donjansson skrev:Skulle igår kväll använda mina Sennheiser HDR 170 till min Nad-kombination.
Även att det står i manualen att högtalarna kopplas ur när hörlurar är anslutna, kommer det fortfarande ljud ur högra högtalaren (den som är kopplad till slutsteget). Slår jag sedan på högtalarpar A på förstärkaren får jag även ljud ur den vänstra.
Har jag missat nåt?
Hörlursuttaget lär vara kopplat till inbyggda slutsteget på din integrerade förstärkare. Jag tror att det nästan bara är separata försteg (och givetvis separata hörlursförstärkare) som har just en egen förstärkare till hörlursuttaget. Nästan alla andra konstruktioner har budgetlösningen att högtalarslutsteget även driver hörlurarna.
Förutom att du får ljud ur högtalaren som är kopplad till det externa slutsteget så lär du dessutom få hörlursljudet dels i mono och dels i motfas.
MEN!
Dina hörlurar är ju trådlösa.
Tyvärr verkar Sennheiser usla på att berätta saker av grundläggande betydelse. Det står att själva lurarna är på 32 ohm, vilket såklart är ointressant när lurar och trådlös-mottagare är integrerade. Däremot står det varken impedans eller inspänning till sändaren.
Du skulle kunna prova att skaffa en adapter så att du kan ansluta hörlurarnas sändare till RCA-utgångar.
Om det finns volymkontroll på hörlurarna så anslut sändaren till en "REC OUT"-anslutning. (Då kan du dessutom med eventuell separat "REC SELECT" lyssna på olika källor i hörlurar och högtalare, och också givetvis med olika styrka).
Om det inte finns volymkontroll på hörlurarna, eller om du vill använda förförstärkarens volym+balans+tonkontroller, så kan du prova att först för säkerhets skull koppla bort högtalarna, och sen ansluta sändaren till PRE OUT. Om det funkar bra så kan du skaffa Y-grenar för RCA så att du kan ansluta både PRE OUT till sändaren och slutstegen.
Risken är dock att sändaren verkligen belastar med t.ex. 32 ohm, det är nog ingen höjdare för ljudkvaliteten/signalnivån hos PRE OUT. Om så är fallet så vore det kanske läge att lobotomera bort eventuella konstlastmotstånd i sändaren. Elektroniken har nog i sig högre ingångsimpedans.