Gjorde signalkabel med transformator.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 10:40

Bekymret med ljudkortet var för två år sedan, men då var det skönt att det löste sig ja :) Nu kör jag optiskt från datorn in i receivern så där uppstår inga problem.

Den nya frågeställningen rör en blivande instrumentkabel till en synt, med skillnaden att den har RCA i mixerbordsänden.
Så vad tror du; Transformator intill synten eller intill mixerbordet?
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-03-21 10:47

Chopha skrev:Bekymret med ljudkortet var för två år sedan, men då var det skönt att det löste sig ja :) Nu kör jag optiskt från datorn in i receivern så där uppstår inga problem.

Den nya frågeställningen rör en blivande instrumentkabel till en synt, med skillnaden att den har RCA i mixerbordsänden.
Så vad tror du; Transformator intill synten eller intill mixerbordet?

Jo jag vet. Var bara en tanke som slog mig att du kanske inte var nödvändigt med det extra ljudkortet.

Vilke ända som är bäst att sätta transformatorn i kan jag tyvärr inte säga definitivt. Rent spontant så är min tanke att det inte bör spela någon roll, men det får jag säkert äta upp ^^

Har du testat utan transformator? Behöver du den verkligen i detta fall?

EDIT: Du kanske bör uppdatera trådtiteln så att den reflekterar din nya frågeställning bättre.

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 11:00

Ja den kan behövas och gör sig därför nödvändig.
"There's all kinds of other ways to do this so I'm just gonna leave that all in the same level and for an, uhm, other people to decide what's more difficult" -T. Hawk
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-21 18:54

Blev tillslut så att jag satte transformatorn i kabelns början vid instrumentänden och jordade transformatorn från det hållet så att den får samma jord som instrumentet. Har inga belägg för det men det kändes vettigast. 8)

Översiktsbild:
Bild

Insidan (signalen löper nedifrån och upp):
Bild
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-03-23 21:49

Chopha skrev:Kommer inte kunna vända på kabeln då olika kontakter kommer att användas (Phono>RCA)

Ursäkta en besserwisserkommentar, men RCA och Phono brukar avse samma sorts kontakt.

På bild längre fram i tråden ser man dels RCA/Phono i ena änden och telepluggar (6,3mm mono ser det ut som) i andra änden.

Påpekar det här så att det inte blir förvirring nånstans i framtiden. :)

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-24 01:45

Hoppla, det här är ingen stereotrafo eller hur? Och du har kopplat varsin ingångskanal till varsin halva av den tvådelade primärlindningen och varsin utgångskanal-anslutning till varsin halva av den tvådelade sekundärlindningen? Snacka om att resultatet blir egendomligt! Hur kan du ens tycka att resultatet överhuvudtaget påminner om den stereosignal du skickar in?...
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2014-03-24 01:52

Måste hålla med Bertil här.

Testa att spela ett ljud helt panorerat åt vänster. Det lär höras i höger högtalare också, med din koppling.

Du har gjort en monoomkopplare helt enkelt. :-)
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-24 13:44

Och inte nog med det, du har kopplat så att de båda ingångskanalerna mixas ihop till en monosignal vars ena ingångskanal är polaritetsvänd (180 grader ur fas)! Den resulterande monosignalen har du sedan kopplat till varsin utgångskanal där även där den ena kanalen är polaritetsvänd mot den andra!

Med andra ord, du lyssnar på en monosignal som utgörs av skillnadssignalen mellan ingångskanalerna, den utgående monosignalen på de två utgångskablarna har desssutom ena kanalen 180 grader ur fas mot den andra... Alltså inte en siffra rätt...

