn. Kanske vore värt att se om det påverkas om jag flyttar den en bit bort? Kan MiniDSP vara så känslig tro?

En annan fundering jag har är hur jag blir av med knäppljud från kylskåp, lampor m.m. som letar sig in i DAC:en? Byte av nätagg till den lär väl knappast minska knäppandet?

Alla ideer, tokiga som förnuftiga är välkomna!
Senast redigerad av gilgo 2014-03-22 18:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Tarzan

Inläggav Tarzan » 2014-03-15 19:53

Vad händer om du ansluter datorn till samma grendosa som resten? På så sätt får du ju reda på om det är någonting med själva datorn som är fel eller om det är skillnaden mellan uttagen.

När jag fixade med inställningarna på min minidsp, alltså att den fick ström via datorns usb, hördes ett brum. När jag väl var färdig och lät den få ström från mobilladdare i samma grendosa som resten försvann brummandet helt.

Det kanske inte var jättekonstruktivt svarat, men kanske bättre än inget :)

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-15 20:58

Det är samma VU men allt annat än datorn går via en Supra grendosa. Men värt ett försök ändå.
Egentligen borde jag testa att köra på olika faser så vet jag om det går bakvägen via elnätet eller via usb.

*EDIT*

Testade nu. Ingen skillnad. Lyssnade med örat mot högtalarna och det visade sig att det lät därifrån med. Dock låter det annorlunda men det beror ju naturligtvis också på att subborna bara spelar 80Hz och nedåt och dom andra precis tvärtom. Hade varit intressant att testa med ett icke switchande nätagg till datorn men ett sådant har jag inte liggandes att testa med.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-16 11:22

Har du någon annan apparat som kan föda din DAC, till exempel en CD- eller DVD-spelare? Om så, prova!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-16 14:29

Både xbox och tv är inkopplat. Det brummet förekommer endast när datorn är källan. Tv:n ger ett annat brum, lägre nivå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-16 15:56

gilgo skrev:Både xbox och tv är inkopplat. Det brummet förekommer endast när datorn är källan. Tv:n ger ett annat brum, lägre nivå.

Menar du alltså att brummet bara hörs när datorn är vald som källa, eller bara då den är påslagen?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-16 16:42

När datorn är på samt vald som källa. I alla övriga fall så minskar brummet ganska markant.
Det är därför jag misstänker nätagget till datorn som med största sannolikhet är en switchad historia. Alternativt är det väl kanske något med jorden. Men jag vet ju inte och vill inte köpa ett dyrt labbagg utan att ha lite mer kött på benen.
Det förekommer alltså brum från tv:n också men det är inte alls lika kraftigt och det är inte ofta tv:n är på samtidigt som man lyssnar på musik ändå.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2014-03-16 19:00

Så det brummar när datorn är påslagen, även om du rycker ut kabeln som förbinder den med DAC:en?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-16 19:17

Ej testat med urdragen kabel. Bara växlat mellan ingångarna.

jansch

Inläggav jansch » 2014-03-16 21:53

Brum måste komma/tillföras efter D/A omvandlaren... nåt annat är väl orimligt...eller....
Signalen som är smittad av brum måste vara analog om det brummar

Användarvisningsbild
Emanuelgbg

Inläggav Emanuelgbg » 2014-03-17 13:51

Har du någon bärbar/annan dator som du kan koppla in på USB-ingången på Waidan?

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-17 13:57

Det finns ett par bärbara jag kan testa med. Petade lite igår därbak och tyckte att det hände saker när jag rörde xlr-rca adaptrarna där bak. Ska se om jag har några vanliga rca y-split att testa med istället.

Ska även testa (om jag lyckas skramla fram tillräckligt många) skärmade nätkablar till flera prylar.
Hittar jag en optisk kabel i gömmorna skall det också testas.

Testade igår att rycka USB kabeln men blev inte mer klok av det utan tvärtom.

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-22 14:36

Nu gjorde jag ett ryck och separerade stereo från övriga prylar. Sen svängde ihop en grendosa med skärmad kabel och en skärmad kabel till nätagget som hör till dacen. Den enda nätkabeln som är oskärmad är den till tv:n och den är tyvärr i närheten av lågnivåkablarna. Kruxet är att jag får ta isär lite för att byta den eftersom den är fast i tv:n.
Klar skillnad dock men ett visst brum kvarstår. Och fortfarande så brötar det friskt om jag rör xlr-rca adaptrarna. Dom måste väck helt klart.
Finns det något sätt att bli av med knäpparna när kompressorn i kyl eller frys slår till/av?

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2014-03-22 16:28

Sätt audiopryttlarna på annan grupp än kyl/frys. Räcker inte det > nätfilter på kyl/frys och/eller audiopryttlarna.

