Reparera magnet

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
carpelux

Reparera magnet

Inläggav carpelux » 2014-04-10 08:23

Jah har införskaffat mig en gammal multimeter, en AVOmeter 8 mk II från 1963. Mest som kuriosa men även om den inte används dagligen så vill man ju att sakerna skall fungera.

Det finns ett problem med den och det är att den visar bara ca hälften av aktuella värden. Jag har felsökt och när jag skickar 37,5 ųA genom vridspoleinstrumentet så får jag bara halva utslaget istället för fullt som man ska få enligt servicemanualen. Alltså är det själva vridspoleinstrumentet som fallerar. Det är stort och uppbyggt så att man kan ta isär det och då jag misstänkte att magneterna tappat kraft så testade jag med ett gäng neodym-magneter jag hade tillgängliga och kom då upp till 90% av utslaget. Slutsats: Alltså är det magneterna som behöver bytas.

Planen var att skaffa ett par neodym till och sätta ihop den sen, men så slog det mig att man kanske kunde återställa orginalmagneterna. Det vore ju en snyggare lösning. Det finns ju många som har stor erfarenhet av magneter i högtalare här och kanske någon vet om det är möjligt att återställa förlorad magnetism?

Min fundering var att stacka magneterna med ett stycke mjukjärn ihopklämda i ett skruvstäd eller någon typ av tång så man får en sluten magnetkrets. På mjukjärnet lindas en spole av ganska grov isolerad kabel och sedan skickar man ett gäng DC strömpulsar av rätt polaritet genom spolen från en krallig strömkälla, t.ex. et startbatteri. Det ger ju ett kraftigt magnetfält och kanske skulle det kunna magnetisera upp de gamla al-nicomagneterna?

Är jag helt ute å cyklar här?

Lite bilder:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
å va ska dä stå här då???

/Christer

Användarvisningsbild
smile

Re: Reparera magnet

Inläggav smile » 2014-04-10 14:56

Farsgubben min jobbar med magnetisering, mest till gamla fordon och dylikt, men du kan ju slänga iväg ett mail till honom och fråga om han kan hjälpa dig.

De maskiner som han magnetiserar med lämnar ut flera hundra Ampere.
vet dock inte om han grejar AlNico magneter, fråga!

www.lindom.nu

Återgå till Teknikforum