Hur lyssna i hörlurar genom bryggade Nad?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Hur lyssna i hörlurar genom bryggade Nad?

Inläggav donjansson » 2014-03-31 18:26

Skulle igår kväll använda mina Sennheiser HDR 170 till min Nad-kombination.

Även att det står i manualen att högtalarna kopplas ur när hörlurar är anslutna, kommer det fortfarande ljud ur högra högtalaren (den som är kopplad till slutsteget). Slår jag sedan på högtalarpar A på förstärkaren får jag även ljud ur den vänstra.

Har jag missat nåt?
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
niklas

Re: Hur lyssna i hörlurar genom bryggade Nad?

Inläggav niklas » 2014-04-01 21:34

Har du kopplat såhär:
... remove the pre out/main in links on the back of the C370 and flick the Bridge Mode switch to "On", in order to use the C370 like a stereo pre amp and single monoblock power amp in the same case (with the C270 being the other monoblock, again Bridge Mode switch to "On"), and using a single RCA phono cable from the left "pre out 1" socket into the left "main in" on the back of the C370. The right "pre out 1" on the C370 is then connected to the left input on the C270 using another single RCA phono cable. Speaker cables are then connected as per the manuals linked to, with the C370 connected to left speaker and C270 connected to right speaker. It has been a while since I used the same set up myself but I think that's correct, though you may want to double check it. The speaker cables connect as follows (lifted from the manual):

"Set the BRIDGE MODE switch to the 'Bridge' positionand connect the speaker to the terminals marked 'L +' and 'R+'
ensuring that the 'L+' is connected to the '+' terminal on your
loudspeaker and the 'R+' is connected to the loudspeaker's '-'
terminal."

Från denna länken:
http://www.hifiwigwam.com/showthread.ph ... -with-C270

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-01 22:09

Ja, det var just den länken som hjälpte mig till slut. Nåväl, får väl dubbelkolla bakpå imorgon...

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-01 22:16

Länken föreslår en singel-RCA mellan Main in och Pre out 1. Kan jag anta att man lika gärna kan använda en av de medföljande byglarna?

Jag har ju två singel-RCA, en röd och en vit. Spelar det någon roll vilken av de som används mellan Main in och Pre out 1, alternativt mellan förstärkare och slutsteg?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2014-04-01 22:20

Du kan använda bygel, om du inte av symmetriskäl vill använda samma kabeltyp till båda slutstegen (jag har svårt att tro du hör skillnad).
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-01 23:26

Nattlorden skrev:Du kan använda bygel, om du inte av symmetriskäl vill använda samma kabeltyp till båda slutstegen (jag har svårt att tro du hör skillnad).

"Båda slutstegen"? Det är ju bara ett. (Se signatur)

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-01 23:29

donjansson skrev:
Nattlorden skrev:Du kan använda bygel, om du inte av symmetriskäl vill använda samma kabeltyp till båda slutstegen (jag har svårt att tro du hör skillnad).

Du har också ett slutsteg i NAD C375BEE.

Jag hade använt två identiska kablar(ett par) för bägge slutstegen. Vad gäller färgen på kablarna så använder du förslagsvis den röda kablen till slutsteget för höger kanal.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-01 23:33

AndreasArvidsson skrev:
donjansson skrev:

Du har också ett slutsteg i NAD C375BEE.

Jag hade använt två identiska kablar(ett par) för bägge slutstegen. Vad gäller färgen på kablarna så använder du förslagsvis den röda kablen till slutsteget för höger kanal.

Ja, kom på det...

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-01 23:47

Problem!

Vit RCA kopplad mellan (Left) Pre Out 1 och (Left) Main In.
Röd RCA kopplad mellan (Right) Pre Out 1 och (Right) Input.

Eller är det meningen att de ska fasvändas? (Dvs (Right) Pre Out 1 till (Left) Input).
Det var så jag hade innan, men då med bygel. När jag lyssnade med hörlurar gick det inte att få bort ljudet ur den högra högtalaren, den som är kopplad till slutsteget).

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2014-04-02 00:07

Du får läsa manualen till bägge slutstegen och se om det är någon specifik ingång som skall användas i bryggat läge eller om det inte spelar någon roll. Det brukar dock vara den vänstra kanalen.