Jag har för övrigt fått intryck av att Mini-DSB är störkänslig och har dålig filtrering/stabilisering.

/Peter

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-22 18:12

Till basen tycker jag minidsp duger fint. Men det verkar bli brum/switchskräp i ljudet med fel nätagg. Till resterande register så är minidsp helkass tycker jag. Verkligen inte transparent!

Bytte xlr-rca till rca-2x rca nu, vips så är det såpass bra att man får lägga örat mot membranen. Använde xlr-rca för det fanns bara 2 rca pre-out och 2 balanserade.

Det sitter en supra grendosa till stereon men filtret i den är nog inte sådär jättebra. Problemet med att det knäpper dök upp när försteget byttes mot en dac. Dacen verkar känslig, om det beror på nätagget eller dacen eller båda vet jag inte.

Stereo och kyl/frys ligger iaf på olika faser ser det ut som. Får väl bli ett vassare nätfiler framöver.

Kontentan (för mina prylar) bli:
Separera stereon fysiskt från annan skit så mycket det går.
Kör med skärmade nätkablar till ALLT i närheten av stereon.
Använd inte xlr-rca adaptrar (vad problemet var med dom fattar jag inte).
Kör med galvanisk avskiljare till tv:n.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-22 21:11

Fast det är väl egenligen inget externt filter man behöver till kyl/frys? Brukar man inte störa av dem direkt vid källan? Kommer inte ihåg mem det är väl några komponenter som installeras så att störningen från t.ex. relän reduceras. Ibland är väl de störningarna luftburna? Fast numera ska väl detta vara standard på elförbrukare?

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-22 21:57

RogerGustavsson skrev:Fast det är väl egenligen inget externt filter man behöver till kyl/frys? Brukar man inte störa av dem direkt vid källan? Kommer inte ihåg mem det är väl några komponenter som installeras så att störningen från t.ex. relän reduceras. Ibland är väl de störningarna luftburna? Fast numera ska väl detta vara standard på elförbrukare?

Det där har jag också för mig, så jag gissar att nätfilter inte hjälper. Är det månne en konding som ska sättas parallellt över strömsättande brytaren/reläet i den störande apparaten? Hade en köksfläkt som gav knäppar vid tillslag.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-22 22:17

"debug mode"-dubbelpost men jag tryckte bara en gång 8O

Användarvisningsbild
gilgo

Inläggav gilgo » 2014-03-22 23:01

Det låter som att jag får leva med knäppandet. Tur nog är det väldigt sällan det knäpper.

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-03-23 01:53

Mitt kylskåp gav också knäppar i förstärkaren när kompressorn drog igång. En kollega som är elektronikingenjör förklarade att reläet som startar kompressorn kan ge en ljusbåge som skickar ut en luftburen störning. Vissa apparater plockar upp sådana störningar mer än andra. Vissa kablar kan kanske bidra också genom att precis som apparater fungera som mottagare för den luftburna störningen. Säkraste åtgärden kan vara att åtgärda störkällan såsom Roger var inne på. Kanske kan reläet bytas mot ett som stör mindre. Eller byt den störande apparaten mot en som stör mindre. Båda alternativen borde gå att lösa inom rimlig budget. Du kanske kan kolla med någon som reparerar och handlar med vitvaror, om det nu är en sådan apparat som stör hemma hos dig.

Jag vet inte om det kan vara värt att experimentera med skärmade kablar. Gissar att det i så fall är lågnivåkablarna du ska börja med, kanske finns någon sort som är erkänt robust mot luftburna störningar. I mitt fall knäppte det oavsett vilken kabel jag provade, och även helt utan någon signalkabel. Och oavsett vilket vägguttag, och oavsett hur jag vände kontakten i uttaget. Hjälpte inte heller med "kabeldisciplin" (separera signalkablar från nätkablar, korta kablar m m).

Ta allt ovan med en nypa salt, jag är ingen expert på detta. Men jag hoppas att det hjälper dig framåt på något sätt.

Edit: En granne som är radioamatör påstår att han löste problem hemma hos sig med skärmade högtalarkablar. Men han har nog lite speciella störningar hemma hos sig i o m hans kraftiga radioutrustning. Och/eller en förstärkare som är känslig för störningar den vägen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-03-23 10:58

Engelsmannen Russ Andrews skrev tidigare mycket om "clamp circuits". Finns ett mera nutida dokument:

http://www.russandrews.com/downloads/Za ... DocJA5.pdf

http://www.russandrews.com/product.asp? ... WBVHPXOJRX

Termostater/reläer verkar ha en förmåga att åstadkomma knistor/ljusbågar.

Återgå till Teknikforum