Akustikbehandling för direkt/reflekterande högtalare?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Zinizter

Akustikbehandling för direkt/reflekterande högtalare?

Inläggav Zinizter » 2014-04-04 12:04

Hej!
Går i köptankarna på ett par högtalare som arbetar med direkt/reflekterat ljud (Carlsson, Larsen m.fl.) och undrar hur man ska anpassa ett rum för att högtalarna ska generera ljudet så optimalt och välljudande som möjligt? Är det samma tänkt som "vanliga" högtalare, eller ska/bör rummet och akustiken se ut och anpassas på något annat sätt?

Tacksam för vägledning :)

bootstrap

Re: Akustikbehandling för direkt/reflekterande högtalare?

Inläggav bootstrap » 2014-04-04 12:37

Vad jag läst, ingen dämpning på framväggen och sparsamt med diffusering, typ tavlor osv. Men gärna ett skåp, tvbänk eller till och med en soffa mellan högtalarparet. I övrigt så mycket matta som möjligt, helst heltäckningsmatta, kan man inte ha över hela golvet så har jag för mig att IÖ har skrivit nåt om vart det är viktigast med matta iaf för hans INO högtalare men det kanske går att applicera här med.

Hyllor och mycket möblering, dvs hyfsat med dämpning under fönster höjd. och helst inte sitta för nära bakre väggen. Det finns lite att läsa om du söker i Carlsson avdelningen.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-04 13:49

bootstrap skrev:I övrigt så mycket matta som möjligt, helst heltäckningsmatta, kan man inte ha över hela golvet så har jag för mig att IÖ har skrivit nåt om vart det är viktigast med matta iaf för hans INO högtalare men det kanske går att applicera här med.

IÖ vill jag minnas nämner att matta nära väggarna är av störst betydelse, tväremot vad man brukar ha. Samma princip har jag sett användas i taket på sporthallar och liknande.

bootstrap

Inläggav bootstrap » 2014-04-04 13:56

RogerGustavsson skrev:
bootstrap skrev:I övrigt så mycket matta som möjligt, helst heltäckningsmatta, kan man inte ha över hela golvet så har jag för mig att IÖ har skrivit nåt om vart det är viktigast med matta iaf för hans INO högtalare men det kanske går att applicera här med.

IÖ vill jag minnas nämner att matta nära väggarna är av störst betydelse, tväremot vad man brukar ha. Samma princip har jag sett användas i taket på sporthallar och liknande.

Ja så var det. Men för att återkoppla så bör OP inte behandla taket, alls.

Återgå till Teknikforum