Så koppla enligt följande:
pre-out(vänster utgång) - slutsteg för vänster kanal(vänster ingång)
pre-out(höger utgång) - slutsteg för höger kanal(vänster ingång)

Om inte försteget bryter ljudet när du kopplar in hörlurarna så är det inte mycket mer du kan göra än att stänga av det externa slutsteget.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-02 01:21

En annan fråga: Volume bak på förstärkare och slutsteg - vilken nivå "ska" de vara på?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-03 02:28

donjansson skrev:Skulle igår kväll använda mina Sennheiser HDR 170 till min Nad-kombination.

Även att det står i manualen att högtalarna kopplas ur när hörlurar är anslutna, kommer det fortfarande ljud ur högra högtalaren (den som är kopplad till slutsteget). Slår jag sedan på högtalarpar A på förstärkaren får jag även ljud ur den vänstra.

Har jag missat nåt?

Hörlursuttaget lär vara kopplat till inbyggda slutsteget på din integrerade förstärkare. Jag tror att det nästan bara är separata försteg (och givetvis separata hörlursförstärkare) som har just en egen förstärkare till hörlursuttaget. Nästan alla andra konstruktioner har budgetlösningen att högtalarslutsteget även driver hörlurarna.

Förutom att du får ljud ur högtalaren som är kopplad till det externa slutsteget så lär du dessutom få hörlursljudet dels i mono och dels i motfas.

MEN!
Dina hörlurar är ju trådlösa.

Tyvärr verkar Sennheiser usla på att berätta saker av grundläggande betydelse. Det står att själva lurarna är på 32 ohm, vilket såklart är ointressant när lurar och trådlös-mottagare är integrerade. Däremot står det varken impedans eller inspänning till sändaren. :(

Du skulle kunna prova att skaffa en adapter så att du kan ansluta hörlurarnas sändare till RCA-utgångar.

Om det finns volymkontroll på hörlurarna så anslut sändaren till en "REC OUT"-anslutning. (Då kan du dessutom med eventuell separat "REC SELECT" lyssna på olika källor i hörlurar och högtalare, och också givetvis med olika styrka).

Om det inte finns volymkontroll på hörlurarna, eller om du vill använda förförstärkarens volym+balans+tonkontroller, så kan du prova att först för säkerhets skull koppla bort högtalarna, och sen ansluta sändaren till PRE OUT. Om det funkar bra så kan du skaffa Y-grenar för RCA så att du kan ansluta både PRE OUT till sändaren och slutstegen.

Risken är dock att sändaren verkligen belastar med t.ex. 32 ohm, det är nog ingen höjdare för ljudkvaliteten/signalnivån hos PRE OUT. Om så är fallet så vore det kanske läge att lobotomera bort eventuella konstlastmotstånd i sändaren. Elektroniken har nog i sig högre ingångsimpedans.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-03 22:31

MiaM skrev:
donjansson skrev:Skulle igår kväll använda mina Sennheiser HDR 170 till min Nad-kombination.

Har jag missat nåt?

Hörlursuttaget lär vara kopplat till inbyggda slutsteget på din integrerade förstärkare. Jag tror att det nästan bara är separata försteg (och givetvis separata hörlursförstärkare) som har just en egen förstärkare till hörlursuttaget. Nästan alla andra konstruktioner har budgetlösningen att högtalarslutsteget även driver hörlurarna.

Förutom att du får ljud ur högtalaren som är kopplad till det externa slutsteget så lär du dessutom få hörlursljudet dels i mono och dels i motfas.

MEN!
Dina hörlurar är ju trådlösa.

Tyvärr verkar Sennheiser usla på att berätta saker av grundläggande betydelse. Det står att själva lurarna är på 32 ohm, vilket såklart är ointressant när lurar och trådlös-mottagare är integrerade. Däremot står det varken impedans eller inspänning till sändaren. :(

Du skulle kunna prova att skaffa en adapter så att du kan ansluta hörlurarnas sändare till RCA-utgångar.

Om det finns volymkontroll på hörlurarna så anslut sändaren till en "REC OUT"-anslutning. (Då kan du dessutom med eventuell separat "REC SELECT" lyssna på olika källor i hörlurar och högtalare, och också givetvis med olika styrka).

