Plåt, vibration & dämpning?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Fanatic

Inläggav Fanatic » 2013-08-26 21:43

http://www.wurth.se/Produkter/Produktka ... och-Tatar/

Och:

http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bil-tillb ... st-369213/

Värmepistol är inte nödvändigt om det bara är släta ytor det handlar om..

Kör hårt :)
Går det att bryggkoppla?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2013-08-26 23:10

darkg skrev:Om jag ska limma fogarna i hurtsen, vilken sorts lim vore bäst? silikon, PL[4|6]00, cyanoakrylat, kallasfalt?
Epoxi vore bäst, men overkill. Silikon eller PL400 tar bort skramlet i fogarna utan problem.
Jag tror inte på cyanoakrylat. Wurths PUR-lim funkar säkert också finfint.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-08-27 15:21

Om jag köper någon bil-orienterad butylmatta passar jag säkert på att skaffa nåt karosslim i stil med Wurths på samma gång. Annars har jag PL 600 himma.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Inläggav darkg » 2013-10-23 11:02

Jag provade att sätta på plåtar med UHB-tejp. (Jag behövde ändå bygga om lådorna lite, vibrationsdämpningen blev nästan på köpet.)

Det blev bra map mindre "klng" och mer "kokk", men efter några dagar lossnade tejpen. :evil: fortsättning följer. Så småningom.
Don’t just do something, sit there.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-30 10:59

Ursäkta att jag lyfter upp denna tråd igen. Men det har kommit in en ny skivspelare i hemmet och därmed tankar om hur den kan renoveras samt tweakas till ett bättre performance enligt min smak. Så då råkar jag på denna tråd på Fakstisk.se om att dämpa med bitumen.

Har ju sedan 70-talet använt bitumen. Idag lättare att ta del av andras erfarenheter och även forskningsanknyta sin lilla hobbyverksamhet. Om man säger så alltså. Ibland är det ju ren beställningsverksamhet från min bättre livspartner.

Men vad har bimuten för effekt. Flyttar den frekvenserna eller omvandlar den rörelseenergin till värmeenergin. Jag är ju inte en högskoleutbildad ingenjör som många av er utan mera av en som studerat mänsklig aktivitet vilket ju kan ha en allvarlig degraderande verkan på en känslig individ. ;).
Men det verkar ju bli värme om jag läser sådant här rätt.

http://www.set.eesc.usp.br/proceedings/ ... enoveJ.pdf

Om man tittar in på databladet så redovisar Bullebekämparen hur deras asfaltmatta dämpar plåt. Dämningen effektivast på lägre frekvenser och minskande ju högre frekvensen är. Betydande minskning av lägre frekvenser. Inga konstigheter som att materialet skulle flytta frekvenser eller ha någon besvärlig egenfrekvens. Utan ett mycket prydligt uppträdande i hela det mäta området 125 Hz till 4000 Hz. Uppträdandet tyder på att det sker en energiomvandlig till värme.
http://www.bullerbekamparen.se/stomljudsdaempare.aspx

Så jag har nu dämpat chassit på sidorna med 4 mm och möjligt senare med ytterligare 4 m m. Men då måste de också skruvas fast i träsidan. Annars orkar nog inte limmet hålla bitumenen på plats

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-30 11:12

Ja, det blir värme. Bitumen har stor hysteres när det böjs fram och tillbaka, det gör att det bromsar svängningen. Det minskar Q-värdet vilket gör att resonansen blir mindre men märks över ett större intervall.
Om plåten man dämpar är tunn och bitumenmattan är tjock så ökas vikten på panelen, vilket faktiskt gör att resonansfrekvensen sjunker.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-30 13:05

Hej Paa!

Bra -då är vi eniga om att en del av rörelseenergin blir till värme. Alltså rörelsen minskar och värmen ökar. Om du skjuter med slangbella med gummiband så torde inte all energi som du använt till att dra gummit bakåt förvandlas till rörelseenergi framåt utan en del av energin blir till värme i gummibandet. Friktion.

Men om det verkligen sker en sänkning av resonansen måste du visa en mätning på. För mig är det inte självklart att ett viskoelastiskt material beter så. Men jag kan inte hitta någon vetenskap om detta. Alltså en jämförande mätning på exempelvis plåt med en specifik frekvens och där en plåt är belagd med ett viskoelastiskt material och den andra är utan. Vad händer exakt.
Ett viskoelastiskt material har både viskösa och elastiska egenskaper. Så det är säkert möjligt att en viss påverkan av frekvensen sker. Möjligt men möjligt också att det inte beter sig enligt den modell som du framhåller. Så utveckla gärna mera.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-30 13:12

Det är tillskottsmassan som sänker resonansfrekvensen, det har inget med det andra att göra.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2014-03-30 18:54

Det är inte givet att det ljudmässigt blir det bättre av att dämpa ett chassie.
De som designar skivspelare är ju inte helt oinformerade om att det finns bitumen.

