Artikel om dist i hörlursförstärkare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

Artikel om dist i hörlursförstärkare

Inläggav PerStromgren » 2014-03-18 16:47

En länk till en intressant artikel passerade min dator i dag.

http://test.benchmarkmedia.com/discuss/ ... Part-1.pdf

Det är reklam för Benchmarks DAC:ar, men i form av ett så kallad "vitt papper" som hävdar att konkurrenternas hörslursförstärkare beter sig olämpligt vid last, men mäter fint olastat.

Jag har skummat artikeln, men förstår inte riktigt allt. Det talas om att förstärkaren (inte) "dämpar mekaniska resonanser"(*) hos hörluren, en Sony MDR-V6. Vad menas med det?

*) "Nevertheless, units 2 and 3 were unable to fully damp the mechanical resonances of these popular headphones."
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
grafpro

Inläggav grafpro » 2014-03-19 11:31

Man slutar aldrig häpna över ovetenskapligheten i hifisammanhang. Självklart tänker man att de påvisade hörbara skillnaderna som är artikelns hela poäng skett i ett blindtest - men icke! "In our listening tests, we had the distinct impression ..."

Så var det med det "testet".

En titt på distorsionsnivåerna visar också att de med största sannolikhet överallt ligger minst en tiopotens under hörlurarnas nivå - som de påstår sig sedan kunna höra skillnaden i!

Hörbara skillnader är alltid enkelt mätbara. Små mätbara skillnader är ofta icke hörbara.
Drev HiFi-butik med Sonabprodukter, byggde studio- och orkesterelektronik och gav ut vinylinspelningar i ett tidigare liv. Gillar modern konstmusik. Är sannolikt tondöv.

Användarvisningsbild
dukanvadet

Re: Artikel om dist i hörlursförstärkare

Inläggav dukanvadet » 2014-04-02 17:23

Det som avgör hur den beter sig med last är väl utgångsimpedansen? Förutsatt att det finns effekt.
Enligt nwavguy ska utgångsimpedansen vara 1/8 av hörlurens. 2 ohm räcker alltså till nästan alla lurar.

Återgå till Teknikforum