Om det inte finns volymkontroll på hörlurarna, eller om du vill använda förförstärkarens volym+balans+tonkontroller, så kan du prova att först för säkerhets skull koppla bort högtalarna, och sen ansluta sändaren till PRE OUT. Om det funkar bra så kan du skaffa Y-grenar för RCA så att du kan ansluta både PRE OUT till sändaren och slutstegen.

Risken är dock att sändaren verkligen belastar med t.ex. 32 ohm, det är nog ingen höjdare för ljudkvaliteten/signalnivån hos PRE OUT. Om så är fallet så vore det kanske läge att lobotomera bort eventuella konstlastmotstånd i sändaren. Elektroniken har nog i sig högre ingångsimpedans.

Som vanligt pedagogiska tankar och funderingar MiaM. Hörlurarna har volymkontroller. Och råkar ha en bunt RCA adapters hemma i "kabelskåpet". Testar på stört!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-03 23:10

En sak fattar jag inte. Antar att källan på förstärkaren ska stå på Tape/Rec Out. Men min USB-dac ligger ju på en annan källa?

Edit: ska dacen vara på in och sändaren på out? Det innebär ju i så fall att jag måste switcha anslutningen på dacen så fort jag vill lyssna i hörlurar. Låter sjukt omständigt!

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-03 23:32

Jag erkänner, det där var ett fullständigt intelligensbefriat inlägg. Det funkade.

MEN…

Måste jag koppla bort sändaren bak på stärkaren när jag ska lyssna genom högtalarna igen?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-04 01:29

Om du kopplade sändaren till "PRE OUT" så behöver du Y-förgreningar för att kunna köra både sändaren och högtalarna. (och du måste också komma på något sätt att stänga av högtalarna ifall du inte vill ha båda igång samtidigt - jag orkar inte klicka upp manualerna igen för att se ifall det finns "speakers"-knappar på både förstärkaren och det separata slutsteget. Slutsteget går ju bra att stänga av helt, och om det inte finns någon "speaker"-knapp på förstärkaren kan du i värsta fall stoppa i en "tom" hörlurskontakt (t.ex. en adapter från 6,3mm till 3,5mm, en hörlursförlängningskabel eller vad du råkar ha) i förstärkaren, för att få tyst på högtalarutgången).

Risken är som sagt att sändaren påverkar ljudet ut från försteget på något sätt. Du får jämföra högtalarljudet med att ha sändaren inkopplad eller inte inkopplad. OBS att det är en riktigt dålig idé att röra de kablarna när förstärkare+slutsteg är igång, PRE OUT -signalerna är ju efter volymkontrollen så eventuella störningar dundrar ut i högtalarna på högsta volym även om volymratten står på noll.

Om du däremot valde "TAPE RECORD OUT" så kan allt vara ikopplat samtidigt och du behöver inget extra, hörlurarnas volymkontroll blir helt oberoende av stärkarens volymkontroll (som då bara reglerar högtalarna). Enda problemet är att den "TAPE PLAY IN" som hör ihop med "TAPE RECORD OUT" antagligen inte går att lyssna på i hörlurarna. Om du har någon annan ledig ingång så flytta DAC'en (eller vad du har där) till den ingången.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-04 17:00

MiaM skrev:Om du däremot valde "TAPE RECORD OUT" så kan allt vara ikopplat samtidigt och du behöver inget extra, hörlurarnas volymkontroll blir helt oberoende av stärkarens volymkontroll (som då bara reglerar högtalarna). Enda problemet är att den "TAPE PLAY IN" som hör ihop med "TAPE RECORD OUT" antagligen inte går att lyssna på i hörlurarna. Om du har någon annan ledig ingång så flytta DAC'en (eller vad du har där) till den ingången.

Körde på "Tape 2 Out". Men du menar att dacen ska flyttas till Tape In?

Användarvisningsbild
MiaM

Inläggav MiaM » 2014-04-04 23:02

DAC'en lär du väl redan ha på IN?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-05 01:28

Glöm vad jag sa MiaM :) Nu har jag förstått. Funkar kalas, tack!

Återgå till Teknikforum