Så lyssna och kolla lite då och då innan du gör något som inte går att backa ifrån.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2014-03-30 22:40

Vad är det som du vill åtgärda med skivspelaren? Är det chassit som är "skramligt" eller vidarebefordras vibrationer från hyllan / möbeln den står på?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-03-31 09:36

På 70-talet hade jag en ERA Mk IV med låda av plåt. Om man hade baskapabla högtalare så kunde den få kraftig rundgång vid ganska låg frekvens. Löstes med bitumen.
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-03-31 20:56

Tackar för alla kommentarer och frågor. Det var definitivt inte min avsikt att starta en tråd om modda och renovera skivspelare även om jag då och då gör sådant.
Får väl börja med Harryup med att ändra frågan något. Empire 598 grundläggande konstruktion med träram som plint och sedan ett påskruvat metallchassi är ett sätt att tillverka skivspelare som försvann. Lite enklare skivspelare i plast kanse tillverkas så idag. Plinten blev ofta gedigen. Observera också att Empire sålde sin olika modeller utan plint. Det var nog inte så att säga till enkla diyare utan till mera professionella miljöer. Men de såg uppenbarligen inte plinten som en oskiljaktig del av konstruktionen.
Sedan är frågan hur man skall säkerställa att man gör rätt när man moddar och renoverar. Idag är det ju internet som gäller men man får ju förhålla sig lite kritisk även där men finns hur mycket som helst om skivspelare och även om enskilda märken och modeller. Sedan ställer jag många frågor till vinylmissbrukare som jag känner mer eller mindre.
Tog inte många timmar efter köpet kom vänliga Lennartj att skicka en kortare blänkare samt bilder från en tidning skivspelaren.
http://user.faktiskt.io/lennartj/Empire ... 598-02.jpg
Fina mätvärden kunde den åtminstone visa upp. Men det är som en annan artikel just nu på Faktiskt pekar på inte hela sanningen utan vikten av att minska de ”early reflections”. Alltså olika typer av återkopplingar som kan ske i en skivspelare.

Se sista stycket i artikeln.
http://www.theanalogdept.com/images/spp ... nances.pdf

Till Adhoc.
Empire 598 lät bra redan från början. Åtminstone jag var lite förvånad. Oj. Det var ju mera ett spontanköp när jag var på jakt efter en andra grammofon. Tänkte mera Thorens eller något sånt. Råkade få syn på den hos Akkelis i fönstret. Verkade mera undanstoppad med brister i sin funktion när jag frågade. Tittade på den och föll mer och mer. Så lite spontanköp men bedömningen var ändå att det skulle vara svårt att förlora stora pengar så inget tjat om att ta hem och prova. En gåva till hustrun och sedan kanske utrusta den med en mononål. Det gick ju om intet utan blev ju krav på att den inbyggda lampan och allt skulle fungera. OK det lät så pass bra att den i min värld kan bli huvudspelaren.
En inte helt ovanlig ståndpunkt är att Empires enklare modeller utan flytande upphängning är lämpligare projekt för audiofilt bruk. Se nedan som exempel;

……………………………………………………………………………………………………………….

“The Empire 208 is a great example of 'they don't make 'em like that anymore...'. Solid. Tanklike. Heavy. Simple.

The early Empire tables are solid mount and IMO work better than the later, suspended variety. Look for a 208 (sold without arm, usually have a Empire or SME arm), a 298 (came with the Empire arm), or the rare 308/398. There are plenty of 598 and 698 models out there but these have suspensions and are not as good (lighter platter, wonkier setup, etc.). Their appearance is streaky on eBay; none for a month and then several Empires will popup in one week. Just be patient, and prepare to snipe it at the last moment if possible.

Mine runs a tiny bit fast even after adjustment. Hrm. Sounds great though, rock solid pace and good detail”.
http://www.cognitivevent.com/av_empire.html
…………………………………………………………………………………………………………
Titta gärna in på denna hemsida. Så avser jag inte att göra som han gjort. Han till och byter och plinten och bygger en egen så som man gör idag. Jag har mera för avsikt att pimpa den flytande upphängningen m m något. Alltså stabilsera ramen där den flytande upphängningen sitter i. Det är alltid något som går igenom en sådan. Ett enkelt knacktest kan visa detta. Nu efter enkel och billig åtgärd något mera rustik i sitt uppträdande. En sådan enkel åtgärd som att stänga locket bör ju inte sluta i att nålen hoppar så att säga. Har inte upplevt att motorn ställer till det. . Känner inte motorn i chassit men lite bitumen skadar ju inte mot sådant.
Så lite dämpning i chassit kan ju vara medicin mot lite varje som akustiskt återkoppling, när man stänger locket och mot motorns vibrationer.
En annan sak som kan vara en liten nackdel när man har flytande upphängning är att det är gjutet metallstycke som håller både tonarm och själva lagret till axeln. Så någon form av resonanser/ringningar finns ju i den flytande delen som kommer från lagret samt från pickupen. Har inte studerat exakt hur uppfästningen av tonarmen är utformad än. Men har trots detta satt lite plastelina kring de stag som håller lagret. Detta för att dämpa eventuella ringningar i metallen. Så gör idag exempelvis tillverkaren av gyrodecen och orben. Flytande upphängning och med något dämpade metallstag i den flytande delen av chassit.

Hur låter den efter de relativt försiktiga modifkationerna. Låter nog bättre än min Gyrodec. Alltså dömt efter hur jag vill att det låter. Även Popsnöret tycker att det låter bra och möjligtvis bättre än den som hittills varit huvudanläggningen. Så den ligger illa till. Ny tonarm möjligtvis.

En dansk Pedersen har moddat och funderat över flytande upphängningar och metallchassin.

http://www.pedersensgyro.dk/description

Bara för att visa att det har funderats över denna typ av konstruktioner världen över och med lite olika förslag på modifikationer.

Föregående

Återgå till Teknikforum