Ta inte alltför illa upp, men det här var nog ett av de värsta hemmapularprojekten jag sett på länge!... Så begrunda vilka fel du gjort och ta lärdom, gå sen vidare i livet med förhoppningsvis lite nyvunnen kunskap! :D

Mvh,
Bertil
Verksam som freelance-inspelningstekniker åt diverse skivbolag med klassisk/akustisk musik som specialitet.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2014-03-24 14:10

:lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Chopha

Inläggav Chopha » 2014-03-24 21:59

Är du hundra?
http://www.lundahl.se/pdf/1527_7xl.pdf

Trodde att de nedre alternativen i PDF:en var för de fall en önskar att använda trafot till mono-applikationer. Fick det av en vän som sade att det var för stereosignaler och visade hur jag skulle löda. Tyckte mig få bekräftelse av det i PDF:en när jag spanade snabbt. Har inte prövat kabeln ännu då instrumentet tyvärr lyser i sin frånvaro.

Samtidigt ska jag säga att jag inte är 100% säker på att det är modellen "LL1527" jag har då det inte står någonting på trafot - det var helt enkelt modellen som passade in på beskrivning bäst.

Det är kanon att du vill dela med dig av din kunskap Bertil, men du bör begrunda din galopperande översittarton.

/Christopher
/Kåffa
Kontrollrummet

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2014-03-24 22:13

Ja, alltså, den verkar ju felkopplad. Du får skaffa en till och koppla dem som serie-serie 1:1 tex en på varje kanal. Som det är nu så blir det skillnaden mellan höger och vänster mixat ner till mono och fasvänt mellan höger och vänster. Inte mycket kvar av signalen mao utom lock för öronen om det är just den trafon du använt.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
BertilAlving

Inläggav BertilAlving » 2014-03-25 01:40

Chopha skrev:Är du hundra?
http://www.lundahl.se/pdf/1527_7xl.pdf

Trodde att de nedre alternativen i PDF:en var för de fall en önskar att använda trafot till mono-applikationer. Fick det av en vän som sade att det var för stereosignaler och visade hur jag skulle löda. Tyckte mig få bekräftelse av det i PDF:en när jag spanade snabbt. Har inte prövat kabeln ännu då instrumentet tyvärr lyser i sin frånvaro.

Samtidigt ska jag säga att jag inte är 100% säker på att det är modellen "LL1527" jag har då det inte står någonting på trafot - det var helt enkelt modellen som passade in på beskrivning bäst.

Det är kanon att du vill dela med dig av din kunskap Bertil, men du bör begrunda din galopperande översittarton.

/Christopher

Christopher, jodo jag är hundra. Ber om ursäkt för om det uppfattades som översittarton, råkade läsa tråden (kan säga att det är numera inte så vanligt att jag är aktiv på Faktiskt) och häpnade över att allt var felkopplat och missförstått (ursäkta igen, jag menar absolut inte att vara elak mot dig, jag är inte sån) så jag tyckte det fanns anledning att förklara, kanske borde jag ha uttryckt mig lite mer diplomatiskt och inte bara gått rakt på sak. Sorry!

Till din tröst kan jag säga att grunden till att det blev så tokigt verkar vara att din vän gav dig felaktiga instruktioner, uppenbarligen så behärskade han inte riktigt vad det handlade om (ursäkta igen, men det bästa hade varit om du hade haft möjlighet att sätta dig in lite mer i hur det fungerade istället för att bara koppla upp det hela enligt din väns recept).

Uppriktigt, jag menar verkligen det jag avslutade förra inlägget med: det är bra att man hela tiden skaffar sig nya kunskaper och insikter medan man går igenom livet, ibland kan det bli en extra effektiv inlärning när man gör ett misstag. Tro mig, jag har också kopplat fel, många gånger.

Mvh,
Bertil

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-03-25 01:44

Jag skulle tamejtusan kunna betala för att få bli tillrättavisad av just Bertil :-)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2014-03-25 03:10

Jamen, . . . Det står ju att trafon är av general purpose typ och det är ju väldigt generellt kopplat. . . typ :wink: :)

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
roggaro

Inläggav roggaro » 2014-03-26 18:08

äntligen lite faktiskt :)
burning in the eyes of the maker

Föregående

Återgå till Teknikforum