Walker skivspelare

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

azze59

Walker skivspelare

Inläggav azze59 » 2014-04-03 14:31

Hej jag har en dylik som saknar den lilla vikten i bakkant på tonarmen. Är det någon som har en sån liggandes? Det funkar ju även från andra märken, nån som vet hur den ska se ut? Och hur mycket den ska väga ca?

Tacksam för svar

Hälsningar Ivan

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Walker skivspelare

Inläggav Kronkan » 2014-04-03 15:13

azze59 skrev:Hej jag har en dylik som saknar den lilla vikten i bakkant på tonarmen. Är det någon som har en sån liggandes? Det funkar ju även från andra märken, nån som vet hur den ska se ut? Och hur mycket den ska väga ca?

Tacksam för svar

Hälsningar Ivan

Är det denna modell. Har ju ingen vikt.

http://www.extravaganzi.com/walker-audi ... turntable/

Rysligt grann sak.

Hälsningar Jan

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-03 16:54

Motvikten verkar sitta på momentarmen som sitter på andra sidan av det pneumatiska lagerhuset.
Det verkar vara både linjär- och vertikallager i ett för tangentialarmen.
Det är nog för att jämna ut lasten till båda sidor av lagerhuset.
Bild
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-03 17:27

Är det verkligen den där stora pjäsen som avses? Vilken prislapp... Trodde att det gällde den vanliga Walker CJ55 som i regel kommer utan arm.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-03 17:33

paa skrev:Motvikten verkar sitta på momentarmen som sitter på andra sidan av det pneumatiska lagerhuset.
Det verkar vara både linjär- och vertikallager i ett för tangentialarmen.
Det är nog för att jämna ut lasten till båda sidor av lagerhuset.
Bild

Ja, det verkar logiskt. Bergman har däremot motvikten direkt på armen.
Något sätt att ställa in nåltryck måste ju alltid finnas. Men tror att det finns med fjärdrar också. På enklare skivspelare så vill jag minnas att det ibland satt en fjäder som håll ner armen. Tror också att det finns någon mera avancerade med fjäder.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2014-04-03 18:03

Men är det verkligen tal om den skivspelaren för 90000 Dollar? Då tror jag knappast ägaren vänder sig till ett forum...

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2014-04-03 18:41

RogerGustavsson skrev:Men är det verkligen tal om den skivspelaren för 90000 Dollar? Då tror jag knappast ägaren vänder sig till ett forum...

Skulle ju kunna vara en sådan här.
http://www.vinylengine.com/library/cj-w ... j-58.shtml

Men jag har ingen aning. Var på väg at fråga efter en bild på tonarmen eller något som skulle kunna identifiera vad det var för tonarm. I normalfallet så är det ju inte så viktigt att veta vilken skivspelare det är om man vill veta något om motvikten.

Men undantag finns. Så jag började ställa frågan på undantaget. Och hade tänkt att därefter ställa tillräckligt med frågor får att kunna ringa in vilken motvikt eller vad det är personen frågar efter.

Så gör jag. Fråga först lite löst. Fråga flera gånger. När du är hyggligt säker skjut. Men först då.

Vet att andra på forat gör tvärtom. Skjuter först och frågar sen. Inget fel i detta. I sinom tid får vi kanske veta vad det är Ivar letar efter.

azze59

Inläggav azze59 » 2014-04-04 13:51

Nej nej det är inte en dylik Walker (fast jag önskar det vart det) utan en ordinär . Har inte någon bild på den då den fattades när jag köpte den.Nån som vet hur den ser ut och vad den ska väga eller ev. har en liggandes? :?:

azze59

Inläggav azze59 » 2014-04-04 14:05

Ja det är alltså en J-58. Vikt från nån annan spelare bör ju även funka om den har någotsånär samma vikt. Är tacksam för alla tips

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-04 15:49

Jag tror inte det är jättekritiskt hur den ser ut. Det optimala vore att den är så tung som möjligt så den hamnar så nära lagringen som möjligt, för då får den minst inverkan på den ekvivalenta massan. Men den får ju inte vara så tung att det inte går att uppnå rätt nåltryck när den sitter intill lagringen. Det blir alltså som vanligt en kompromiss.
Det är ju bara att prova med en som har rätt håldiameter.
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

azze59

Inläggav azze59 » 2014-04-04 22:31

Tack för svaren och tipsen, men jag löste det.Tog ett droppformat blysänke till fiskeutrustning och satte fast en liten ögla att fästa tråden i. Det ser faktiskt riktigt elegant ut och fyller sin funktion mer än väl.Tror jag hamnat ganska bra i vikt också. Så nu kan jag montera tonarmen och väga av den enligt alla konstens regler.Har gjort en grundservice och uppsnyggning av mitt fynd(300) på loppis.
Ska montera på en OM-20 det får räcka så länge.Har avjordat och bytt rem+motorgummin,så nu är det bara att njuta.
hälsn.Ivan

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2014-04-04 23:07

Grattis, en CJ för 300 spänn är ett äkta fynd!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2014-04-04 23:46

Hoppas den går lagom fort bara.
Numera pensionär.

Återgå till Teknikforum