Vass diskant med Nad C375/275

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
donjansson

Vass diskant med Nad C375/275

Inläggav donjansson » 2014-04-03 12:22

Upplever att diskonten har blivit betydligt vassare i och med bytet av drivverk, från Marantz PM84 till Nad-kombon. Har testat mängder av placeringar, invinklingar osv. Men spelar man förbi "9" på förstärkaren tycker jag diskanten blir väldigt vass. Diskantreglaget på högtalarna är oförändrat efter bytet. Kör just nu 2 meter mellan diskanterna, cirka 2.4 meter till lyssningsposition, med en kraftig invinkling. (Tyckte att stereoperspektivet blev bättre, samt att jag läste någonstans att man med fördel kunde vrida äldre JBL så att man såg en stor del av utsidan.)

Just nu ser det ut så här:
Bild
Allt under 12 tum är mellanregister.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Vass diskant med Nad C375/275

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-03 13:07

Med "drivverk" menas vanligtvis en spelare för optiska skivor där det antingen saknas inbyggda D/A-omvandlare eller att det är en vanlig spelare med inbyggda D/A-omvandlare fast man har istället kopplat så att man använder den digitala utsignalen.

"Drivverk" avser alltså inte förstärkare så som du har skrivit.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-03 13:17

Johan_Lindroos skrev:Med "drivverk" menas vanligtvis en spelare för optiska skivor där det antingen saknas inbyggda D/A-omvandlare eller att det är en vanlig spelare med inbyggda D/A-omvandlare fast man har istället kopplat så att man använder den digitala utsignalen.

"Drivverk" avser alltså inte förstärkare så som du har skrivit.

Det var ett väldigt bra svar på en fråga jag inte ställde :) Men då vet jag!

Användarvisningsbild
Xiro

Inläggav Xiro » 2014-04-04 13:11

Off-axis brukar diskanten falla av, så du är inne på rätt spår med att testa olika vinklingar. Man kan ju också vinkla bakåt, men kanske inte med så stora talare. Det framgick inte om du testat olika lägen på tonkontrollerna på högtalarna, har du det?

Har du samma signal- och högtalarkablar som tidigare? Lika långa också?

Vissa hifi-apparater är avsiktligt icke-linjära i klangbalansen. Vissa apparater kanske förändras med tidens tand. En gissning är att dina nya NAD-apparater är i princip linjära.

Du nämner kl 9 på volymkontrollen, men förstärkarna kanske ger väldigt olika ljudnivå vid klockan 9? En mer rättvis jämförelse är vid samma ljudnivå, utan hänyn till rattens läge.

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-04 16:58

Xiro skrev:Off-axis brukar diskanten falla av, så du är inne på rätt spår med att testa olika vinklingar. Man kan ju också vinkla bakåt, men kanske inte med så stora talare. Det framgick inte om du testat olika lägen på tonkontrollerna på högtalarna, har du det?

Har du samma signal- och högtalarkablar som tidigare? Lika långa också?

Vissa hifi-apparater är avsiktligt icke-linjära i klangbalansen. Vissa apparater kanske förändras med tidens tand. En gissning är att dina nya NAD-apparater är i princip linjära.

Du nämner kl 9 på volymkontrollen, men förstärkarna kanske ger väldigt olika ljudnivå vid klockan 9? En mer rättvis jämförelse är vid samma ljudnivå, utan hänyn till rattens läge.

Vinklingar: Har testat allt från 0 grader till så som jag har nu, när jag ser en stor del av utsidorna. Problemet kvarstår oavsett…

Tonkontroller: Diskanterna står nu på 3 (av 10). Kanske ska testa att skruva lite på de, eventuellt sänka.

Kablar: Samma signalkabel. MEN - tyckte 3.5 m kändes onödigt långt på mina Supra Ply 3.4, då det gott räcker med 1.75. Så jag kapade de till 2 m jämnt. Vet inte huruvida det kan inverka. Råkar ha ett par Monster-nånting liggande hemma. Fick de av en kompis, som blev sugen på nytt. De är 2 m och ser ut så här:
Bild
Kan det va´nåt?

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2014-04-04 23:31

Nej kablarna tror jag inte du ska fundera över. Kanske är det så att klockan 9 innebär att du spelar väldigt starkt och att det är distorsion som du hör från alltifrån förstärkare (kanske inte så troligt), diskanterna eller öronen.

Prova om du kan förbättra det med tonkontrollen eller placering av högtalarna. Tyg framför diskanten är ju en mer okonventionell lösning.

Eller så är det något som helt enkelt inte passar din smak.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-05 00:30

Vinylcalle skrev:Kanske är det så att klockan 9 innebär att du spelar väldigt starkt

Visst, det är ganska högt, men det är inte öronbedövande. Visst att det skiljer mellan olika förstärkare, men "klockan nio" borde väl inte vara mer än halvhögt, oavsett förstärkeri.

Kan det gå att ändra input volume? Ni brukar kalla det för något, men minns inte vad det heter. Det finns ju volymreglage på baksidan, på båda enheterna. Någon sa att om slutsteget står på Fixed spelar det ingen roll vailken volym det reglaget står på. Stämmer det? För visst är det Fix och inte Var?

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-05 00:32

donjansson skrev:
Vinylcalle skrev:Kanske är det så att klockan 9 innebär att du spelar väldigt starkt

Visst, det är ganska högt, men det är inte öronbedövande. Visst att det skiljer mellan olika förstärkare, men "klockan nio" borde väl inte vara mer än halvhögt, oavsett förstärkeri.

Kan det gå att ändra input volume? Ni brukar kalla det för något, men minns inte vad det heter. Det finns ju volymreglage på baksidan, på båda enheterna. Någon sa att om slutsteget står på Fixed spelar det ingen roll vailken volym det reglaget står på. Stämmer det? För visst är det Fix och inte Var?

Edit: "pott" var ordet jag sökte

Användarvisningsbild
donjansson

Inläggav donjansson » 2014-04-05 01:32

En ovanligt dum fråga, även med mina mått mätt:
Brukar man sänka potten på baksidan av FÖRSTÄRKAREN?
I så fall har både slutsteg och förstärkare stått på Max hela tiden. Eller ska det vara så?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2014-04-06 00:23

Läs manualen, vettja.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Återgå till Teknikforum